به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید

تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان / انجمن تفریح و سرگرمی / تالار تفریح و سرگرمی / دانستنيها v / سيماى جنوبى خلج

نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سيماى جنوبى خلج

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,047 در 1,516 موضوع

امتياز: 1,262.27

ارسال: #1
سيماى جنوبى خلج
اكبر رادى
چندى پيش سالروز تولد اسماعيل خلج بود. از اكبر رادى خواستيم تا يادداشتى درباره او بنويسد، چرا كه او بيش از هر كس ديگرى خلج و هنر او را مى شناخت. اين يادداشت را با كمى تاخير مى خوانيد:
با اين همه اسماعيل خلج مصداق زنده اى است مثلث از نويسنده، كارگردان، بازيگر كه شمارى از بهترين نمايشنامه هاى معاصر ما را با استتيك خالص ايرانى نوشته، اجرا و بازى كرده است. افسوس من يكى اين است كه در اوج شكوفايى اين فروتن امى صحنه هاى دور، از تماشاى برخى آثار يكه او محروم مانده ام. اما آنچه در پروازهاى درخشان او روى صحنه ديده ام، قطعه هاى نفيسى از دوران بارورى تئاتر ايران و پيشتازى «كارگاه نمايش» است؛ سرپناه كوچك باشكوهى براى عاشقان بازى ناب كه نگين پرتلالوى تئاتر زمان بود. و او بى آنكه رساله و مكتوبى در سبك نوين كارگاهى خود سر قلم رفته باشد، يك سيستم واقعگراى مدرن با مايه اى از جمال شناسى الهامى ارائه كرده است كه امروز تعدادى از مستعدترين نقشبازان نسل او به اين شيوه مى درخشند. و من براى نخستين بار بود كه آهنگ و ضرب و تمپوى بازى را در چينش بدوى اشيا، اشكال هندسى ديالوگ، صحنه هاى پر و استارت هاى بى نقص خلج كشف كرده، سمفونى زبان را در ادبيات زخمى مطرودان و اركسترواژگان «قناس» او شنيده ام؛ بى كنايه و متافور يا ارجاعاتى از قماش پسا و پيشا و پست و مدرنيسم و چه، مصرف اين كپسول هاى دهان بند كودكان و ساير چيزهايى كه روى پيشخان هنر و ادب بساط مى كنند. زبان او جنس نويى است ساخته در پاتوق هاى ماتحت تهران و پرداخته در فرماليسم «كارگاه نمايش»؛ يعنى هموست كه جا ماندگان لايه هاى عفونى شهر را با عقده هاى زنگ زده در شبكه رفتارها به صحنه كشانده، و در ميزانسن هاى فرم خود ادبيات نمايشى ما را يك پله بركشيده، از اين حيث رتبه اى همطراز چوبك در ادبيات داستانى ايران احراز كرده است. مى دانيد؟ خلج به حالتى از ماوراى رابطه ها و روح نامرئى درام دست يافته كه من ابايى ندارم هيچ اينكه بگويم: جذب ريخت هاى برهنه زبان، ريتم، رنگ، موزيك، هماميزى احساس و حركت و كلام و معجون پخته اين سه در ديالوگ نويسى قهوه خانه اى، حاصل تاثرات من از دنياى جنوبى او بوده است؛ بافه موزون غمزه هاى سياهى كه در «گلدونه خانم» او به قله تبلور و زيبايى رسيده و تا هم الساعه در تئاتر ما بى رديف مانده است. بارى چنين است كه مكتب «كارگاه نمايش» در حلقه دانه هاى درشت و استعدادهاى طلايى اش، بى حس خلج، بى جايگاه نمايانى براى كرسى بلند او تعريف ناپذير مى نمايد. چرا كه بى گمان فصلى، فصل مهمى از ادبيات دراماتيك اين پنجاه ساله به نام خلج سكه خورده و در قلم او شأن پذيرفته است. هر چند ساليانى است مقام بايسته اش در سايه مانده، و او مظلومانه از مسند برحق خود به زير آمده، چندى است پشت دست نمايشگران از راه رسيده نشسته است... به هر طريق، اكنون خلج از فيلترينگ يك نسل عبور كرده، با انتشار دوره آثارش در جمع تنك پيشاهنگان عصر (بيضايى، ساعدى، فرسى، نصيريان، مفيد و...) جلوه يافته. ما اين تركيب جديد را براى تئاتر ايران فرخنده مى داريم، آثار ارجمند او را همراه نسل تازه مرور مى كنيم و به تاويلات تازه از تئاتر پيشگام او مى نشينيم با اميد به اينكه سيرى، سفرى، تحول حالى، آن تولد جليل درونى، در او و در ما و در حريم صحنه ما، بار ديگر سيماى جميلى از او را با متن هاى معاصر، شكل هاى بكر و ذهن گرم شرقى ملاقات كنيم... آرى، چنين باد.

امضا كاربر
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۸۹ ۰۴:۳۵ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1397.