به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید
نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مکان نمازگزار

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #1
مکان نمازگزار
مکان نمازگزار چند شرطدارد: شرطاول : آنکه مباح باشد.

کسي که در ملک غصبي نماز مي خواند، اگر چه روي فرش و تخت و

مانند اينهاباشد، نمازش باطل است . ولي نماز خواندن

در زير سقف غصبي و خيمه غصبي ، مانعي ندارد.

نماز خواندن در ملکي که منفعت آن مال ديگري است بدون اجازه

کسي که منفعت ملک مال او مي باشد باطل است مثلا در خانه

اجاره اي اگر صاحب خانه يا ديگري بدون اجازه کسي که آن خانه را

اجاره کرده نماز بخواند نمازش باطل است و همچنين است

اگر در ملکي که ديگري در آن حق دارد نماز بخواند مثلا اگرميت

وصيت کرده باشد که ثلث مال او را به مصرفي برسانند تا وقتي

ثلث را جدانکنند نمي شود در ملک او نماز خواند.

کسي که در مسجد نشسته ، اگر ديگري جاي او را غصب کند

و در آنجانماز بخواند، بنابر احتياطواجب بايد دوباره

نمازش را در محل ديگري بخواند.

اگر در جايي که نمي داند غصبي است ، نماز بخواند و بعد از نماز

بفهمد، يا در جايي که غصبي بودن آن را فراموش کرده ، نماز

بخواند، و بعد از نماز يادش بيايد، نماز او صحيح است . مگر

آنکه خودش غصب کرده باشد، که در اين صورت به احتياط

واجب ، نمازش باطل است .

اگر بداند جايي غصبي است ولي نداند که در جاي غصبي نماز

باطل است ، و در آنجا نماز بخواند، نماز او باطل است .

کسي که ناچار است نماز واجب را سواره بخواند، چنانچه حيوان

سواري يازين آن غصبي باشد، نماز او باطل است و

همچنين است اگر بخواهد سواره نماز مستحبي بخواند.

کسي که در ملکي با ديگري شريک است اگر سهم او جدا نباشد،

بدون اجازه شريکش نمي تواند در آن ملک تصرف کند، و نماز

بخواند.

اگر با عين پولي که خمس و زکات آن را نداده ملکي

بخرد تصرف او در آن ملک حرام و نمازش هم در آن باطل

است . و همچنين است اگر به ذمه بخرد و در موقع خريدن قصدش

اين باشد که از مالي که خمس يا زکاتش را نداده بدهد.

اگر صاحب ملک به زبان اجازه نماز خواندن بدهد و انسان بداند

که قلباراضي نيست نماز خواندن در ملک او باطل است و

اگر اجازه ندهد و انسان يقين کند که قلبا راضي است نماز صحيح

است .

تصرف در ملک ميتي که خمس يا زکات بدهکار است

حرام و نماز درآن باطل است مگر آنکه بدهکاري او را بدهند

يا بنا داشته باشند بدون مسامحه بپردازند.

تصرف در ملک ميتي که به مردم بدهکار است حرام ، و

نماز در آن باطل است . ولي تصرفات جزئي که براي برداشتن

ميت معمول است ، اشکال ندارد. و نيز اگر بدهکاري او کمتر

از مالش باشد و ورثه هم تصميم داشته باشند که بدهي را بدهند،

تصرفي که غير فروختن و از بين بردن مال باشد، اشکال ندارد.

اگر ميت قرض نداشته باشد، ولي بعضي از ورثه او صغير يا

ديوانه يا غايب باشند، تصرف در ملک او حرام ، و نماز در

آن باطل است . ولي تصرفات جزئي که براي برداشتن ميت معمول

است ، اشکال ندارد.

نماز خواندن در مسافر خانه و حمام و مانند اينها که براي

واردين آماده است اشکال ندارد و اگر وثوق پيدا نشود که

صاحبش راضي است مشکل است ولي در غير اين قبيل جاها، در صورتي

مي شود نماز خواند که مالک آن اجازه بدهد، يا حرفي بزند که

معلوم شود، براي نماز خواندن اذن داده است مثل اينکه به کسي

اجازه دهد در ملک او بنشيند و بخوابد که از اينها فهميده

مي شود براي نمازخواندن هم اذن داده است .

در زمين بسيار وسيعي که از ده دور و چراگاه حيوانات

است ، اگر چه صاحبانش راضي نباشند، نماز خواندن و نشستن و

خوابيدن در آن اشکال ندارد. و در زمينهاي زراعتي هم که

نزديک ده است و ديوار ندارد، اگر چه درمالکين آنها صغير

و ديوانه باشد، نماز و عبور و تصرفات جزئي اشکال

ندارد.ولي اگر يکي از صاحبانش ناراضي باشند، تصرف در آن حرام

و نماز باطل است .

شرطدوم : مکان نمازگزار بايد بي حرکت باشد، و اگر به

واسطه تنگي وقت يا جهت ديگر ناچار باشد در جايي که حرکت دارد

مانند اتومبيل و کشتي و ترن نمازبخواند، به قدري که ممکن

است بايد در حال حرکت چيزي نخواند، و اگرآنها از

قبله به طرف ديگر حرکت کنند به طرف قبله برگردد.

نماز خواندن در اتومبيل و کشتي و ترن و مانند اينها، وقتي

ايستاده اند،مانعي ندارد.

روي خرمن گندم و جو و مانند اينها، که نمي شود بي حرکت

ماند، نمازباطل است .

در جايي که به واسطه احتمال باد و باران و زيادي

جمعيت و ماننداينها اطمينان ندارد که بتواند نماز را تمام

کند، اگر به اميد تمام کردن شروع کند، اشکال ندارد. و اگر به

مانعي برنخورد، نمازش صحيح است . و در جايي که ماندن در آن

حرام است ، مثلا زير سقفي که نزديک است خراب شود، بايد

نمازنخواند، ولي اگر خواند نماز باطل نيست . و همچنين

روي چيزي که ايستادن و نشستن روي آن حرام است ، مثل فرشي که اسم

خدا بر آن نوشته شده ، بايد نمازنخواند، ولي اگر خواند،

صحيح است .

شرط سوم : آنکه در جايي که سقف آن کوتاه است و نمي تواند در

آنجاراست بايستد، يا به اندازه اي کوچک است که جاي رکوع و

سجود ندارد، نمازنخواند. و اگر ناچار شود که در چنين

جايي نماز بخواند، بايد به قدري که ممکن است قيام و رکوع و

سجود را بجا آورد.

انسان بايد رعايت ادب را بکند، و جلوتر از قبر

پيغمبر و امام عليه السلام نماز نخواند. چنانچه نماز خواندن

بي احترامي باشد، حرام است ولي نماز باطل نيست .

اگر در نمازي چيزي مانند ديوار بين او و قبر مطهر باشد که

بي احترامي نشود اشکال ندارد، ولي فاصله شدن صندوق شريف و ضريح

و پارچه اي که روي آن افتاده ،کافي نيست .

شرطچهارم : آنکه مکان نمازگزار اگر نجس است به طوري تر

نباشد که رطوبت آن به بدن يا لباس او برسد، ولي جايي که

پيشاني را بر آن مي گذارد اگرنجس باشد در صورتي که خشک هم

باشد، نماز باطل است ، و احتياطمستحب آن است که مکان

نمازگزار اصلا نجس نباشد.

بنابر احتياطمستحب ، بايد زن عقب تر از مرد بايستد و جاي

سجده او ازجاي ايستادن کمي عقب تر باشد.

اگر زن برابر مرد يا جلوتر بايستد، و با هم وارد نماز

شوند، بهتر آن است که نماز را دوباره بخوانند.

اگر بين مرد و زن ، ديوار يا پرده يا چيز ديگري باشد،

نمازشان صحيح است ، و احتياطمستحب هم در دوباره خواندن نيست .

شرطپنجم : آنکه جاي پيشاني نمازگزار از جاي زانوهاي او،

بيش ازچهار انگشت بسته پست تر يا بلندتر نباشد، و احتياط

واجب آن است که از سرانگشتان پا هم بيشتر از اين پست و بلند

تر نباشد.

بودن مرد و زن نامحرم در جاي خلوت ، جايز نيست و

احتياطدر نمازنخواندن در آنجا است . ليکن اگر خواند، نمازش

باطل نيست .

نماز خواندن در جايي که تار و مانند آن استعمال مي کنند

باطل نيست ولي گوش دادن به آنها حرام است .

در خانه کعبه و بر بام آن نماز واجب خواندن مکروه است

ولي در حال ناچاري مانع ندارد.

خواندن نماز مستحب درخانه کعبه و بر بام آن اشکال ندارد.

بلکه مستحب است در داخل خانه مقابل هر رکني دو رکعت نماز

بخوانند.

در شرع مقدس اسلام بسيار سفارش شده است که نماز را در مسجد

بخوانند. وبهتر از همه مسجدها مسجدالحرام است ، و بعد از آن

مسجد پيغمبر صلي الله عليه وآله و سلم ، و بعد مسجد کوفه ، و بعد

از آن مسجد بيت المقدس ، و بعد از مسجدبيت المقدس مسجد جامع

هر شهر، و بعد از آن مسجد محله ، و بعد از مسجد محله مسجدبازار

است .

براي زنها نمازخواندن در خانه ، بلکه در صندوقخانه و

اطاق عقب بهتر است ، ولي اگر بتوانند کاملا خود را از

نامحرم حفظ کنند بهتر است درمسجد نماز بخوانند.

نماز در حرم امامان عليهم السلام مستحب ، بلکه بهتر از مسجد

است و نماز در حرم مطهر حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام

برابر دويست هزار نماز است .

زياد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدي که نمازگزار ندارد،

مستحب است .و همسايه مسجد اگر عذري نداشته باشد، مکروه است

در غير مسجد نماز بخواند.

مستحب است انسان با کسي که در مسجد حاضر نمي شود،

غذا نخورد ودرکارها با او مشورت نکند، و همسايه او نشود،

و از او زن نگيرد و به او زن ندهد.

نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است :

حمام ، زمين نمکزار، مقابل انسان ، مقابل دري که باز است ، در

جاده و خيابان و کوچه اگر براي کساني که عبور مي کنند زحمت

نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولي نمازباطل نيست ،

مقابل آتش و چراغ ، در آشپزخانه و هر کجا که کوره آتش

باشد،مقابل چاه و چاله اي که محل بول باشد، روبروي عکس و

مجسمه چيزي که روح دارد،مگر آنکه روي آن پرده بکشند، در اطاقي

که جنب در آن باشد، در جايي که عکس باشداگر چه روبروي

نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روي قبر، بين دو قبر، در قبرستان .

کسي که در محل عبور مردم نماز مي خواند، يا کسي روبروي اوست ،

مستحب است جلوي خود چيزي بگذارد، و اگر چوب يا ريسماني هم

باشد کافي است .

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۱۸ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1396.