به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید
نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات : 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تابو شکنی

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 947
اعتبار: 24
سپاس کرده: 2,123
سپاس شده: 1,792 در 913 موضوع

امتياز: 202.50

ارسال: #1
تابو شکنی
در وبلاگ "رادیو زمانه" در 28 تیر 1386 در نوشته ای به نام "حق تغییر محفوظ!" سخن از "سنت و سیره آیت الله خمینی در دعوت مردم به تغییر اجتماعی" رفته است. این عبارت جدا از کاربردش در آن نوشته بار دیگرمرا به یاد گیر و گره ای به نام "خمینی شناسی" انداخت. گویا بعد از سی سال هنوز نمی شود راست و راحت در باره فردی به نام "روح الله خمینی " حرف زد، چرا که باید یا برای رعایت حال "ملت بت ساز" یا از روی مصلحت اندیشی به هر دلیل و نیت به این "تابو" نزدیک نشد. یا شاید گمان می رود که بنا به شعار "خمینی بت شکن بت شده ای خود شکن" این خود اوست که باید دو باره ظهورکند و ملت را از شر "بتی به نام خمینی" برهاند. نسلی که از چاله "ظل الله" به چاه "روح الله" افتاد، جا به نسلی سپرده است که از "روح الله" خاطره ای کمرنگ دارد. اگر این نسل از اهمیت تابوی خمینی بی خبر است، آنان که در سایه آن به ضرب و زور بر ملتی حکومت می کنند، از نقش آن در دوام و بقای قدرت خود باخبرند.

این که هنوز در میان توده مردم کسانی باشند که هاله تقدس را دور سر "امام" ببینند، عجیب نیست. این که هنوز کسانی باشند که به روال رایج در میان ملت حساب "شاهنشاه آریامهر" یا "آیت الله خمینی" را از نظام های حکومتی شان جدا کنند و گناه را به گردن "اطرافیان" بیندازند هم عجیب نیست. آنچه عجیب است این است که چه طور و با چه دلیل و دستاویزی می شود اندیشه ها و باور ها و گفتار و کردار و نوشتار فردی را که تا کمتر از بیست سال پیش زنده بوده است، چنان تحریف یا تعبیر کرد که از واقعیت تهی شود. آیا می شود در این که تنها باور واقعی خمینی باور او به "ولایت فقیه" و "بازگشت به صدر اسلام" بوده است، شک کرد و یا آن را نادیده گرفت؟ آیا کارنامه او بی پرده نشان از رویه ای عمل گرا و مصلحت اندیش مبتنی بر "توجیه وسیله توسط هدف" ندارد؟ آیا برای شناختن اندیشه های او باید به گفتار ها و نوشته های جدی اش پرداخت یا به آنچه که در مقام رهبری سیاسی، در مناسبت های مختلف بنا به همان رویه آشکار "مصلحت اندیشی" برای "رنگ کردن مردم" گفته است؟ و بالاخره، آیا عمل او را باید بر پایه عملش سنجید یا بر اساس حرف هایی که به اقتضای روز و در جهت حفظ بیضه اسلام می زد؟

تکلیف مریدان خمینی و مخالفان او روشن تر از آن است که گره ای به گره های کنونی ملت ایران اضافه کند. سرسپردگانش او را امامی می بینند که یا ناجی امت بوده است یا نگهبان مسند قدرت آنان. مخالفان هم او را ضحاکی می بینند که "ولایت فقیه" و "بازگشت به صدر اسلام" را بر دوش داشت. روشن است که تفاوت های شخصیتی خمینی با جانشین اش و نیز با دیگر پیروان قدرتمدارش بسیار است. چه بسا هیبت و صلابت و افسون او در مقام رهبر و امام هم آن قدر که ازخصلت های فردی اش مایه می گرفت، از اندیشه هایش آب نمی خورد. با این همه تا آنجا که به نظریه رمه و شبان و امام و امت مربوط است، نمی شود سهم نظریه پرداز را نادیده گرفت و فقط مومنان به آن را مقصر دانست. گرفتاری در این است که یا چون زبان سرخ می تواند سر سبز را برباد بدهد و یا چون تابوشکنی خوشایند نیست، فاش گویی در باره این که آب از سرچشمه گل آلودست کنار گذاشته می شود. از این بدتر آن است که پوشیده یا آشکار در مخالفت با ولایت فقیه و پیامد های پیاده شدن آن در جامعه حساب خمینی را از حساب پیروان و مجریان ولایت فقیه جدا کرد و آگاه یا ناآگاه و خواسته یا ناخواسته در آراستن و پیراستن تصویر او سهیم شد.

گفتن ندارد که بت و تابو شکنی آسان نیست. هیچ عقل سلیمی هم خواهان آن نیست که کسی جان خود یا دیگران را به خطر بیندازد تا ملت قهرمان تازه ای پیدا کند. اما اگر زمانی برای شکستن بت ها به خلیل الله و روح الله نیاز بود، حالا برای شکستن تابوها شاید کافی باشد واقعیت ها را فدای مصلحت ها و سیاست ها نکنیم.
سه شنبه ۹ شهر ۱۳۸۹ ۰۹:۴۹ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1397.