به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید
نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کيفيت احرام (جامع)

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #1
کيفيت احرام (جامع)
مسئله 251- نيت ، واجبات در وقت احرام سه چيز است : 1- نيت ، 2- پوشيدن لباس

احرام ، 3- تلبيه .

اول - نيت (1) ، يعني انسان در حالي که مي خواهد محرم شود به احرام عمره تمتع ،

نيت کند عمره تمتع را و لازم نيست (2) قصد کند ترک محرماتي را که بر محرم پس

از احرام ، حرام مي شود (3) ، بلکه کسي که بقصد عمره تمتع يا حج تمتع لبيک هاي

واجب را گفت ، محرم مي شود چه قصد بکند احرام را يا نکند و چه قصد ترک محرمات

را يا نکند. پس کسي که مي داند ارتکاب مي کند بعضي محرمات را مثل زير سايه رفتن

در حال سفر، احرام او صحيح (4) است . ولي احتياط آن است که قصد کند ترک

محرمات را.

1- آيات عظام خويي ، تبريزي ، بهجت : در نيت چند چيز معتبر است :

الف - قصد قربت (نزديکي به خدا) مانند عبادات ديگر غير از احرام .

ب - همزمان بودن با شروع در احرام .

ج - تعيين احرام که براي عمره است يا براي حج ، و تعيين حج که تمتع است يا قران

يا افراد، و تعيين اين که براي خود است يا براي ديگري ، و تعيين اين که حجش

حجه الاسلام است که براي اولين بار به استطاعت بر او واجب شده يا حج نذري است

که به سبب نذر بر او واجب شده يا حجي است که به سبب فاسد بودن حج قبل بر او

واجب شده يا حج مستحبي است . خلاصه هر يک از اينها که باشد بايد در نيت مشخص

شود. پس اگر بدون تعيين نيت ، احرام نمود، احرامش باطل خواهد بود.

آيه الله سيستاني : در نيت معتبر است قصد قربت و وقوع آن در ميقات و مانند آن

و مشخص نمودن عبادتي که قصد احرام براي آن دارد، که آيا حج است و يا عمره و

تعيين حج که تمتع است يا قران يا افراد، و در صورت نيابت بايد آن را قصد کند

و اگر خودش باشد کافي است که قصد انجام آن از غير ننمايد و در عمل نذري کافي

است که آنچه نذر نموده بر عملش منطبق باشد، و لزومي ندارد قصد کند حجي که انجام

مي دهد - مثلا - حج نذري است ، همچنان که براي اينکه حجي که انجام مي دهد حجه الاسلام

باشد، کفايت مي کند که حجه الاسلام که بر او واجب شده بر عملش منطبق باشد و نياز

به قصد زايدي نيست .(مناسک ، مسأله 176) .

2- آيات عظام اراکي ، گلپايگاني ، بهجت ، صافي : لازم است قصد کند ترک کارهايي که

بر محرم حرام است .

آيه الله مکارم : نيت احرام اين است که قصد مي کند تروک احرام را بر خود حرام

کند و قصد اجمالي کافي است .

3- آيه الله خامنه اي : لکن بايد قصد انجام چيزي که احرام را باطل مي کند نداشته

باشد.

4- آيه الله مکارم : احرام او خالي از اشکال نيست مگر در حال ضرورت .

مسئله 252- آنچه ذکر شد که لازم نيست (1) قصد کند ترک محرمات را در غير آن

محرماتي است که عمره يا حج را باطل مي کند. مثل اکثر محرمات ، و اما آنچه عمره

يا حج را باطل مي کند مثل نزديکي با زن در بعضي از صور که ذکر خواهد شد پس با

قصد (2) ارتکاب آن ، احرام باطل است بلکه غيرممکن است .

1- چنانچه گذشت آيات عظام اراکي ، گلپايگاني ، بهجت ، مکارم : قصد ترک جميع

محرمات را لازم مي دانند.

2- آيه الله خويي : بنابر قول مشهور (نسبت به جماع قبل از سعي در عمره مفرده ،

فتواست ) .

آيه الله تبريزي : در صحت احرام عزم بر ترک محرمات از اول تا آخر احرام معتبر

نيست .

آيه الله سيستاني : فقط در حين احرام عمره مفرده اگر مکلف قصد داشته باشد که قبل

از فارغ شدن از سعي با همسر خود نزديکي کند، يا ترديد دارد که اين کار را بکند يا

نه ، ظاهر اين است که احرامش باطل است ، و بنابر احتياط حکم استمناء هم همين

است .(مناسک ، مسأله 178) .

مسئله 253- عمره و حج و اجزاء (1) آنها از عبادات است و بايد با نيت خالص

براي طاعت خداوند تعالي بجا آورد.

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۲۴ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #2
کيفيت احرام
1- آيه الله اراکي ، آيه الله نوري : و همچنين احرام .

مسئله 254- اگر عمره را به رياء يا غير آن باطل کند احتياط (1) واجب آن است که

حج افراد بجا آورد و پس از آن عمره مفرده بجا آورد و در سال ديگر حج را اعاده

کند (2) .

1- آيه الله اراکي ، آيه الله فاضل : و جبران آن ممکن نشود و وقت نباشد.

آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : به وظيفه اي که بعدا براي باطل کننده عمره يا

حج خواهد آمد عمل نمايد.

آيه الله صانعي : و جبران آن ممکن نباشد.

2- آيات عظام خويي ، تبريزي ، سيستاني ، بهجت : اگر عمره را باطل کند در صورت

امکان واجب است اعاده آن و اگر ممکن نبود حجش باطل مي شود و بايد سال ديگر عمره

و حج را اعاده کند.

مسئله 255- اگر حج را به نيت خالص بجا نياورد و به رياء و غير آن باطل کند

بايد سال ديگر عمره و حج را اعاده کند.

مسئله 256- اگر بعضي از ارکان عمره يا حج را به نيت خالص نياورد و به رياء و

غير آن باطل کند و نتواند آن را جبران کند پس در عمره حکم بطلان عمره را دارد و

در حج حکم بطلان حج را، ولي اگر محل جبران باقي است و جبران کرد عملش صحيح

مي شود، گرچه معصيت کار است .

مسئله 257- اگر بواسطه ندانستن مساله يا جهت ديگري بجاي نيت عمره تمتع ، حج

تمتع را قصد کند پس اگر در نظرش آن است که همين عمل را که همه بجاي مي آورند

او هم بجا آورد و گمان کرده جزء اول از دو جزء حج ، اسمش : حج تمتع است ظاهرا

عمل او صحيح است و عمره تمتع است ، و بهتر آن است که نيت را تجديد کند.

مسئله 258- اگر بواسطه ندانستن مساله يا جهت ديگر گمان کند که حج تمتع بر عمره

تمتع مقدم است و نيت حج تمتع کند بعزم اينکه پس از احرام برود به عرفات و

مشعر و حج بجا آورد و عمره را پس از آن بجا آورد احرام او باطل است (1) ، و

بايد در ميقات تجديد احرام کند، و اگر از ميقات گذشته است بايد در صورت

امکان برگردد به ميقات و محرم شود، و الا از همانجا محرم شود، و اگر وارد حرم

شده و ملتفت شد بايد در صورت امکان از حرم خارج شود و محرم شود، و الا در

همانجا محرم شود.

1- آيه الله مکارم : بنابر احتياط واجب .

مسئله 259- تلبيه ، يعني لبيک گفتن ، و صورت آن بنابر اصح آن است که بگويد:

"لبيک اللهم لبيک لبيک لا شريک لک لبيک ".

و به اين مقدار اگر اکتفا کند محرم شده و احرامش صحيح است ، و احتياط مستحب (1)

آن است که پس از آن که چهار "لبيک " را بصورتي که گفته شده گفت بگويد:

"ان (2) الحمد و النعمه لک و الملک لا شريک لک لبيک ".

و اگر بخواهد احتياط (3) بيشتر بکند پس از گفتن آنچه ذکر شد، بگويد:

"لبيک اللهم لبيک لبيک ان الحمد و النعمه لک و الملک لا شريک لک لبيک ".

و مستحب است بعد از آن بگويد:

"لبيک ذا المعارج لبيک ، لبيک داعيا إلي دار السلام لبيک ، لبيک غفار الذنوب

لبيک ، لبيک أهل التلبيه لبيک ، لبيک ذا الجلال و الاکرام لبيک ، لبيک تبدي و

المعاد إليک لبيک ، لبيک تستغني و يفتقر إليک لبيک ، لبيک مرهوبا و مرغوبا

إليک لبيک ، لبيک إله الحق لبيک ، لبيک ذا النعماء و الفضل الحسن الجميل

لبيک ، لبيک کشاف الکرب العظام لبيک ، لبيک عبدک و ابن عبديک لبيک ، لبيک

يا کريم لبيک ".

و اين جملات را نيز بگويد خوب است :

"لبيک أتقرب إليک بمحمد و آل محمد لبيک بحجه و عمره لبيک لبيک و هذه عمره

متعه إلي الحج لبيک لبيک أهل التلبيه لبيک لبيک تلبيه تمامها و بلاغها عليک ".

1- آيه الله اراکي : احتياط واجب اين است .

آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : صورت تلبيه واجب که بوسيله آن احرام واقع

مي شود اين است : "لبيک اللهم لبيک لبيک لا شريک لک لبيک " احتياط در اين

است اين جمله اضافه شود: "ان الحمد و النعمه لک و الملک لا شريک لک ".

آيه الله مکارم : احتياط واجب است که بگويد:.... اما لبيک پنجم را نگويد.

آيه الله سيستاني : لبيک پنجم جايز است ولي جزء اين احتياط استحبابي نيست .

2- آيه الله بهجت : وجوب کسر همزه ان متجه است .(مناسک ، ص 74) .

3- آيه الله سيستاني : اين احتياط در مناسک ايشان نيست .

آيه الله فاضل : و بهتر آن است که به جاي آن صورت اول را بگويد.

مسئله -260 واجب است صحيح گفتن قدر واجب از لبيک را که گذشت ، همانطور که

صحيح گفتن تکبيره الاحرام در نماز واجب است .

مسئله 261- اگر تلبيه را بقدر واجب که ذکر شد، نداند بايد آن را ياد بگيرد يا

کسي او را در وقت گفتن تلقين کند، يعني کلمه کلمه آن شخص بگويد و شخصي که

مي خواهد ببندد دنبال او بطور صحيح بگويد.

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۲۴ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #3
کيفيت احرام
مسئله 262- اگر نتواند ياد بگيرد يا وقت ياد گرفتن نباشد و با تلقين هم نتواند

بگويد احتياط آن است که به هر نحو که مي تواند بگويد، و ترجمه اش را هم بگويد،

و بهتر آن است که علاوه بر آن نايب (1) هم بگيرد.

1- آيات عظام اراکي ، تبريزي ، بهجت ، مکارم : احوط اين است نايب هم بگيرد.

آيه الله خامنه اي : بايد به هر نحو که مي تواند بگويد و بنابر احتياط نايب هم

بگيرد.

آيه الله سيستاني : کافي است به نحوي که مي تواند بگويد، اگر عرفا صدق تلبيه کند

و اگر صدق نکند به احتياط واجب هم مرادف عربي و هم ترجمه آن را بگويد و نيز

نايب بگيرد.

آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : اگر تلقين ممکن نشد به هر طوري که مي تواند

بخواند و ترجمه اش را به فارسي يا زبان ديگر بگويد و نايب هم بگيرد رجاءا که از

طرف او بطور صحيح بخواند.(مناسک فارسي ، ص 29) .

مسئله 263- اگر لبيک گفتن را فراموش کرد يا بواسطه ندانستن حکم نگفت ،

واجب است برگردد به ميقات در صورت امکان و احرام ببندد و لبيک بگويد و اما

اگر نتواند برگردد همانجا (1) بگويد اگر داخل حرم نشده است ، و اگر داخل حرم شده

واجب است برگردد بخارج حرم و احرام ببندد و لبيک بگويد، و اگر ممکن نيست

همانجا محرم شود و لبيک بگويد، و اگر بعد از گذشتن وقت جبران ، يادش آمد بعيد

نيست صحت عمل (2) .

1- آيه الله اراکي ، آيه الله فاضل : احرام ببندد و لبيک بگويد.

2- آيه الله سيستاني : اگر در عمره باشد صحت عمل مورد اشکال است .

آيه الله مکارم : اگر بعد از اتمام حج يا عمره يادش بيايد عمل او صحيح است .

آيه الله خويي ، آيه الله تبريزي : صحت عمل خالي از اشکال نيست .

مسئله 264- اگر کسي لبيک واجب را نگفت چه بواسطه عذري و چه بدون عذر چيزهايي

که بر محرم حرام است بر او حرام نمي شود، و اگر آنچه در احرام موجب کفاره مي شود

بجا آورد کفاره ندارد، و همچنين اگر لبيک را به رياء باطل کند.

مسئله 265- اگر بعد از گفتن لبيک واجب در ميقات ، فراموش کند که نيت عمره

تمتع کرده يا نيت حج تمتع ، بنا بگذارد که نيت عمره تمتع کرده ، و عمره او صحيح

است ، و همچنين اگر بعد از لبيک گفتن در روز هشتم که بايد براي حج تمتع بگويد،

فرمواش کرد که لبيک را براي حج گفت يا براي عمره ، بنا بگذارد که براي حج تمتع

گفته ، و حج او صحيح است و احتياط مستحب (1) در تجديد تلبيه است .

1- آيه الله فاضل : رعايت اين احتياط ضرورت ندارد.

آيه الله خويي : اگر داخل در عمل مترتب مثل طواف عمره تمتع يا وقوف به عرفات

شده ، حکم به صحت مي شود.(مستفاد از تعليقه عروه ، ج 2، ص 356) .

مسئله 266- جايز نيست (1) لبيک واجب را از ميقات تاخير بيندازد، و اگر تاخير

انداخت بايد بدستوري که در مساله 215 ذکر شد، عمل کند.

1- آيه الله اراکي : بنابر احتياط جايز نيست .

آيه الله خويي : کسي که مي خواهد از راه مدينه به حج برود بهتر است گفتن تلبيه را

تا رسيدن به بيداء (جايي که يک ميل با ذوالحليفه به طرف مکه فاصله دارد) تأخير

بيندازد و در آنجا تلبيه بگويد و کسي که از راه ديگر به حج مي رود تلبيه را پس

از قدري راه رفتن بگويد.

مسئله 267- واجب در لبيک بيش از يک مرتبه نيست ، ولي مستحب است تکرار آن و

زياد گفتن آن هر چه مي تواند، و براي هفتاد مرتبه گفتن ثواب زيادي ذکر شده است ،

و لازم نيست آنچه را در حال احرام بستن گفته است تکرار کند، بلکه کافي (1) است

بگويد "لبيک اللهم لبيک " يا تکرار کند "لبيک " را فقط.

1- آيه الله مکارم : بقصد رجاء.

مسئله 268- احتياط واجب (1) آن است که کسي که براي عمره تمتع محرم شد در وقتي

که خانه هاي مکه پيدا مي شود لبيک را ترک کند و ديگر لبيک نگويد، و مراد از

خانه هاي مکه خانه هايي است که در زماني که عمره بجا مي آورد جزء مکه باشد هرچند

مکه بزرگ شود (2) ، و احتياط واجب (3) براي کسي که احرام حج بسته آن است که

لبيک را تا ظهر روز عرفه بيشتر نگويد.

1- آيات عظام خويي ، تبريزي ، مکارم : واجب است .

آيه الله فاضل : احتياط مستحب است .

آيه الله خامنه اي : قطع تلبيه عمره تمتع در هنگام پيدا شدن خانه هاي مکه و قطع

تلبيه حج از زوال روز عرفه واجب است .

2- آيات عظام خويي ، تبريزي ، سيستاني : بلکه مراد خانه هاي قديمي مکه است .

3- آيات عظام خويي ، خامنه اي ، تبريزي ، بهجت ، مکارم : بايد قطع نمايد.

آيه الله فاضل : رعايت اين احتياط ضرورت ندارد.

آيه الله گلپايگاني : متعرض اين مسأله نشده اند.

مسئله 269- پوشيدن دو جامه احرام براي مردان (1) که يکي "لنگ " است و ديگري

"رداء" که بايد آن را به دوش بيندازند. و احتياط واجب (2) آن اسا مه (3) اين

دو جامه را قبل از نيت احرام و لبيک گفتن بپوشد و اگر بعد از لبيک پوشيد

احتياط (4) آن است که لبيک را دوباره بگويد.

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۲۵ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #4
کيفيت احرام
1- آيه الله گلپايگاني : پوشيدن دو جامه احرام اختصاص به مردان ندارد و احتياط

واجب آن است که زنها نيز دو جامه را بپوشند اگرچه کندن لباس دوخته بر آنها

واجب نيست و جايز است بعد از احرام دو جامه احرام را بيرون بياورند و با همان

لباس خودشان باشند و بهتر آن است که در حال سعي و طواف دو جامه احرام را

دربرداشته باشند.(مناسک فارسي ص 28) .

آيه الله فاضل : دو جامه اي که بايد محرم بپوشد، مخصوص به مرد است . ولي زن احتياط

واجب آن است که در حال نيت و تلبيه فقط دو لباس احرام را بپوشد.

آيه الله صافي : احتياط مستحب آنست که زنها نيز دو جامه احرام را در وقت محرم

شدن بپوشند و در طواف و سعي نيز همراه داشته باشند.

2- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : مي بايست قبل از نيت و تلبيه دو جامه را

بپوشند.

3- آيه الله اراکي ، آيه الله نوري : لباسهاي دوخته را بکند، و اين دو جامه را.

4- آيه الله خامنه اي ، آيه الله فاضل : احتياط مستحب است .

آيه الله سيستاني : احتياط مستحب اعاده نيت و تلبيه است .(مناسک ، مسأله 189) .

مسئله -270 لازم نيست (1) که لنگ ، ناف و زانو را بپوشاند، و کفايت مي کند که

بنحو متعارف باشد، ولي مستحب است که ناف و زانو را بپوشاند.

1- آيه الله خويي و آيه الله تبريزي : بايد به اندازه اي باشد که ناف تا زانو را

بپوشاند.

آيات عظام گلپايگاني ، سيستاني ، مکارم ، صافي : بنابر احتياط واجب لازم است .

آيه الله اراکي : بنابر احتياط.

آيه الله بهجت : ازار از ناف تا زانو را بايد بپوشاند (ولي استحباب پوشاندن

ناف و زانو را متعرض نشده اند.) (مناسک ، مسأله 189) .

مسئله 271- در پوشيدن دو جامه احرام ترتيب خاصي معتبر نيست ، بلکه به هر ترتيبي

(1) بپوشد مانع ندارد، فقط بايد يکي را لنگ قرار دهد به هر کيفيتي که مي خواهد،

و يکي را رداء قرار دهد به هر کيفيتي که مي خواهد، و احتياط مستحب (2) آن است

که رداء شانه ها را بپوشاند (3) .

1- آيات عظام خويي ، تبريزي ، بهجت : احتياط آن است که پوشيدن به نحو متعارف

باشد.

آيه الله سيستاني : احتياط مستحب اين است که پوشيدن به نحو متعارف باشد.

2- آيه الله اراکي ، آيه الله مکارم : بنابر احتياط واجب .

آيات عظام گلپايگاني ، تبريزي ، بهجت : بايد بپوشاند.

آيه الله سيستاني : احتياط واجب اين است که رداء به اندازه اي باشد که دو شانه و

دو بازو و مقدار قابل توجهي از کمر را بپوشاند.(مناسک ، مسأله 189) .

آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : بايد رداء بقدري باشد که شانه ها را بپوشاند.

3- آيه الله فاضل : بلکه واجب است علاوه بر آن قسمتي را بپوشاند بگونه اي که صدق

رداء بکند.

مسئله 272- احتياط واجب (1) آن است که در حال اختيار اکتفا نکند (2) به يک

جامه بلند که مقداري از آن را لنگ کند و مقداري را رداء قرار دهد، بلکه بايد دو

جامه جدا باشند.

1- آيه الله بهجت : پوشيدن دو جامه احرام واجب تعبدي است .(مناسک ، مسأله 188) .

2- آيه الله سيستاني : بلکه ظاهر اين است که کافي نباشد.

مسئله 273- در پوشيدن جامه احرام احتياط واجب آن است که نيت کند و قصد امر

الهي و اطاعت او کند (1) و احتياط مستحب آن است که در کندن جامه دوخته هم

نيت و قصد اطاعت کند.

1- آيه الله سيستاني : بعيد نيست اعتبار قصد قربت در پوشيدن لباس احرام .

مسئله 274- شرط است (1) در اين دو جامه که نماز در آنها صحيح باشد، پس کفايت

نمي کند جامه حرير و غير ماکول (2) و جامه اي که نجس باشد به نجاستي که در نماز

عفو از آن نشده باشد.

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۲۵ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #5
کيفيت احرام
1- آيه الله بهجت : بنابر احتياط. (مناسک ، مسأله 192) .

2- آيه الله سيستاني : بنابر احتياط واجب در غير درندگان .

مسئله 275- لازم است جامه اي را که لنگ قرار مي دهد نازک نباشد بطوري که بدن نما

باشد، و احتياط مستحب (1) آن است که رداء هم بدن نما نباشد (2) .

1- آيات عظام خويي ، اراکي ، نوري ، تبريزي ، سيستاني ، بهجت ، فاضل ، مکارم : احتياط

واجب است .

آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : معظم له در مناسک فارسي احتياط وجوبي و در

مناسک عربي فتوا مي دهند به اينکه بدن نما نباشد.

آيه الله سيستاني : احتياط اين است که هيچ قسمتي از إزار بدن نما نباشد، ولي اين

شرط در رداء معتبر نيست .(مناسک ، مسأله 193) .

2- آيه الله خامنه اي : بدن نما بودن رداء مانع ندارد.

مسئله 276- احتياط واجب (1) آن است که لباس احرام زن حرير خالص نباشد، بلکه

احتياط آن است که تا آخر احرام حرير نپوشد.

1- آيات عظام گلپايگاني ، خويي ، تبريزي ، صافي : بايد از حرير خالص نباشد.

آيه الله بهجت : اما زنان بنابر اقوي جايز است در جامه حرير احرام ببندد، گرچه

احتياط در ترک آن است .(مناسک ، مسأله 196) .

مسئله 277- دو جامه اي که ذکر شد که بايد محرم بپوشد مخصوص به مرد است ، ولي

زن مي تواند در لباس خودش به هر نحو هست محرم شود چه دوخته باشد يا نباشد ولي

حرير محض نباشد (1) چنانچه گذشت .

1- آيه الله تبريزي : زنان مي توانند در لباسهاي عادي خود در صورتي که داراي شرايط

ذکر شده در لباس احرام باشد احرام ببندند.

مسئله 278- احتياط واجب (1) آن است که هر وقت در بين اعمال يا غير آن در

احوال احرام اين دو جامه نجس شود تطهير يا تبديل نمايد، و احوط (2) مبادرت به

تطهير بدن است در حال احرام اگر نجس شود.

1- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : از مناسک فارسي ص 27، مسأله 35 - مطابق

متن احتياط وجوبي استفاده مي شود ولکن در مناسک عربي ص 77 - احتياط استحبابي

فرموده اند.

آيه الله مکارم : اين حکم واجب است .

آيه الله سيستاني : اين احتياط در مناسک ايشان نيامده است .

2- آيه الله بهجت : و چنانچه بدن نجس شود تطهير آن از جهت محرم بودن واجب

نيست بنابر اظهر (مناسک ، مسأله 197) .

آيه الله فاضل : احتياط استحبابي است .

آيه الله سيستاني : وجوب مبادرت به تطهير ثابت نيست .

مسئله 279- اگر تطهير نکند جامه احرام يا بدن را کفاره ندارد (1) .

1-آيه الله فاضل : و احرام او هم باطل نمي شود.

مسئله -280 احتياط آن است که (1) جامه احرام از پوست (2) نباشد، لکن ظاهرا اگر

به آن جامه گفته شود مانع ندارد.

1- آيه الله مکارم ، آيه الله تبريزي : اين احتياط ترک نشود.

آيه الله خويي : بنابر احتياط، بافتني باشد و از قبيل چرم و پوست و نمد نباشد.

2- آيه الله بهجت : اقوي جواز احرام است . در لباسهايي که مي تواند در نماز بپوشد

هرچند پوست يا غير بافتني باشد.(مناسک ، مسأله 194) .

آيه الله سيستاني : احتياط مستحب در دو جامه احرام اين است که بافتني باشد و از

قبيل چرم و پوست و نمد نباشد.(مناسک ، مسأله 194) .

آيه الله خامنه اي : چنانچه جامه احرام از پوست يا نايلون و مانند آن باشد اگر

عرفا به آن جامه گفته مي شود و متعارف است مانع ندارد.

مسئله 281- لازم نيست (1) که جامه احرام منسوج (2) و بافتني باشد، بلکه اگر مثل

"نمد" ماليده باشد و جامه به آن گفته شود مانع ندارد.

1- آيه الله اراکي : بنابر احتياط لازم است منسوج باشد و نمد کافي نيست .

آيه الله مکارم : احتياط در آن ترک نشود.

آيه الله سيستاني : بنابر احتياط واجب .

2- آيه الله خويي ، آيه الله تبريزي : احوط در دو جامه احرام اين است که بافتني

باشد و از قبيل چرم و پوست و نمد نباشد.

آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : به احتياط واجب جامه احرام بافته باشد و از

پوست و يا مثل نمد ماليده نباشد.(مناسک فارسي ، ص 28، مسأله 37) .

مسئله 282- افضل آن است که محرم اگر جامه احرام را عوض کرده وقتي که وارد مکه

مي شود براي طواف همان جامه اي را که در آن محرم شده است بپوشد، بلکه موافق

احتياط استحبابي است .

مسئله 283- اگر محرم اضطرار پيدا کند پوشيدن قبا يا پيراهن براي سردي هوا يا غير

آن (1) مي تواند قبا و پيراهن بپوشد، لکن بايد قبا را پائين و بالا کند و بدوش

بيندازد، و دست از آستين آن بيرون نياورد، و احوط (2) آن است که پشت و رو نيز

بکند، و پيراهن را نيز بايد بدوش بيندازد و نپوشد، و اگر اضطرار رفع نمي شود مگر

بپوشيدن قبا و پيراهن ، مي تواند بپوشد (3) .

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۲۶ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #6
کيفيت احرام
1- آيه الله فاضل : مثل نيافتن رداء و ازار.

2- آيه الله فاضل : احتياط استحبابي است ، و واجب است پيراهن را نيز بالا و پايين

کند.

3- آيه الله مکارم : يعني به طور معمولي بپوشد.

آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : ولي بايد براي آن کفاره بدهد.

آيه الله سيستاني ، آيه الله تبريزي : و بنابر احتياط کفاره هم بدهد.

مسئله 284- لازم نيست جامه احرام را هميشه در برداشته باشد، بلکه جايز است آنها

را عوض کند و براي شستن بيرون بياورد و براي حمام رفتن آنها را بکند بلکه جايز

است براي حاجت (1) هر دو را بيرون بياورد و لخت شود.

1- آيه الله تبريزي ، آيه الله سيستاني : و غير حاجت .

آيه الله بهجت : و برداشتن رداء از روي دوش براي ضرورت يا غير آن عيبي ندارد.

(مناسک ، مسأله 198) .

مسئله 285- شخص محرم مي تواند از دو جامه احرام بيشتر بپوشد، مثل دو سه رداء و

دو سه لنگ براي حفظ از سرما يا غرض ديگر (1) .

1- آيه الله فاضل : لکن همه آنها بايد شرايط لباس احرام را داشته باشند.

مسئله 286- اگر لباس احرام را عمدا نپوشد يا لباس دوخته در حالي که مي خواهد

محرم شود بپوشد معصيت کرده است ، ولي به احرام او ضرر نمي رساند (1) و احرامش

صحيح است ، و اگر از روي عذر باشد معصيت هم نکرده و احرامش صحيح است .

1- آيه الله اراکي ، آيه الله خامنه اي : و اگر در حال عقد احرام ، لباس دوخته را

عمدا بيرون نياورد، احرام او اشکال دارد و اگر از روي عذر باشد معصيت نکرده .

آيه الله مکارم : در صورت عمد خالي از اشکال نيست .

آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : بنابر احتياط بايد لباس را بکند و محرم شود

تا قطع به صحت احرام نمايد.(مجمع المسائل 1/458 مسأله 6) .

مسئله 287- گره زدن لباس احرام اشکال ندارد (1) ولي احتياط واجب (2) آن است که

آن را که لنگ قرار داده بگردن گره نزند، و اگر از روي جهل يا نسيان گره زد

احتياط آن است که فورا باز کند، ولي به احرامش ضرر نمي رساند و چيزي هم بر او

نيست ، و سنگ در جامه احرام گذاشتن و با نخ بستن نيز جايز (3) است .

1- آيه الله اراکي : بنابر احتياط واجب اشکال دارد.

آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : سنجاق زدن و گره زدن حوله احرام ، و سنگ

گذاشتن بين دو طرف حوله ، به نحوي که حوله به صورت يقه پيراهن درآيد جايز نيست ،

و نيز نبايد پارچه احرام را چاک داده و مانند پيراهن بپوشد، بلي قرار دادن سنگ

کوچک ، در جامه احرام براي آنکه آن را سنگين کرده ، و ردا را حفظ نمايد مانعي

ندارد.

آيات عظام خويي ، تبريزي ، بهجت ، سيستاني : احوط اين است که ازار (لنگ ) خويش را

به گردن خود بلکه مطلقا گره نزند، ولو بعض آن را به بعض ديگر. و با چيزي مانند

سنجاق نيز آن را به هم وصل نکند. و احوط اين است که ردا نيز گره زده نشود، ولي

فرو کردن سوزن يا سنجاق در آن عيبي ندارد.

2- آيه الله خامنه اي : بستن لنگ به گردن جايز نيست .

3- آيه الله اراکي : جايز نيست بنابر احتياط.

آيه الله گلپايگاني : اگر بدون گره باشد مانعي ندارد، بشرط آنکه دو طرف رداء را

روي يکديگر نگذارد که مثل گريبان شود.

مسئله 288- شرط نيست در احرام بستن پاک بودن از حدث اصغر و اکبر، پس جايز

است در حال جنابت و حيض و نفاس محرم شود، بلکه غسل احرام براي حائض و نفساء

مستحب است .

مسئله 289- اگر پيراهن بپوشد بعد از آنکه محرم شد لازم است که پيراهن را شکاف

دهد و از پائين بيرون آورد، ولي اگر در پيراهن محرم شود لازم نيست شکاف دهد

و از پائين بيرون آورد، و همين قدر لازم است آن را بکند و لباس احرام بپوشد، و

در هر دو صورت احرامش صحيح است .

مسئله -290 اگر فراموش کند احرام را و بخاطرش نيايد مگر بعد از اتمام همه

واجبات (1) و نتواند جبران (2) کند احتياط در بطلان (3) عمره او است اگرچه صحت

آن بنظر بعيد نيست (4) ، ولي اگر اعمال حج را هم تمام کرد و يادش آمد عملش

صحيح است .

1- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : عمره او صحيح است .

2- آيه الله فاضل : عمره اش باطل است و بايد عدول بغير حج تمتع کند.

آيه الله اراکي : احتياط واجب در بطلان عمره او است .

آيه الله مکارم : عمره و حج او صحيح است .

آيه الله تبريزي : صحت عمره او خالي از اشکال نيست و بايد احتياط ترک نشود.

آيه الله خويي : خالي از اشکال نيست و بايد احتياط ترک نشود. (مناسک ، مسأله

172) .

3- آيه الله خامنه اي : نظر ايشان نسبت به صحت يا بطلان عمره به دست نيامد.

4- آيه الله سيستاني : خالي از اشکال نيست و بايد احتياط ترک نشود.

استفتائات احرام

سؤال 291- کسي در وقت احرام اين طور قصد مي کند: محرم مي شوم ، يا احرام مي بندم ،

براي عمره تمتع يا غير آن ، با توجه به اين مساله که فرموده ايد نيت احرام لازم

نيست ، بلکه ممکن نيست ، اين احرام چه صورت دارد؟

جواب - به احرام ضرر نمي زند هرچند قصد احرام لازم نيست (1) ، و احرام امر قصدي

نيست (2) ، بلکه اگر شخص بقصد حج يا عمره تلبيه بگويد محرم مي شود هرچنه قصد

احرام نکند.

1- آيه الله اراکي و آيه الله مکارم : لازم است .

آيه الله تبريزي : همين که به قصد عمره و يا حج تمتع تلبيه واجب را گفت ، محرم

مي شود و قصد احرام ، همين است .

2- آيه الله غروي : به اين معني که توقف بر قصد ندارد نه اينکه قصد احرام ممکن

نيست .

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۲۶ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 7,119
اعتبار: 23
سپاس کرده: 665
سپاس شده: 3,046 در 1,515 موضوع

امتياز: 1,261.27

ارسال: #7
کيفيت احرام
سؤال 292- زني قبل از احرام براي عمره تمتع مي دانست که عادت ماهانه او ده روز

است و قبل از احرام حج ، اعمال عمره تمتع را نمي تواند انجام دهد، مع ذلک ، نيت

عمره تمتع کرد، آيا در برگرداندن نيت احرام عمره تمتع به حج افراد، بايد چه کند؟

جواب - نيت را به حج افراد برگرداند (1) و اشکال ندارد، بلي اگر با التفات به

اينکه نمي تواند عمره تمتع را انجام دهد و اگر انجام دهد صحيح نيست به نيت عمره

تمتع محرم شود، صحت اين احرام ، بلکه حصول جد به آن ، محل اشکال است .

1- آيه الله خويي : اگر در حال احرام تا آخرين زمان ممکن براي اتيان اعمال عمره

تمتع حائض بوده فتواي ايشان در دست نيست که آيا احرامش براي عمره تمتع باطل

است يا مي تواند آن را بعنوان حج افراد قرار دهد، گرچه در استفتائات حکم به

بطلان احرام براي حج افراد شده اگر زن در وقت احرام حائض بود و گمان مي کرد تا

آخر وقت پاک نمي شود و بعدا کشف خلاف شد.

آيه الله تبريزي : اين در صورتي است که در حال احرام حائض باشد چنانچه ظاهر

سؤال است ولي اگر بعد از احرام حائض شد مخير است بين اينکه حج افراد بجا آورد

و بعد از فراغت ، عمره مفرده بجا آورد و بين اينکه اعمال عمره تمتع را بدون طواف

و نمازش بجا آورد به اين ترتيب که سعي و تقصير نموده و براي حج احرام بسته به

عرفات و مني برود و پس از فراغ از اعمال مني قضاي طواف عمره و نماز آن را قبل

از طواف حج بجا آورد.

سؤال 293- مردها معمولا براي احرام ، يک حوله به عنوان لنگ به کمر مي بندند و يکي

هم بر روي شانه ها مي اندازند، ولي بعضي افراد براي اينکه موقع وزش باد و يا سوار

شدن ماشين عورت آنان ظاهر نشود اضافه بر آن دو حوله ، يک متر چلوار ندوخته از

وسط پا عبور مي دهند به نحوي که دو طرف پارچه از جلو و عقب زير حوله قرار

مي گيرد، آيا اين عمل صحيح است يا اشکال دارد؟

جواب - اشکال ندارد (1) .

1- آيه الله مکارم : ولي بهتر اجتناب از اين گونه کارهاست .

سؤال 294- آيا مي شود براي کسي که قادر بر تلبيه گفتن نيست نايب گرفت يا خير؟

جواب - اخرس (لال ) بايد با انگشت به تلبيه اشاره کند و زبانش را هم حرکت دهد

(1) ، و نايب گرفتن کافي نيست (2) .

1- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : اگر چه به گفتن ترجمه آن باشد و نايب هم

بگيرد رجاء که از طرف او بطور صحيح بگويد.

2- آيات عظام خويي ، تبريزي ، فاضل ، مکارم : بهتر است نايب هم بگيرد.

آيه الله بهجت : شخص گنگ و لال با انگشت خود همراه با نيت قلبي به تلبيه

اشاره نموده و زبان خود را حرکت دهد، و اگر ممکن نباشد که اين کار را خودش

انجام دهد نايب بگيرد که بجاي او تلبيه بگويد.(مناسک ، مسأله (180.

آيه الله سيستاني : اگر در اثر عارضه اي لال شده است و الفاخ تلبيه را مي داند، به

مقداري که مي تواند تلفظ کند و اگر نتواند زبان و لب را به آن حرکت دهد و همراه

با آن در قلب اخطار نمايد و با انگشت به آن اشاره کند و اگر لال و کر مادرزاد

است و مانند آن ، پس زبان و لب را مانند کساني که تلفظ مي کنند حرکت دهد و با

انگشت اشاره کند.

سؤال 295- کسي که در گذشته حج واجبش را انجام داده ، و بنا دارد حج مستحبي بجا

آورد، ولي از روي ناآگاهي و يا فراموشي در نيت احرام عمره مي گويد "احرام عمره

تمتع از حج تمتع از حجه الاسلام مي بندم قربه الي الله "، آيا آوردن و در نيت داشتن

حجه الاسلام ، در حالي که حج مستحبي است ، اشکال دارد يا خير؟

جواب - اشکال دارد (1) ، مگر آنکه اشتباه لفظي باشد و قصدش اين بوده عمره اي که

وظيفه او است انجام دهد و اسمش را حجه الاسلام گذاشته باشد (2) .

1- آيه الله خويي : مانعي ندارد.(مستفاد از تعليقه عروه ، ج 2، ص (240.

آيه الله سيستاني : اشکال ندارد.

2- آيه الله مکارم : معمولا از همين قسم است .

سؤال 296- اگر کسي بداند در صورت صحيح نگفتن تلبيه ، محرم نمي شود، و تلبيه را

غلط بگويد و اعمال حج را انجام دهد، آيا اعمالش صحيح است يا نه ؟

جواب - چنانچه (1) از روي عمد بوده صحيح نيست ، و اگر عمدي نبوده و از روي

فراموشي (2) يا ندانستن مسأله بوده ، در فرض مرقوم بعيد نيست صحت عمل (3) .

1-آيه الله فاضل : با توجه به اينکه عالم به حکم بوده اگر نسبت به موضوع جاهل

بوده حکم ترک احرام از روي جهل و سهو را دارد.

2- آيه الله اراکي : در جهل به حکم ، محل اشکال است .

3- آيه الله خويي ، آيه الله تبريزي : صحت عمل او خالي از اشکال نيست و بايد

احتياط کند.

آيه الله سيستاني : اگر به مقدار تمکن ، تلبيه را گفته است و غلط بودن آن به حدي

نبوده است که صدق تلبيه نکند چيزي بر او نيست در غير اين صورت همانجا تلبيه

بگويد و حجش صحيح است .

سؤال 297- اگر کسي تلبيه را غلط بگويد و بعد از وقوفين و قبل از اتمام اعمال حج

فهميد که صحيحا محرم نشده است ، آيا وظيفه او نسبت به ساير اعمال ، و همچنين

عمره قبلي او چگونه است ؟

جواب - با فرض اينکه بعد از وقت جبران متوجه شده بعيد نيست صحت عمل ، لکن

احوط عدم اکتفاء به اين حج است ، و اين احتياط ترک نشود (1) .

1- آيات عظام خامنه اي ، فاضل ، گلپايگاني : اين احتياط استحبابي است .

آيه الله خويي ، آيه الله تبريزي : صحت عمل خالي از اشکال نيست و بايد احتياط

نمايد.

سؤال 298- ترجمه تلبيه (لبيک اللهم لبيک ، لبيک لا شريک لک لبيک ) چيست ؟

جواب - ترجمه جمله مذکور چنين است (1) : اجابت مي کنم دعوت تو را خدايا اجابت

مي کنم دعوت تو را، اجابت مي کنم دعوت تو را، شريکي نيست مر تو را، اجابت

مي کنم دعوت تو را. و اگر کلمه دعوت را هم نگويد کفايت مي کند در مواردي که بايد

ترجمه را بگويد.

1- آيه الله اراکي ، آيه الله نوري : با کمال ميل و شوق اجابت مي کنم دعوت تو را

خدايا، با کمال ميل و شوق اجابت مي کنم ، اجابت مي کنم دعوت تو را با کمال ميل و

شوق ، شريکي نيست مر تو را، با کمال ميل و شوق اجابت مي کنم ، اجابت مي کنم تو را.

سؤال 299- لباس احرامي که معلوم نيست از درآمد منبر است يا وجوهات شرعيه آيا

لازم است خمس آن را بدهد؟

جواب - با فرض شک ، لازم نيست (1) ، هر چند احتياط مطلوب است (2) .

1- آيه الله غروي : يعني شک در اينکه لباس از درآمد است يا غير درآمد اما اگر

بداند از درآمد است و شک کند که از منبر يا وجوهات شرعيه است بنا به گفته ما

بايد خمس آنرا در بياورد.

2- آيه الله خويي ، آيه الله تبريزي : اگر سال بر آن گذشته باشد، لازم است خمس آن

را بدهد.

آيه الله سيستاني : اگر خمس متعلق به عين آن باشد بايد به نسبت احتمال خمس آن

را بدهد، پس اگر پنجاه درصد احتمال مي دهد با درآمد در عرض سال خريده باشد و در

آن سال از آن استفاده نکرده باشد بايد خمس نصف قيمت فعلي را بدهد.

سؤال -300 کسي که به ديگران تلقين نيت و تلبيه مي کند و خودش فراموش کرده

است که نيت نمايد، وظيفه اش چيست ؟

جواب - اگر بقصد انجام عمره يا حج تلبيه نگفته ، محرم نشده است و بايد در صورت

امکان به ميقات برگردد، و اگر ممکن نيست به خارج حرم برود و مجددا محرم شود.

سؤال 301- آيا لباس احرام منحصر در دو جامه است و بيشتر نبايد باشد؟

جواب - مقدار واجب آن دو جامه است ، و زيادتر مانع ندارد.

امضا كاربر
پنج شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۹ ۱۸:۲۶ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1396.