به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید
نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ميقاتهاي احرام

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #1
ميقاتهاي احرام
محل احرام عمره تمتع

مسئله -200 بدان که محل احرام بستن براي عمره تمتع که آن را ميقات مي نامند

مختلف مي شود به اختلاف راههايي که حجاج از آنها بطرف مکه مي روند، و آن پنج محل

است :

اول - مسجد شجره است که آن را ذوالحليفه مي نامند و آن ميقات کساني است که از

مدينه منوره به مکه مي روند.

مسئله 201- جايز است در صورت ضرورت احرام را از مسجد شجره تأخير بيندازد تا

ميقات اهل شام .

مسئله 202- احتياط واجب (1) آن است که در داخل مسجد شجره محرم شود (2) نه خارج

آن ، هر (3) چند نزديک به آن باشد.

1- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله مکارم : بلکه همين اندازه که محاذي مسجد از طرف

راست يا چپ باشد کفايت مي کند هرچند از داخل مسجد مستحب است .

آيه الله خويي : احرام از منطقه ذوالحليفه ، مانعي ندارد. (تعليقه العروه ، ج 2، ص

342) .

آيه الله خامنه اي : احرام خارج از مسجد شجره براي کساني که از طريق مدينه به سوي

مکه حرکت مي کنند کفايت نمي کند و واجب است داخل مسجد محرم شوند.

آيه الله بهجت : جايز نيست در بيرون مسجد بطوري که محاذي و برابر آن از طرف

راست و چپ باشد احرام بسته شود و اختيارا بايد در صورت امکان از درون مسجد

احرام بسته شود. (مناسک ، ص 64) .

آيه الله صانعي : واجب نيست و از خارج مسجد هرچند نزديک هم نباشد که جزء حدود

ذي الحليفه است احرام جايز و صحيح است .

آيه الله تبريزي : جايز است در بيرون مسجد بطوري که محاذي آن از طرف راست يا

چپ باشد احرام بسته شود و احوط اين است که در صورت إمکان از درون مسجد احرام

بسته شود و احتياط واجب آن است که از پشت مسجد قديم احرام نبندند.

2- آيه الله غروي : اين افضل است ، گرچه از خارج محاذي عرفي آن نيز جايز است .

3- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : احرام از پشت ديوار مسجد نيز صحيح است .

آيه الله تبريزي : شخص جنب و حائض در خارج مسجد محرم مي شود و تجديد تلبيه در

جحفه لزومي ندارد و نيز اگر در حال عبور از مسجد محرم شوند مانعي ندارد.

مسئله 203- شخص جنب و حائض مي توانند (1) در حال عبور از مسجد محرم شوند (2) ،

و نبايد در مسجد توقف کنند.

1- آيه الله صانعي : ولي لزومي ندارد.

آيه الله خويي : اين مسأله و دو مسأله بعد مبني بر لزوم احتياط است و در مسأله

قبل گفته شد که احتياط واجب نيست و احرام در خارج مسجد مانع ندارد.

2- آيه الله مکارم : مي تواند در خارج مسجد يا در حال عبور از مسجد محرم شوند.

آيه الله سيستاني : براي حائض و نفساء احرام بستن بيرون مسجد شجره کافي است .

مسئله 204- اگر جنب بواسطه زيادي جمعيت نتواند در حال عبور از مسجد احرام ببندد

، و آب براي غسل نباشد، و نتواند صبر کند تا آب پيدا شود بايد (1) تيمم کند و

داخل مسجد شود و احرام ببندد (2) .

1- آيه الله صانعي : بنابر لزوم احرام از مسجد شجره .

2- آيه الله اراکي ، آيه الله نوري : و چنين است حائض که از حيض پاک شده است .

آيه الله فاضل : حائضي که از حيض پاک شده و نفساء نيز همين حکم را دارد.

آيه الله بهجت : بنابر احتياط، در خارج مسجد محرم شود و در جحفه يا محاذي آن

تجديد احرام کند (استفتاآت ، س 25) .

مسئله 205- اگر حائض نتواند تا وقت پاک شدن صبر کند (1) احتياط (2) آن است که

نزديک مسجد محرم شود و در "جحفه " يا محاذي آن احرام را تجديد کند (3) .

دوم - وادي عقيق است که اوائل آن را "مسلخ " و اواسط آن را "غمره " و اواخر آن را

"ذات عرق " مي گويند که محل احرام عامه است ، و آن ميقات کساني است که از راه

عراق و نجد به مکه مي روند.

سوم - قرن المنازل است و آن ميقات کساني است که از راه طائف حج مي روند.

چهارم - يلملم است که اسم کوهي است ، و آن ميقات کساني است که از راه يمن

مي روند.

پنجم - جحفه است و آن ميقات کساني است که از راه شام مي روند (4) .

1- آيه الله غروي : در اين صورت کفايت مي کند نيت و تلبيه و پوشيدن لباس احرام

اگر ممکن باشد و إلا واجب است پوشيدن آن در هر مکاني که ممکن شود.

2- آيه الله صانعي : بر مبناي لزوم از مسجد که گذشت عدم لزوم احرام از آن کما

اينکه مي تواند از منزل هم با نذر محرم شود و در اين حکم جنب هم مانند حائض

است .

3- آيه الله اراکي ، آيه الله نوري : اگر بواسطه زيادي جمعيت از عبور از مسجد هم

عاجز باشد احتياط آن است که از نزديک مسجد محرم شود.

آيات عظام گلپايگاني ، فاضل ، صافي : اگر حائض نتواند تا وقت پاک شدن صبر کند،

بايد نزديک مسجد محرم شود و نياز به تجديد احرام از جحفه ندارد. و همين طور است

حکم زني که در حال نفاس باشد.

آيه الله سيستاني ، آيه الله مکارم : مي تواند بيرون مسجد محرم شود.

آيه الله بهجت : در صورت اضطرار بايد در طرف راست يا چپ مسجد محرم شود.

(مستفاد از مناسک ، ص 64) .

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۱۹ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #2
ميقاتهاي احرام
آيه الله خامنه اي : زناني که عذر دارند بخاطر ازدحام و امثال آن نتوانند در حال

عبور از داخل مسجد محرم شوند واجب است که از جحفه يا محاذي آن محرم شوند کما

اينکه مي توانند با نذر شرعي از منزل خود در مدينه احرام ببندند.

4- آيه الله سيستاني : و کساني که از مسجد شجره گذشته و محرم نشده اند هرچند بدون

عذر.

مسئله 206- اگر بينه شرعيه قائم شد يعني دو شاهد عادل (1) شهادت دادند که فلان

مکان ميقات است ، تفتيش و تحصيل علم لازم نيست ، و اگر علم و بينه ممکن نشود

مي تواند اکتفا کند به ظن حاصل (2) از پرسيدن از کساني که اهل اطلاع به آن مکانها

مي باشند.

1- آيه الله مکارم : رسيدن به ميقات با حداقل شهادت يک نفر عادل نيز ثابت

مي شود، ولي در زمان ما ميقاتها مشخص است و احتياجي به اين امور نيست .

آيه الله صانعي : بلکه کفايت دو شاهد ثقه از اهل اطلاع هم خالي از قوت نيست .

2- آيه الله اراکي : احوط و اقوي لزوم تحصيل علم به اين اماکن مي باشد.

آيه الله فاضل : تحصيل اطمينان لازم است .

آيه الله سيستاني : تحصيل علم يا اطمينان يا حجت شرعيه لازم است .

آيه الله خويي : تحصيل اطمينان لازم است و گمان کافي نيست بلي اگر ثقه خبره از

محل خبر بدهد کافيست . (المسائل الشرعيه ، ج 1، ص (320.

آيه الله تبريزي : بر مکلف واجب است يقين يا اطمينان به رسيدن به ميقات پيدا

نموده و احرام ببندد و يا حجت شرعيه داشته باشد، و افرادي که آنجا زندگي مي کنند،

گفته آنها حجت شرعيه محسوب مي شود، بلکه شهادت يک نفر ثقه کافي است ، اگر

بدانيم مستند او سؤال از عرف محل است .

آيه الله غروي : ظن اثري ندارد، بلي خبر واحد ثقه قابل اعتماد است شرعا و جايز

است که اتکاء به خبر واحد کند.

مسئله 207- هرگاه از راهي برود که به هيچيک از ميقاتها عبورش نيفتد بايد از

محاذات ميقات احرام ببندد (1) .

1- آيه الله خويي : کسي که تقريبا يک ماه يا بيشتر در مدينه منوره اقامت نموده

و عازم حج باشد و بخواهد از غير راه متعارف مدينه تا مکه برود، همين که شش ميل

از مدينه دور شود محاذي و برابر مسجد شجره خواهد بود و همان جا ميقاتش خواهد بود

و از همان جا احرام مي بندد. و در تجاوز نمودن از محاذات مسجد شجره و احرام بستن

از محاذات يکي از مواقيت ديگر، بلکه از خصوص مورد مذکور نيز مشکل است .

آيه الله بهجت : بايد از محاذات اولين ميقات نزديک به خود محرم شود. (مناسک ،

ص 166) .

مسئله 208- اگر عبور او طوري است که محاذات با دو ميقات پيدا مي کند (1) احتياط

واجب (2) آن است که از جائيکه اول ، محاذات پيدا مي کند احرام ببندد، و در

محاذات ميقات بعد، تجديد نيت احرام کند (3) .

1- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : واجب است که از جائيکه ... .

آيه الله تبريزي : بايد از جايي که اول محاذات پيدا مي کند، احرام ببندد و تجديد

نيت در محاذات ميقات بعد لازم نيست .

2- آيه الله صانعي : بلکه بنابر اقوي .

3- آيه الله اراکي : احتياط مستحب .

آيه الله فاضل : تجديد احرام لازم نيست و بايد از اول محاذات محرم شود.

آيه الله بهجت : متعرض تجديد نيت احرام در محاذي ميقات دوم نشده اند.

آيه الله سيستاني : احتياط مستحب احرام در محاذي ميقات اول است .

مسئله 209- کساني که از محاذات غيرمسجد شجره عبور مي کنند احتياط مستحب (1) آن

است که قبل از رسيدن به محاذات ، به نذر محرم شوند و بهتر آن است که در محاذات

، تجديد احرام کنند (2) .

1- آيه الله خويي : اگر فاصله زياد باشد ظاهرا نذر لازم است و اگر فاصله کم باشد

بنابر احتياط واجب بايد نذر کند يا اينکه به يکي از مواقيت برود. (مناسک ،

مسأله 164) .

آيات عظام گلپايگاني ، بهجت ، فاضل ، صافي : متعرض مسأله استحباب نذر نشده اند.

2- آيه الله بهجت : و در صورت توقف احرام او صحيح است هرچند معصيت کرده است

(پرسشهاي جديد حج ، ص 8، س 29) .

مسئله -210 شخص مستطيع اگر احرام را از ميقات تأخير بيندازد از روي علم و عمد،

و ممکن نشود برگردد به ميقات بواسطه عذري و ميقات ديگري در پيش نداشته باشد

حج او باطل است (1) ، و بايد سال ديگر حج بجا آورد.

1- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : اگرچه احوط آن است که از هر مکاني که

ممکن باشد محرم شود و عمره را انجام دهد و بعد هم قضاء آن را بجا آورد.

آيه الله خامنه اي : اگر مي تواند بايد به ميقات برگردد و اگر بخاطر ضيق وقت يا

عذر ديگر نمي تواند، بايد به خارج حرم برود و از آنجا محرم شود و اگر بر اين نيز

قادر نيست در داخل حرم محرم شود حج او صحيح است .

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۲۰ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #3
ميقاتهاي احرام
آيه الله خويي : اگر در صورت امکان در خارج حرم محرم شود و در صورت عدم امکان در

حرم محرم شود، اگرچه به واسطه تأخير مرتکب معصيت شده است لکن صحت آن خالي از

وجه نيست . ولي در صورت تمکن احتياط مستحب اين است که حج را اعاده کند.

آيه الله بهجت : در اين صورت لازم است از جاي خود احرام ببندد و قضاي عمره را

بجا آورد. (مناسک ، مسأله 168) .

مسئله 211- شخصي که مي خواهد از محاذي ميقات محرم شود اگر محاذات را نداند بايد

از اهل اطلاع مورد وثوق بپرسد (1) ، و قول مجتهد که اهل اطلاع به آن مکانها نيست

اعتبار ندارد، و اگر نتواند محاذات را بفهمد قبل از رسيدن به محلي که احتمال

مي دهد از محاذات گذشته است به نذر محرم شود (2) ، بلکه اگر از محل معيني پيش از

رسيدن به محاذات ، به نذر محرم شود احوط است .

1- آيه الله سيستاني : اگر دو خط متقاطع را فرض کنيم که زاويه قائمه اي را تشکيل

مي دهند و يکي از آنها از مکه ميگذرد و ديگري از ميقات ، نقطه تقاطع محل محاذات

با ميقات است و معيار در اين امر صدق عرفي است نه دقت عقلي .

2- آيه الله مکارم : بنابر احتياط.

مسئله 212- کساني که با هواپيما به حج مي روند و مي خواهند بعد از حج به مدينه

مشرف شوند (1) احتياط آن است که بدون احرام بروند "جده " (2) و از اهل اطلاع مورد

اعتماد تحقيق کنند اگر جده يا "حده " معلوم شد محاذي با يکي از ميقاتها است از

آنجا محرم شوند و الا بروند به ميقات ديگر مثل جحفه و از آنجا محرم شوند (3) ،

و اگر نتوانستند به جحفه يا به ميقات ديگر بروند با نذر (4) از جده محرم شوند،

و بهتر آن است که در "حده " تجديد احرام کنند اگرچه لازم نيست .

1- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : جايز نيست از جده با نذر محرم شوند بلکه

بايد به جحفه رفته از آنجا محرم شوند.

2- آيه الله خويي : احرام از جده حتي با فرض محاذي بودن آن با ميقات مجزي نيست

و بر حاجي لازم است که در صورت امکان به يکي از مواقيت برود يا از وطن خود يا

در راه قبل از رسيدن به جده به مقداري که قابل ملاحظه باشد هرچند در هواپيما باشد

نذر احرام نموده و از محل نذر، احرام ببندد و يا اينکه پس از ورود به جده به

محلي که رابغ نام دارد برود و از آنجا با نذر احرام ، قبل از ميقات احرام ببندد.

آيه الله تبريزي : محاذات جده با يکي از مواقيت ثابت نيست بلکه اطمينان به

عدم محاذات آن است ، پس احرام از جده مجزي نيست . و بر حاجي لازم است از محل

خود يا در راه قبل از رسيدن به جده بمقداري که قابل ملاحظه باشد هرچند در هواپيما

باشد - نذر احرام نموده و از محل نذر احرام ببندد و يا به يکي از مواقيت رفته ،

احرام ببندد و يا به رابغ برود و آنجا با نذر احرام ، محرم شود.

آيه الله سيستاني : با ملاحظه نقشه هاي جغرافيايي نقطه محاذي جحفه در جنوب شرقي جده

واقع است و لذا با نذر مي شود در فرودگاه جده احرام بست زيرا قبل از ميقات

واقع است .

آيه الله مکارم : محاذات جده با هيچيک از ميقاتها ثابت نيست بنابراين بايد يا

به ميقات يا به محاذات ميقات برود و يا اگر نمي تواند احتياطا نذر کند و در

ابتداي حرم تجديد احرام کند.

3- آيه الله بهجت : احوط در مورد کسي که از جده به حج مي رود اين است که از

محاذي ميقاتي که اقرب به وي است احرام ببندد. (مناسک ، مسأله 173) .

4- آيه الله اراکي : رجاء نذر کند.

آيه الله تبريزي : در صورتي که رفتن به يکي از مواقيت ممکن نباشد و قبل از

ميقات هم به نذر محرم نشده لازم است از جده با نذر احرام بسته و بعدا در خارج

حرم قبل از دخول آن تجديد احرام کند.

مسئله 213- مراد از محاذات آن است که کسي که مي رود به طرف مکه به جايي برسد که

ميقات به طرف راست يا چپ او واقع شود به خط راست بطوري که اگر از آنجا بگذرد

ميقات متمايل به پشت او شود (1) .

1- آيه الله غروي : بلکه در مقابلش واقع گردد نه ، تمايل به پشت او شود.

مسئله 214- محاذات ثابت مي شود به علم و به دو شاهد عادل ، و اگر اينها ممکن

نشود اگر گمان حاصل شد از قول کساني که مطلع به آن مکانها هستند ظاهرا کافي است ،

بلکه از قول کساني که اهل خبره هستند و از روي قواعد علميه محاذات را تعيين

مي کنند اگر گمان حاصل شد (1) ظاهرا کافي است (2) .

1- آيه الله غروي : گمان شرعا اثري ندارد قول ثقه واحد معتبر است گرچه گمان

نياورده باشد.

آيه الله فاضل : اگر اطمينان حاصل شد.

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۲۰ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #4
ميقاتهاي احرام
2- آيه الله تبريزي : محاذات با ميقات به علم و اطمينان ثابت مي شود و نيز به

گفته کساني که به آن مکانها رفت و آمد مي کنند اما گفته کسي که از روي قواعد

علميه محاذات را تعيين مي کند، اعتباري ندارد.

آيه الله سيستاني : اين حکم در غير مورد مسجد شجره است و کسي که از آن عبور کند

هرچند عمدي باشد مي تواند از جحفه محرم شود، گرچه گناه کرده است .

مسئله 215- کسي که بواسطه فراموشي يا ندانستن مسأله و عذر ديگر بدون احرام از

ميقات عبور کرد پس اگر امکان داشت برگشتن به ميقات و به اعمال عمره مي توانست

با برگشتن برسد واجب است برگردد و از ميقات (1) احرام ببندد، چه داخل حرم شده

باشد يا نه و اگر ممکن (2) نيست بنحوي که گفته شد، پس اگر داخل حرم نشده (3) از

همانجا احرام ببندد، و احتياط مستحب (4) آن است که هر مقداري مي تواند به طرف

ميقات برگردد و آنجا محرم شود، و اگر داخل حرم شده واجب است اگر مي تواند و به

اعمال عمره مي رسد از حرم خارج شود (5) و محرم گردد، و اگر نمي تواند بنحوي که گفته

شد همانجا محرم شود، و احتياط مستحب آن است که هر قدر مي تواند به طرف خارج حرم

برگردد و آنجا محرم شود.

1- آيه الله مکارم : و مي تواند از همانجا محرم شود.

2- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : پس اگر از ميقات ديگري عبور مي کند از

ميقات بعدي محرم شود و اگر ميقات ديگري در مسير نيست به مقداري که مي تواند به

طرف ميقات برگردد و اگر هيچک از اين طرق ممکن نيست از همان محل محرم شود.

3- آيه الله بهجت : در اين صورت لازم است تا مقدار ممکن از حرم به طرف ميقات

دور شود بالخصوص و از همانجا محرم شود و در صورتي که داخل حرم شده است احتياط

واجب اين است که هر چه مي تواند از حرم دور شود و احرام ببندد.

4- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله بهجت : و هر مقدار که مي تواند بايد بطرف

ميقات برگردد و از آنجا محرم شود. و اگر نمي تواند از جاي خود محرم شود.

آيه الله خامنه اي : بنابر احتياط واجب .

آيه الله مکارم : اگر مي تواند و به اعمال عمره مي رسد از حرم خارج شود و هرچند به

تنعيم رود.

آيه الله سيستاني ، آيه الله تبريزي : بنابر احتياط واجب به مقداري که ممکن است

به طرف ميقات برگردد و محرم شود.

5- آيه الله مکارم : هرچند به تنعيم رود.

آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : و در ميقات محرم گردد و يا به طرف ميقات

به مقداريکه ممکن است برود و الا از ادني الحل محرم شود و در صورت عدم تمکن از

رفتن به ادني الحل در مکه محرم شود (آداب و احکام ، مساله 293) .

مسئله 216- زن حائض اگر مسأله نمي دانست و عقيده داشت که نبايد در ميقات

محرم شود و احرام نسبت حکمش همان است که در مسأله قبل گفته شد (1) .

1- آيه الله مکارم : اين زن اگر مي تواند بايد به ميقات برگردد.

آيه الله سيستاني : در صورتي که داخل حرم شده باشد احتياط واجب اين است که در

صورتي که نتواند به ميقات برگردد به بيرون حرم رفته و از آنجا احرام ببندد،

بلکه احوط آن است که در اين صورت از حرم بمقدار ممکن دور شود و اگر ممکن نشد

حکم ديگران را داريد که در مسأله 215 گذشت . (مناسک ، مسأله (170.

آيه الله خويي : ولي بنابر احتياط بايد به مقدار ممکن از حرم دور شود و احرام

ببندد.

مسئله 217- جايز نيست احرام بستن پيش از رسيدن به ميقات ، و اگر احرام ببندد

صحيح نيست ولي اگر نذر کند که از محلي که پيش از ميقات است احرام ببندد جايز

است (1) ، و بايد از همانجا محرم شود. مثلا اگر نذر کرد که از "قم " محرم شود واجب

است عمل کند، و بهتر (2) آن است که به ميقات يا محاذات ميقات که رسيد احرام

را تجديد کند (3) .

1- آيه الله صانعي : اگر علم به ارتکاب محرمات احرام گذشته نباشد مثل استظلال و

الا ترک احوط است .

2- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : و در اين صورت احتياط مستحب است که در

هنگام عبور از ميقات تلبيه را تجديد کند (مساله 300آداب و احکام حج ) .

آيه الله خويي : بهتر بودن آن معلوم نيست . (مناسک ، مساله 164) .

آيه الله فاضل : تجديد احرام لازم نيست .

3- آيه الله بهجت ، آيه الله سيستاني : نيازي به تجديد احرام در ميقات نيست

بلکه مي تواند از راهي به مکه برود که بر ميقات نگذرد. (مناسک ، مساله 164) .

آيه الله خامنه اي : نظر ايشان نسبت به تجديد احرام در ميقات يا محاذي آن يافت

نشد.

مسئله 218- جايز نيست احرام را از ميقات تأخير بيندازد اختيارا، بلکه احتياط

(1) واجب آن است که از محاذات ميقات بدون احرام عبور نکند، اگرچه ميقات

ديگري بعد از آن باشد.

1- آيه الله خامنه اي : نظر ايشان نسبت به اين احتياط يافت نشد.

آيه الله سيستاني : و احوط اين است که مکلف از محاذي ميقات نگذرد مگر با احرام ،

اگرچه بعيد نيست که گذشتن جايز باشد، در صورتي که در پيش روي مکلف ميقاتي يا

محاذي ميقاتي باشد. (مناسک ، مساله 167) .

آيات عظام گلپايگاني ، فاضل ، صافي : بلکه واجب است .

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۲۱ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1396.