به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید
نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بدن يا لباس نمازگزار

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,047 در 1,516 موضوع

امتياز: 1,262.27

ارسال: #1
بدن يا لباس نمازگزار
در سه صورت که تفصيل آنها بعدا گفته مي شود، اگر بدن يا لباس

نمازگزارنجس باشد، نماز او صحيح است : اول : آنکه به واسطه زخم

يا جراحت يا دملي که دربدن او است ، لباس يا بدنش به خون

آلوده شده باشد. دوم : آنکه بدن يا لباس او به مقدار کمتر

از درهم که تقريبا به اندازه يک اشرفي مي شود، به خون

آلوده باشد. سوم : آنکه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز

بخواند. و در دو صورت اگر فقطلباس نمازگزار نجس باشد،

نماز او صحيح است : اول : آنکه لباسهاي کوچک او مانند جوراب و

عرقچين نجس باشد. دوم : آنکه لباس زني که پرستار بچه

است ،نجس شده باشد. و احکام اين پنج صورت مفصلا در مسائل بعد

گفته مي شود.

اگر در بدن يا لباس نمازگزار خون زخم يا جراحت يا دمل باشد،

چنانچه طوري است که آب کشيدن بدن يا لباس يا عوض

کردن لباس براي بيشتر مردم يا براي خصوص او سخت است ، تا

وقتي که زخم يا جراحت يا دمل خوب نشده است ،مي تواند با آن

خون نماز بخواند. و همچنين است اگر چرکي که با خون بيرون

آمده يا دوايي که روي زخم گذاشته اند و نجس شده ، در بدن يا

لباس او باشد.

اگر خون بريدگي و زخمي که به زودي خوب مي شود و شستن آن آسان

است ، دربدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است .

اگر جايي از بدن يا لباس که با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم

نجس شود،جايز نيست با آن نماز بخواند. ولي اگر مقداري از بدن

يا لباس که معمولا به رطوبت زخم آلوده مي شود، به رطوبت آن

نجس شود، نماز خواندن با آن مانعي ندارد.

اگر از توي دهان و بيني و مانند اينهاست خوني به بدن

يا لباس برسد احتياطواجب آن است که با آن نماز نخواند

ولي با خون بواسيرميشود نماز خواند اگر چه دانه هايش در

داخل باشد.

کسي که بدنش زخم است اگر در بدن يا لباس خود خوني

ببيند و ندانداز زخم است يا خون ديگر با آن نماز خواندن

مانعي ندارد.

اگر چند زخم در بدن باشد و به طوري نزديک هم باشند که

يک زخم حساب شود، تا وقتي همه خوب نشده اند، نماز خواندن با

خون آنها اشکال ندارد. ولي اگر به قدري از هم دور باشند که هر

کدام يک زخم حساب شود، هر کدام که خوب شد، بايدبراي نماز

بدن و لباس را از خون آن ، آب بکشد.

اگر سر سوزني خون حيض يا نفاس در بدن يا لباس

نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتياطواجب بايد

خون استحاضه در بدن يا لباس نمازگزار نباشد. ولي خونهاي ديگر

مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و

کافر و مردار و حيوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جاي بدن

ولباس باشد، در صورتي که روي هم کمتر از درهم باشد (که تقريبا

به اندازه يک اشرفي مي شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولي

احتياطمستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حيوان

حرام گوشت ، اجتناب کند.

خوني که به لباس بي آستر بريزد و به پشت آن برسد،

يک خون حساب مي شود. ولي اگر پشت آن ، جدا خوني شود،

بنابر احتياطواجب بايد هر کدام را جداحساب نمود. پس اگر

خوني که در پشت و روي لباس است ، روي هم کمتر ازدرهم باشد

نماز با آن صحيح ، و اگر بيشتر باشد، نماز با آن نماز باطل

است .

اگر خون روي لباسي که آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد،

و يا به آستر بريزد و روي لباس خوني شود، بايد هر کدام را جدا

حساب نمود. پس اگرخون روي لباس و آستر کمتر از درهم

باشد، نماز با آن صحيح ، و اگر بيشتر باشد،نماز با آن باطل

است .

اگر خون بدن يا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتي به آن برسد،

درصورتي که خون و رطوبتي که به آن رسيده ، به اندازه درهم

يا بيشتر شود و اطراف را آلوده کند، نماز با آن باطل است .

بلکه اگر رطوبت و خون به اندازه درهم نشودو اطراف را هم

آلوده نکند، نمازخواندن با آن اشکال دارد. ولي اگر

رطوبت مخلوطبه خون شود و از بين برود، نماز صحيح است .

اگر بدن يا لباس خوني نشود ولي به واسطه رسيدن به خون نجس

شود، اگرچه مقداري که نجس شده کمتر از درهم باشد، نمي شود

با آن ، نماز خواند.

اگر خوني که در بدن يا لباس است ، کمتر از درهم باشد و

نجاست ديگري به آن برسد، مثلا يک قطره بول روي آن بريزد،

نماز خواندن با آن جايز نيست .

اگر لباسهاي کوچک نمازگزار مثل عرقچين و جوراب که نمي شود با

آنها عورت را پوشانده نجس باشد، چنانچه از مردار و حيوان

حرام گوشت درست نشده باشد، نماز با آنها صحيح است . و

نيز اگر با انگشتري نجس نماز بخواند، اشکال ندارد.

احتياطآن است که چيز نجسي که با آن مي شود عورت را

پوشاند، همراه نمازگزار نباشد. ولي کسي که اين مسأله را

نمي دانسته و مثلا مدتي با اين طور نمازخوانده ، لازم نيست آن

نمازها را قضا کند.

زني که پرستار بچه است و بيشتر از يک لباس ندارد

هرگاه شبانه روزي يک مرتبه لباس خود را آب بکشد اگرچه تا روز

ديگر لباسش به بول بچه نجس شود مي تواند با آن لباس نماز

بخواند ولي احتياطواجب آن است که لباس خود را در

شبانه روز يک مرتبه براي اولين نمازي که لباسش پيش از آن

نجس شده آب بکشد و نيز اگر بيشتر از يک لباس دارد ولي

ناچار است که همه آنها رابپوشد چنانچه شبانه روزي يک مرتبه

به دستوري که گفته شده همه آنها را آب بکشد کافي است .

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۰۰:۰۵ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1397.