به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید

تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان / انجمن تفریح و سرگرمی / تالار تفریح و سرگرمی / دانستنيها v / ايجاد خدمات ديجيتالي در كشاورزي

نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ايجاد خدمات ديجيتالي در كشاورزي

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,047 در 1,516 موضوع

امتياز: 1,262.27

ارسال: #1
ايجاد خدمات ديجيتالي در كشاورزي
چكيده:
مركز اطلاعات شبكه كشاورزي (اي.جي.ان.آي.سي)، نظام اشاعه اطلاعات اينترنتي براي بهبود كيفيت منابع و اطلاعات كشاورزي مي باشد. در حال حاضر بيش از 35 سازمان در اين شبكه فعال هستند كه هر يك بخش كوچكي از اطلاعات تخصصي آن را تأمين مي كند. اين نظام اطلاعاتي شامل برنامه هاي منظم جهت مداري است كه اطلاعات كشاورزي و امور مربوطه و منابع مرجع چند رسانه اي براي استفادهء عموم، دانش پژوهان، گروه هاي تجاري و كاربران دولتي فراهم مي آورد.
بعضي از اهداف اي.جي.ان.آي.سي از اين قرار است: شناسايي و ارزيابي مجموعه عظيم اطلاعات و منابع الكترونيكي، سهولت دسترسي و بازيابي از مفيدترين منابع اطلاعاتي، گردآوري كامل ترين آن ها، اطلاع رساني به متخصصين مناطق تحت بررسي و خدمات مرجع پيوسته، استفاده ازخصوصيت اشاعه اينترنتي به عنوان اهرمي جهت اطمينان خاطر از اين كه كار و مسئوليت به يك نسبت در اين امر دخالت داشته اند و سهولت در همكاري و ارتباط بين جامعه بزرگ كشاورزي، ويژگي شاخص هر يك از اين مراكز ارائه خدمات مرجع مي باشد. اعضاء همواره خلاصه اي در مورد اين مركز و دو نمونه مطالعاتي در دسترسي كاربران قرار مي دهند. آنها كارهاي انجام شده توسط دانشگاه مينه سوتا در آماده سازي براي انتقال منابع مرجع به دانشگاه، ايالت تا سطح جهاني را شرح مي دهند و نيز تلاش هاي دانشگاه ايالتي واشنگتن را براي ساخت مجموعه مراجع ديجيتالي به بحث مي پردازد.

خلاصه اي در مورد اي.جي.ان.آي.سي
مركز اطلاعات شبكه كشاورزي (اي.جي.ان.آي.سي) نظام اشاعه اينترنتي براي دسترسي به منابع و اطلاعات كيفي كشاورزي است كه به اتفاق اعضاء (http://www.agnic.org) اداره مي شود.
كتابخانه ملي كشاورزي ايالت متحده (ان.اي.ال) و چندين موسسه عضو حدود ده سال پيش متوجه شدند كه همكاري و اشتراك منابع بين موسسات با هدف مشترك كشاورزي از ضروريات هيات ان.اي.ال. در جهت افزايش دسترسي به اطلاعات كشاورزي مي باشد. در اين ميان منابع مشترك، اطلاعات تخصصي مربوطه و خدمات مرجع پيوسته كليه موفقيت اي.جي.ان.آي.سي مي باشد.
اي.جي.ان.آي.سي در پي نياز به تعيين نقش كتابخانه ها و ساير فراهم كنندگان اطلاعات در محيط الكترونيكي جديد بوجود آمد و در يك كميته همكاري مشترك براي دسترسي به منابع كيفي به شكل الكترونيكي شامل فايلها، منابع جديد، اطلاعات آماري با هم همكاري مي كنند.
در پي اين نظريه كه هدف اصلي آن امكان دستيابي به اطلاعات بهينه مي باشد خدمات مرجع پيوسته (بخصوص مراجع اشاعه شده) از عناصر مهم اين سرويس محسوب شدند. بعد از آزمايش بين هفت سايت به صورت آكادميك (1997-1996) همه اعضاء اتفاق نظر داشتند كه پاسخ به كاربران از سوي اين مراكز مستدل و قابل قبول بوده است.
اين شبكه موفقيت هاي مختلفي را تجربه كرده است. بعد از آزمايش و اندكي پس از دوره ارائه مرجع پيوسته، يكي از سايت هاي اي.جي.ان.آي.سي تصميم گرفت كه گزينه اي با عنوان ''سوالي بپرسيد'' را از برنامه خود حذف كند. ولي در مدت كوتاهي در برابر فشار اتحاديه، سايت مجبور شد اين مورد را به صفحهء اول خود اضافه نمايد. در طي دو روز آنها بيش از 400 سئوال دريافت كردند. لذا دوباره تصميم گرفتند كه اين گزينه را از سايت بردارند. در يك تحليل اجمالي از مسئله عللي بر دريافت اين همه سئوالات كه به دست آمد به شرح زير مي باشد).
1. اين صفحه براي متخصصيني كه در يك زمينهء خاص پژوهش مي كنند، ايجاد شده بود.
2. موضوع چنان كاربر مدار بود كه كانون توجه كاربران غيرمتخصصين بوده است.
3. سايت توسط متخصصين موضوعي و اطلاع رساني بوجود آمده و اداره مي شد نه كتابداران.
ارزيابي مجدد ساختار صفحه منجر به طراحي مجدد آن شد در اين طراحي مجدد حجم صفحه كم و اطلاعات بيشتر پاسخگوي نياز مصرف كنندگان شده بود.
به جز دو سايت مركز اطلاعات شبكه كشاورزي، بقيه بوسيلهء كتابداران يا از داده هاي ورودي آن ها در زمينه ساختار، گسترش و انتخاب منابع اداره مي شود.
اعضاء مركز معتقدند كه كاربران بيشتر خدمات را از سايت هاي سازمان يافته كه سطح وسيعي از كاربران را تحت پوشش قرار مي دهند با امكان پاسخ هاي مكرر به پرسشهاي مكرر و استفاده از منابع پراستفاده و ساير اطلاعات عمومي مي گيرند.
بسياري از اعضاي احتمالي آينده از پيوستن به اتحاديه طفره مي روند چرا كه از مواجه شدن با انبوه سئوالات واهمه دارند.
پيچيده شدن مسئله زماني است كه برخي از كتابخانه هاي دانشگاهي اهداء زمين گروه كاربران محدودتري نسبت به ساير اعضاي مركز اطلاعات شبكه كشاورزي دارند.
با جهاني شدن هر برنامه، اكثر موءسسات اهداي زمين سعي در توسعهء فعاليت هايشان براي خدمت به كميته هاي جهاني دارند و بيشتر اين مراكز نيز براي پيوستن به مركز اطلاعات شبكه كشاورزي تمايل نشان مي دهند. حال دانشگاه مينه سوتا دربارهء تلاش هايش در زمينهء سير تغييرات براي گسترش اجزاء مرجع پيوسته سايت مربوطه خود صحبت مي كند.

دانشگاه مينه سوتا به سوي جهاني شدن
ماهيت تعاوني و اشاعه مركز اطلاعات شبكه كشاوري حامي و مشوّق مشاركت موءسسات اهداي زمين در سطح بسيار بالا بوده است. براي يك كتابخانهء اهدا زمين غيرممكن است كه بتواند با سايت خود پاسخگوي تمام بخش هاي كشاورزي و علوم وابسته بوده و به سئوالات تك تك افراد نيز پاسخ دهد. از سوي ديگر، وجود سايت وبي كه روي بخش هاي خاصي از موضوع تمركز كرده و توسط يك مجموعه برنامه قانوني و وزنه هاي تحقيقي برنامه ريزي شده و با حسن شهرت ملي پشتيباني شده نيز هيجان انگيز به نظر مي رسد.
دانشگاه مينه سوتا دو سايت مركز اطلاع رساني شبكهء كشاورزي دارد. هر دو سايت براساس ويژگي هاي منحصر به فردي بوجود آمده اند كه پايه و اساس سايت ها به حساب مي آيند. جنگل داري مركز اطلاعات شبكهء كشاورزي (forestry.lib.umn.edu/agnic) چهار پايگاه اطلاعاتي دارد كه بيش از 20 سال است كه توسط كتابخانه جنگل داري جين آلبرشت تهيه و منتشر مي شود. جنگل داران خواهان اطلاعاتي هستند كه در پايگاه هاي اطلاعاتي بزرگ كشاورزي و علوم اجتماعي جنگل داري پنهان شده باشد نيستند بلكه در پي اطلاعاتي هستند كه شامل طرح هاي جديد، احداث و نگهداري، حفاظت و گسترش جنگل هاي استوايي و پايگاه هاي اطلاعاتي جنگل داري شهري هستند، مي باشند. كشاورزي و اقتصاد كاربردي مركز اطلاعات شبكهء كشاورزي (agecon.lib.umn.edu/agnic.endex.html) منابع قابل بررسي به صورت متن كامل از طريق بخش هاي دانشگاهي علمي-كاربردي در سطح كشور در اختيار همگان قرار مي دهد. اطلاعات كشاورزي و اقتصاد كاربردي از طرف انجمن اقتصادي-كشاورزي خدمات پژوهش اقتصادي و موءسسه كشاورزي آمريكا حمايت مي شود. اين ابتكار پاتريشيا رودكويچ، كتابدار كشاورزي و اقتصاد كاربردي است. اقتصاددان ها به صورت معمول به كار روي مسائل تحقيقي روز تأكيد دارند.
خدمات مرجع پيوسته در حوزه هاي موضوعي خاص جزو سايت موضوعي مركز اطلاعات شبكهء كشاورزي در نظر گرفته شده است. اين سايت ها شامل دستيابي به منابع الكترونيكي موجود از مجموعه ها و پيوندها به ديگر منابع مربوط موجود در اينترنت را فراهم مي آورد. بسياري سايت ها استفاده مكرر از منابع پيشنهاد شده و پاسخ هاي مكرر به پرسش هاي مكرر را مشخص مي كنند و اين منابع بايد اگرنه براي همه، بلكه حداقل براي اكثر سئوالات كاربران پاسخ فراهم نمايد. اگر سئوالاتي بي جواب بمانند، كتابدار شخصاً مي تواند براي دستيابي به اطلاعات مورد نياز ياري نمايد.
تفاوت بين خدمات ميز مرجع پيوسته و سنتي هميشه در وهله اول مشخص نمي شود بلكه به مرور اين تفاوت آشكار مي گردد. خدمات مرجع پيوسته مستلزم كار و تنظيم آن از سوي كتابدار است. هيچ فرصتي براي ايراد گرفتن ها در مورد صداي مشتري يا طرح سئوالات كنجكاوانه او وجود ندارد. بنابراين كتابدار به تنهايي در مورد اينكه چه ميزان اطلاعات مورد نياز است تصميم مي گيرد. چون سرعت در اين محيط ارزشمند است، كتابدار ضرورت پاسخ گويي كامل و سريع را درك مي كند، هر چند كه نوشتن يك پاسخ كتبي نسبت به يك پاسخ شفاهي مستلزم زمان و تلاش بيشتري است. شايد بتوان گفت كه اين اختلاف چشمگير از ماهيت ناشناخته تقاضاها ناشي مي شود. تا زماني كه سايت اطلاعات مربوط به كاربر را جمع آوري مي كند، كتابدار موقعيتي براي درك تقاضاي مورد درخواست ندارد. بازخورد سودمندي پاسخ حداقل خدمات پيوسته برابر با خدمات مرجع سنتي (قدم زدن و تلفن كردن) است.
يك ساختار مناسب و سازمان يافته از منابعي كه به دقت انتخاب شده باشد براي كاربران اين اطمينان خاطر را ايجاد مي كند كه مي توان به سهولت اطلاعات مورد نياز را مشخص و اطلاعات اضافه را از آن حذف كرد. توسعه وب سايت و مرجع پيوسته وقت گير بوده و هزينهء نگهداري آن بسيار بالاست. به دليل محدوديت هاي زماني، روند كار مرجع به نحو شگفت انگيزي از اطلاعات ميز مرجع به سوي توسعهء خدمات مرجع وب مدار در حال تغيير است. كاربران شبكهء جهاني وب انتظار خدمات بيست و چهار ساعته و هفت روز در هفته را دارند. جالب اين كه بسياري از سئوالات جنبهء تمجيد از پايگاه هاي اطلاعاتي داشته يا پيشنهاد در زمينهء ايجاد پيوندهاي جديد يا توصيه هايي در جهت اصلاح فرمت آن هستند. عامل مهمي كه بايد در زمان تجسم يك وب سايت در نظر گرفت پيش بيني پوشش بيشترين سطح ممكن كاربران است. ايجاد سطوحي از منابع روشي است كه باعث مي شود سطح وسيعي از درخواست هاي كاربران را در خود جاي دهد.
پيش بيني وسيع ترين سطح كاربران چشم انداز جديدي براي بسياري از كتابخانه هاي اهدا زمين است. هر چند با تأكيد مجددي كه در هيئت امدادي دانشگاه مينه سوتا به عمل آمد وجود سطح وسيع كاربران اهداف خاص موءسسه را تأمين مي كنند. دانشگاه به طور جدي مشاركت با بخش هاي تجاري، صنعتي، دانشجويان دوره ليسانس، جامعه روستايي، تحصيلات گروه هاي خاص و برنامه هاي پژوهشي بين المللي را شروع كرده است.
دانشجويان و اساتيدي كه در اين راستا كار مي كنند در سراسر جهان پراكنده اند.

گسترش مجموعه مرجع مجازي
دانشگاه ايالتي واشنگتن روي درختان ميوه به عنوان موضوع اصلي كشاورزي تأكيد دارد. ايالت واشنگتن يكي از توليدكنندگان بزرگ درختان ميوه است، كه 47% محصول كل سالانه سيب و گيلاس و 42% محصول گلابي آمريكا را فراهم مي كند. دانشگاه ايالتي واشنگتن چندين سايت ترويجي در ارتباط با درختان ميوه و انتشارات متعددي از محصولات بر پايه يكسال دارد. با تكيه بر چنين جايگاه محكمي، دانشگاه ايالتي واشنگتن توسعهء سايت مركز اطلاعات شبكهء كشاورزي در زمينهء درختان ميوه را به عهده گرفت.
اگر پوشش موضوعي يك سايت مركز اطلاعات شبكه كشاورزي خاص باشد، بدون ترديد مخاطبين موردنظر كه شامل عموم مردم، جامعه دانشگاهي، تجاري و ادارات دولتي مي باشد بسيار وسيع جلوه مي كنند. دلايل محكمي براي گسترش مجموعه مرجع به منظور خدمت به گروه هاي مختلف وجود دارد. مي توان به طور قانوني يكسري پيوندهاي موردنظر دانشگاه ايالتي واشنگتن را از سايت محبوب علوم در جهان كه مخصوص بچه هاست ايجاد و انتشارات ترويجي با شاخص هاي اقتصادي و دولت فدرال را براي كنترل مهاجرت كارگران مزارع فراهم آورد. قسمت ذيل درباره تلاش هاي ما براي ساخت مجموعه مرجع الكترونيكي در زمينهء درختان ميوه براي خدمت به مشتريان گوناگون بحث مي كند.

اهداف
سه مورد از اهداف مركز اطلاعات شبكه كشاورزي به تأمين اطلاعات مرجع اختصاص دارد كه عبارتند از:
• شناخت و ارزيابي مجموعه عظيم اطلاعات و منابع الكترونيكي
• سهولت دستيابي به اين مجموعه
• امكان دسترسي به متخصصين اين حوزه و اطلاعات مرجع پيوسته

گسترش مجموعه با توجه به سايت
گسترش مجموعهء سنتي اساس گسترش و توسعهء مجموعه خدمات پيوسته است. ابزارها تغيير كرده اند، اما مفاهيم ثابت مانده اند. كتابداران با تعيين موقعيت، ارزيابي و دستيابي منابع به ارزش آن مي افزايند. اين روند فزاينده چنين است:
• مرجع
• منابع مرجع
• منابع مرجع الكترونيكي
• منابع مرجع الكترونيكي پيوسته
هم اكنون بررسي و بازديد سايت هاي چند كتابخانه به صورت رايگان در ازاي وجه قابل دسترسي هستند. از اين مجموعه مي توان به ''بررسي هاي اينترنتي'' در بخش اخبار كتابخانه هاي پژوهشي دانشگاه، يا ''پايگاه اطلاعاتي'' در مرجع و سرويس هاي سه ماهه كاربران و انتخاب هايي كه رسانه هاي الكترونيكي و چاپ را يكپارچه مي كند اشاره كرد. ژورنال هاي تخصصي موضوعي با شكل چاپي در بررسي با منابع الكترونيكي كندتر پيش رفته اند. ما هنوز در حال يافتن ژورنال هايي هستيم كه به طور منظم وب سايت ها را بررسي مي كنند. در نتيجه كتابداران ما بايد سايت هاي مختلف را جستجو و ارزيابي كنند.
پس فرق بين انتخاب ابزار الكترونيكي براي كاربران مرجع مجازي و استفاده درون سازماني در پاسخ گويي به سئوالات مرجع مجازي چيست؟ يك گزارش ساده مي گويد: آيا كاربر مي تواند به ابزار خاصي دسترسي پيدا كند؟ آيا نياز به مجوز هست؟ آيا محدوديت هاي سخت افزاري و نرم افزاري وجود دارد؟ انتخاب كننده بايد علاوه بر ارزيابي معمول اختيارات، وقت شناسي، قابليت اطمينان، قابليت استفاده، عمق، وسعت و غيره اين مسائل را نيز در نظر بگيرد. آيا وب سايت به راحتي قابل جستجو است؟ آيا نتايج دقيق و يكپارچه هستند؟ آيا كاربر مي تواند به راحتي از سايت خارج شود؟ سايت هاي موءسسه مي تواند در اين تصميم گيري ها موءثر باشد.
جستجوي منابع مجازي مستلزم جهاني انديشيدن است. كتابدار نمي تواند به چند منابع بررسي يا كارگزار مصوب كتابي اعتماد كند. جايگزيني فعال براي جستجوي منابع وجود ندارد، و اين به معناي صرف دقت در خدمات مرجع پيوسته و تلاش براي يافتن استراتژي هاي مختلف در موتورهاي كاوش متعدد است. يك موضوع مورد تحقيق در هر يك از موتورهاي كاوش Askjeeves, Google و Altavista نتايج بسيار متفاوتي به دست مي دهد. به عنوان مثال اخيراً تحقيقي در مورد ''Yellowstone Science'' داشتم يك دوجين موتور كاوش در مورد گزارش هاي مربوط به موضوع با عنوان: ''Greater Yellow Stone Ecosystem'' بررسي كردم. بازيابي كل و استفاده واقعي 100 يافته اول از هر همپوشاني كمتر از 20% بود. در ارائه خدمات مرجع مجازي و مجموعه ها، كتابداران بايد خوب از بد را از هم تفكيك كنند. آموزشگاه من در ويسكونزين، با پذيرفتن شعار ''تعويض و پاكسازي بي باكانه'' كه موجب توسعهء مجموعه، خصوصاً در مقابل سيل منابع الكترونيكي موجود است. آن ها بايد چندتايي از ميان تعدادي زياد را انتخاب و آن ها را قابل دسترسي سازند.
اين جايي است كه شما بايد مثل يك علامت ضربدر بين خانم مانرز حسابدار و يك وكيل قرار بگيريد. وقتي كه منابعي را كه بايد به سايت مرجع مجازي خودتان اضافه كنيد، معين كرديد، زماني است كه بايد بدانيد كه مجاز به پيوند هر چيزي نيستند. شما بايد اطمينان دهيد كه از اينترنت استفاده نادرست نمي كنيد، اگر متوجه شديد كه سايتي سايت مجاز نيست، احترام حرفه اي ايجاب مي كند كه با تهيه كننده آن تماس گرفته و اجازه ارتباط با سايت خودتان را بگيريد. اخيراً يك آگهي تبليغاتي در ارتباط با يك منبع بسيار جالب توجه از طرف انستيتو همسايه، دانشگاه آيداهو، به صورت چاپي CD-ROM (صفحه نوري) به دستم رسيد. از آنجا كه دانشگاه ايالتي واشنگتن شامل چند دانشگاه، ايستگاه هاي تحقيقاتي و چندين درجه تحصيلي است، من موظف شدم تا مجوز نصب CD-ROM را روز سِروِر خودمان به منظور استفاده تمام گروه هاي مشتريان بگيرم. به من گفتند كه كاملاً مجازم وب سايت آن ها را در فهرست پيوسته خودمان وارد كنم، به اين ترتيب كاربران مي توانند بدون هيچ هزينه اي و در هر زماني به اطلاعات جديد و روزآمد دسترسي داشته باشند و صد البته كه اين بهترين سناريو بود. سايت هاي مستقل ايجاد شده از طرف موءسسات دانشگاهي، آژانس هاي دولتي، بنگاه هاي فروش محصولات توليدي، بنگاه هاي فروش اطلاعات-كتابشناختي، اقتصادي و آماري، از كتابخانه هايي كه مي خواهند به صورت انفرادي يا در سطح جهاني پيوندهايي به سايت هاي آن ها ايجاد كنند استقبال نمي كنند. و اگر بخواهيم چنين سايت هايي را به مجموعه مرجع مجازي خود اضافه كنيد بايد براي گرفتن مجوز با آن ها وارد مذاكره شويد چه اين سايت مجموعه عظيم و گسترده اي مثل مركز اطلاعات شبكه كشاورزي باشد يا يك مجموعه مرجع محلي خودتان. آيا مجوزي كه مي خواهيد امكان دسترسي به كاربر توزيعي را فراهم مي كند؟ يا مي توانيد با مجوز تك ايستگاهي براي پاسخ گويي به سئوالات مرجع از آن استفاده كنيد كار كنيد؟ به همين دليل است كه مجوزگيري و مشاره حقوقي بخش هاي مهمي از گسترش مجموعه جديد و مستلزم توجه خاص مي باشد.
فهرست نويسي
سازماندهي يك مجموعه مرجع مجاري به شاخه هاي فرعي به يك مفهوم به معناي فهرست نويسي دروني مي باشد. چنانچه قصد داريد براث سايت تان موتور كاوش فراهم كنيد بايد مطمئن شويد كه اجازه كاوش در مورد موءلف، ناشر، موضوع و كليدواژه هاي اطلاعاتي به همان نسبت عنوان وجود دارد. مشكلات واقعي وقتي ظاهر مي شود كه كتابداران منابع الكترونيكي داخل و خارج از سايت را در فهرست كتابخانه خود وارد مي كنند. همه كتابداران را مي توان به نوعي كتابدار مرجع دانست. ما همه در بازيابي منابع سريع و خوب هستيم و ديگران را نيز در اين بازيابي كمك مي كنيم. و عموماً مايليم كه اين بازيابي حتي الامكان ساده و روان باشد. بنابراين نه تنها سايت ها را انتخاب كرده و به نتيجه مي رسيم بلكه به همان خوبي نيز فهرست نويسي مي كنيم. وقتي به يك نمايه پيوسته يا به CD-ROM يا مجله الكترونيكي دسترسي پيدا مي كنيم، انتظار داريم كه منابع در فهرست هاي ما منعكس شود. اما در مورد منابعي كه به صورت سايت آزاد هستند چه؟ ايا آن هم به فهرست اضافه مي شود؟ چه كسي مسئول بررسي كار پيوندهاست يا در صورت قطع شدن دوباره آنها را برقرار مي كند. اگر محصول چاپي قبلي به صورت الكترونيكي قابل دسترسي نباشد چه؟ آيا به سوابق قبلي خود در تماس هستيد، يا اين كه منتظر نمونه جديدي از كتابخانه كنگره مي مانيد، يا خودتان يك نمونه جديد ايجاد مي كنيد يا اين كه منبع را در فهرست جداگانه منابع الكترونيكي قرار مي دهيد؟ اگر خواستار يك مجموعه مرجع مجازي قوي و كارآمد هستيد، لازم است در مورد اين مسائل بحث و به يك سياست واحد برسيد كه در غير اين صورت با سئوالاتي كه جنبهء شخصي دارند غرق خواهيد شد و فهرست شما نه يكدست و نه مفيد خواهد بود.

توسعه مجموعه براي خدمات
خدمات مرجع براي حرفه ما چندان ضروري است كه اغلب فراموش مي كنيم تغييرات آن به چه صورت بوده و تفاوت آن از بخشي به بخش ديگر به چه شكل است. در دانشكده، كلاس هايي در مورد نحوهء استفاده منابع مرجع تشكيل مي دهيم، احتمالاً با افرادي در تورهاي مباحثاتي برخورد كرده ايم كه بايد به سئوالاتشان پاسخ مي گفتيم و احتمالاً به آنها شماره تماس يا اطلاعات تحويل مدرك براي پيگيري از طرف خودشان داده ايم. معمولاً در يك كتابخانه تجاري، كتابداران اطلاعات مورد نياز را پيدا كرده، مدارك را يافته و رئوس مطالب را براي هماهنگي با بسته موردنظر ايجاد مي كنند. براي پشتيباني خدمات اضافي، مجموعه مرجع مي تواند پاسخ گوي نيازهاي كاربران باشد اما در مورد مجموعه مرجعي كه از سرويس هاي مرجع مجازي پشتيباني مي كنند چه؟
لازم است دو حوزهء اصلي در نظر گرفته شود: منابعي براي كتابدار جهت پاسخ گويي به سئوالات مرجع مجازي و منابعي براي كاربر مجازي. اخيراً يك سئوال مرجع از طريق پست الكترونيكي دريافت كردم كه اطلاعاتي در مورد سه سندرم پزشكي مي خواست كه املاي دو تاي آن ها غلط بود كه اگر اين سئوال به صورت حضوري بود مجبور بودم كاربر را به محيط مرجع پزشكي مربوطه برده، طرز كار با فرهنگ ها و داير ﺓالمعارف ها را به او نشان داده در نهايت به املاي صحيح كلمات مي رسيديم. در حالي كه براي يك كاربر مجازي نمي توانم چنين كاري كنم و نه قادرم براي آن ها منابع پزشكي خاصي را توصيه كنم. نتيجه اين كه به سئوال در مورد هر سندرم با توضيح هاي كوتاهي كه از يك فرهنگ پزشكي چاپي به دست آورده بودم، پاسخ دادم، پيشنهاد كردم تا از طريق مجموعه كتابخانه محلي كنترل شود و سپس كاوش وبي در مورد سايت هاي قابل اطمينان انجام دادم.
سطح اطلاعات كلينيك مايو را براي سئوالات مناسب ديدم و آن را نيز جزو آدرس هاي اينترنتي براي كاربر فرستادم.

نتيجه
قرار گرفتن در حرفه اطلاع رساني در ''عصر اطلاعات'' بسيار جالب توجه، هيجان انگيز و حساس است. ما هر روزه در حال بازيابي خدمات مرجع و مجموعه ها هستيم. واقعيت مجازي به سرعت تبديل به واقعيت آشكار مي شوند و مجموعه هاي مرجع مجازي ابزار اصلي هر خدمات مرجع مي شوند. عمليات گسترش مجموعه براي به نتيجه رسيدن بايد هم سايت هاي مرجع و هم خدمات مرجع و به همان نسبت نيز كتابداران مرجع را در محاسبات خود منظور كنند

امضا كاربر
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۸۹ ۰۵:۲۱ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1397.