به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید

تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان / آرشیو کلی سایت / آرشیو کلی سایت / ویژه محرم 93 / مقالات محرم و مطالب مربوط v / عاشورا و امام حسین علیه‏السلام از نگاه اندیشمندان اهل سنت

نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عاشورا و امام حسین علیه‏السلام از نگاه اندیشمندان اهل سنت

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 965
اعتبار: 35
سپاس کرده: 2,956
سپاس شده: 7,681 در 4,756 موضوع

امتياز: 17,546.78

ارسال: #1
Icon13 عاشورا و امام حسین علیه‏السلام از نگاه اندیشمندان اهل سنت
شیخ عبدالله علایی


شیخ عبداللّه علایلی از علمای سنی لبنان درباره قیام امام حسین علیه‏السلام می‏نویسد: «برای همه متفکران مسلمانِ آن روزگار، ثابت شده بود که یزید با توجّه به اخلاق خاص و تربیت مشخص آن‏چنانی، شایستگی در دست گرفتن زمام جامعه اسلامی را ندارد. برای هیچ مسلمانی سکوت در آن موقعیّت هرگز جایز نبود و وظیفه آنان مخالفت و اعتراض آشکار بود. در این صورت قیام حسین علیه‏السلام در حقیقت اعلام نامزدی خود برای حکومت نبود؛ بلکه ذاتا و بیش از هرچیز این کار اعتراض به ولایت یزید به شمار می‏رود. گواه این ادعا گفتار خود امام حسین علیه‏السلام است به ولید وقتی از امام حسین علیه‏السلام درخواست کرد که با یزید بیعت کند. حضرت فرمودند: یزید فاسقی است که فسقش نزد خدا آشکار است».

توفیق ابوعلم


توفیق ابوعلم، از علمای معروف اهل سنت مصر، در تحلیل نهضت عاشورا و قیام امام حسین علیه‏السلام می‏نویسد: «... امام حسین علیه‏السلام قصد کربلا کرد تا از یک سو دست به قیام بزند و از سوی دیگر از بیعت با یزید خودداری کند. هرچند برای او روشن بود که این قیام و امتناع از بیعت با یزید منجر به قتل او خواهد شد؛ زیرا اگر او با یزید بیعت می‏کرد یزید در صدد به وجود آوردن تغییرات اساسی در دین اسلام بر می‏آمد و بدعت‏های زیادی را بنا می‏نهاد. به همین دلیل است که گفته‏اند: حسین خود و خانواده و فرزندانش را فدای جدش کرد و ارکان حکومت بنی‏امیه هم جز با قتل او متزلزل نمی‏شد... بنابراین حسین برای طلب دنیا و مقام و... قیام نکرد؛ بلکه می‏خواست احکام خدا را به اجرا درآورد».

خالد محمّد خالد


خالد محمّد خالد، از علمای اهل سنت مصر، قیام امام حسین را صرفا برای حفظ دین اسلام معرفی کرده، می‏نویسند: «امام حسین علیه‏السلام برای حفظ دین دست به فداکاری زد. از آن‏جا که اسلام پایان‏بخش و در یک کلمه عصاره همه ادیان است، لذا حفظ آن هم از اهم کارهایی است که مؤمنان باید بدان اهتمام بورزند. تلاش‏های صادقانه پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و ائمه اطهار علیه‏السلام و اولیای بزرگوار همه و همه برای حفظ این دین بوده است. بنابراین موضوعِ قیام عاشورا نیز حفظ دین بود؛ چرا که در آن زمان نیاز زیادی به حفظ دین احساس می‏شد... پس امام علیه‏السلام برای انجام دادن امور عاطفی یا حتی کمک به دیگران فداکاری نکرد؛ بلکه هدف اصلی او فداکاری برای حفظ دین خدا بود».

محمدعلی جناح


محمدعلی جناح، رهبر فقید پاکستان، می‏گوید: «هیچ نمونه‏ای از شجاعت، بهتر از آنچه امام حسین نشان داد در عالم پیدا نمی‏شود. به عقیده من تمام مسلمین باید از شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربان کرد، پیروی نمایند».

عباس محمود العقّاد


عباس محمود العقّاد نویسنده و ادیب بزرگ مصری، می‏نویسد: «جنبش حسین از بی‏نظیرترین جنبش‏های تاریخی است که تا کنون در زمینه دعوت‏های دینی یا نهضت‏های سیاسی پدیدار گشته است... دولت اموی پس از این جنبش به قدر عمر یک انسان طبیعی دوام نیافت و از شهادت حسین تا انقراض آنان بیش از شصت و اندی سال نگذشت».

عبدالرحمن شرقاوی


عبدالرحمان شرقاوی نویسنده مصری می‏نویسد: «حسین علیه‏السلام شهید راه دین و آزادگی است. نه تنها شیعیان باید به نام حسین ببالند، بلکه تمام آزادمردان دنیا باید به این نام شریف افتخار کنند».

عبدالحمید جُودَة السَّحار


عبدالحمید جودة السّحار، نویسنده مصری، می‏گوید: «حسین علیه‏السلام نمی‏توانست با یزید بیعت کند و به حکومت او تن بدهد، زیرا در آن صورت بر فسق و فجور صحه می‏گذاشت و ارکان ظلم و طغیان را محکم می‏کرد ونسبت به فرمان‏روایی باطل تمکین می‏نمود. امام حسین به این کار راضی نمی‏شد، گرچه اهل و عیالش به اسارت افتند و خود و یارانش کشته شوند».

العُبَیدی


العُبَیدی مفتی موصل می‏گوید: «فاجعه کربلا در تاریخ بشر نادره‏ای است، هم‏چنان که مسببّین آن نیز نادره‏اند... حسین بن علی علیه‏السلام سنت دفاع از حقِ مظلوم و مصالحِ عموم را بنا بر فرمان خداوند در قرآن وظیفه خویش دید و در انجام دادن آن تسامحی نورزید. هستی خود را در چنین قربانگاه بزرگی فدا کرد و بدین سبب نزد پروردگار «سرور شهیدان» محسوب شد و در تاریخ پیشوای اصلاح‏طلبان به شمار رفت. آری، به آنچه خواسته بود رسید و بلکه به برتر از آن کامیاب گردید».

سید قطب


سید قطب می‏نویسد: «ثمره نهضت حسین علیه‏السلام پیروزی بود یا شکست؟ در دایره و مقیاس کوچک ثمره این حرکت جز شکست چیزی نبود، ولی در عالم واقع حرکتی پرفروغ و در مقیاس بزرگ و وسیع پیروزی بود. هیچ شهیدی در سراسر زمین مانند حسین علیه‏السلام نیست که احساسات و قلب‏ها را قبضه کند و نسل‏ها را به غیرت و فداکاری بکشاند. چه بسیار از کسانی که اگر هزار سال هم می‏زیستند امکان نداشت عقیده و دعوتشان را گسترش دهند. ولی حسین علیه‏السلام عقیده و دعوتش را با شهادتش به کرسی نشاند. هیچ خطابه‏ای نتوانست قلب‏ها را به سوی خود سوق دهد و میلیون‏ها نفر را به سوی اعمال بزرگ بکشاند، مگر خطبه آخرِ حسین علیه‏السلام که با خون خود آن را امضا کرد و برای همیشه موجب حرکت و تحول مردم در خط طولانی تاریخ گردید».

امضا كاربر


وفادارى؟ ... خدا بيامرزدش ...صداقت؟ .... يادش گرامى...غيرت؟..... به احترامش يك لحظه سكوت... معرفت؟ ..... يابنده پاداش ميگيرد ......عشق؟ ..... از دم قسط... .
واقــعـا به کـــجــاچــــنــيــــن شـــــتـــابـــــا ن؟؟؟
دو شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ۱۹:۰۰ عصر
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1397.