به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید
نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات : 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

همه چیز از موسیقی

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 593
اعتبار: 160
سپاس کرده: 12,301
سپاس شده: 20,058 در 8,652 موضوع

امتياز: 58,172.91

ارسال: #1
همه چیز از موسیقی
«آثار موسیقایی»

آداجیو در سل مینور

آداجیو در سل مینور (به انگلیسی: Adagio in G minor) نام یکی از قطعه‌های معروف نئو باروک است که توسط توماسو آلبینونی برای سازهای زهی و ارگ نوشته شده‌است. این اثر اولین بار توسط رمو جیازوتو در سال ۱۹۵۸ منتشر شد.

امضا كاربر
يك شنبه ۸ اسف ۱۳۸۹ ۰۶:۳۵ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1 کاربر به دلیل این ارسال از nazanin سپاسگزاری کرده است. anisa74
*
ارسال ها: 593
اعتبار: 160
سپاس کرده: 12,301
سپاس شده: 20,058 در 8,652 موضوع

امتياز: 58,172.91

ارسال: #2
RE : موسیقی
تالشی هوا

قطعه تالشی هوا اثر آهنگساز ایرانی سید مهدی حسینی می باشد. این اثر در سال هزاروسیصدوهشتادو هشت برای ویولن و فاگوت تنظیم گردیده است. قطعه تالشی هوا بر اساس آوازهای تالشی ساخته شده است. اولین اجرای این اثر در کنسرتی بمناسبت بزرگداشت آهنگساز معروف قرن بیستم ایتالیا «لوئیجی نونو» در سن‌پترزبورگ روسیه اجرا شده است.

تالشی یکی از شاخص‌ترین آوازهای منطقهٔ تالش ایران است که تالش‌ها برای تمایز آنها از یکدیگر از واژه‌های هَوا (havâ)، هَنگ (hang)، لَجَه (laja)، و صوت (sut) استفاده می کنند.

امضا كاربر
يك شنبه ۸ اسف ۱۳۸۹ ۰۶:۳۶ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 593
اعتبار: 160
سپاس کرده: 12,301
سپاس شده: 20,058 در 8,652 موضوع

امتياز: 58,172.91

ارسال: #3
RE : موسیقی
قطعه بلوچ

قطعهٔ بلوچ اثر آهنگساز ایرانی سید مهدی حسینی می‌باشد که در سال ۱۳۸۸ برای یک آنسامبل شش نفره ساخته شده‌است. این اثر تأثیر پذیر از اجرای استاد شیرمحمد اسپندار تنها نوازندهٔ سرشناس دونَلی در بلوچستان ایران است که بر اساس قطعات ذوالجلال- گواتی، لیکو دلکانی و کلمپور توسط آهنگساز آوانگاری و با یک کمپوزیسیون نوین ارائه گردیده‌است. این قطعه برای سازهای فلوت آلتو، کنترافاگوت، هورن، زیلوفون، ویولن و ویلنسل طراحی شده‌است. اولین اجرای این اثر در تاریخ ۱۱ ژوئن مصادف با ۲۱خردادماه در سالن کنسرت خانهٔ آهنگسازان سن پترزبورگ به رهبری برداورد کایِر، رهبر امریکایی مقیم سن پترزبورگ به همراه گزیده‌ای از سولیست‌های ارکستر فیلارمونیک و کنسرواتوار دولتی سن پترزبورگ اجرا شد. این اثر به سفارش آسوسیشن موسیقی معاصر انجمن آهنگسازان سن پترزبورگ ساخته شده‌است.

امضا كاربر
يك شنبه ۸ اسف ۱۳۸۹ ۰۶:۳۶ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 593
اعتبار: 160
سپاس کرده: 12,301
سپاس شده: 20,058 در 8,652 موضوع

امتياز: 58,172.91

ارسال: #4
RE : موسیقی
پشت پا


قطعهٔ پِشت پا، جفت پا توسط سید مهدی حسینی آهنگسازایرانی در سال ۲۰۰۹ میلادی ساخته شده است. این اثر بر اساس تم موسیقی محلی کردی توسط آهنگساز آوانگاری و با یک کمپوزیسیون نوین برای سازهای: ابوا، باس کلارینت و ویلنسل تنظیم شده است. پِشت پا در موسیقی رقص‌های کردستان مقامی است که پس از گریان می آید و حرکات رقص آن تند تر از گریان است و تسمیهٔ پِشت پا از آن روست که یکی از پاها بر پشت پای دیگری ضربه می زند. اولین اجرای این اثر در تاریخ ۲۱ اکتبر مصادف با ۲۹ مهرماه ۱۳۸۸ در کنفرانس بینلمللی که بمناسبت دویست و دهمین سالگرد تولد الکساندر پوشکین و دویستمین سالگرد تولد نیکلای گوگول گردهمایی شده بود در سالن کنسرت موزهٔ پوشکین شهر سن پترزبورگ توسط سولیست‌های ارکستر سمفونی دولتی کاپلا سن پترزبورگ اجرا گردیده است.

امضا كاربر
يك شنبه ۸ اسف ۱۳۸۹ ۰۶:۳۷ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 593
اعتبار: 160
سپاس کرده: 12,301
سپاس شده: 20,058 در 8,652 موضوع

امتياز: 58,172.91

ارسال: #5
RE : موسیقی
اتودهای پاگانینی

اتودهای شش‌گانهٔ پاگانینی مجموعهٔ ۶ اتود برای پیانوست که فرانتس لیست بر اساس کارهای نیکولو پاگانینی نوشت. دو نسخهٔ متفاوت از این اتودها امروز موجود است.

نسخهٔ اول را لیست در سال ۱۸۳۸ با نام اتودهایی برای تعالی ملهم از پاگانینی انتشار داد.
نسخهٔ دوم که از لحاظ اجرا ساده‌تر از نسخهٔ اول است با نام اتودهای کبیر پاگانینی در سال ۱۸۵۱ توسط لیست منتشر شد.
این اتودها (حتی نسخهٔ دوم) از قطعات بسیار دشوار پیانو محسوب می‌شوند:

1.اتود اول بر اساس کاپریس شمارهٔ ۶ پاگانینی است.
2.اتود دوم بر اساس کاپریس شمارهٔ ۷ پاگانینی است.
3.اتود سوم با نام «لاکامپانلا» (به معنی زنگ کوچک) بر اساس ویولن کنسرتوی شمارهٔ ۲ پاگانینی است.
4.اتود چهارم بر اساس کاپریس شمارهٔ ۱ پاگانینی است.
5.اتود پنجم با نام مستعار «لاشاس» بر اساس کاپریس شمارهٔ ۹ پاگانینی است.
6.اتود ششم بر اساس کاپریس شماره ۲۴ پاگانینی است.
این اتودها به کلارا ویک (بعدها کلارا شومان)، از نوازندگان زبردست پیانو در آن زمان و همسر آتی رابرت شومان، پیشکش شده‌اند.

امضا كاربر
يك شنبه ۸ اسف ۱۳۸۹ ۰۶:۳۸ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 593
اعتبار: 160
سپاس کرده: 12,301
سپاس شده: 20,058 در 8,652 موضوع

امتياز: 58,172.91

ارسال: #6
RE : موسیقی
ترانه

تَرانه به شعر و آهنگی که برای هم ساخته شده باشند و خواننده‌ای شعر آن را تحت قواعد موسیقیایی اجرا کرده باشد گفته می‌شود.

به گفتهٔ دیگر هر شعری که قابلیت موسیقیایی داشته باشد را می‌توان ترانه دانست.

در دوران معاصر، قافیه‌دار بودن و سازگار بودن شعر با عروض دیگر از پیش‌شرط‌های ترانه بودن یک شعر نیست.[۱]

درون‌مایهٔ ترانه‌ها معمولاً توده‌ای و عامیانه و احساسی است. فراق، غربت، عشق و محبت، دشمنی، دادخواهی، مبارزه با ظلم و ستم، آموزش و ... از موضوعات اصلی ترانه‌ها هستند.[۲]

در ابتدای دورهٔ معاصر اکثر ترانه‌های فارسی تغزل به سبک عراقی بوده و به پیروی از بزرگان این سبک مانند حافظ و سعدی سروده شده‌است. از آن‌جا که تنها سبک موجود آن روزگار موسیقی ردیفی و دستگاهی بود، تا سال‌ها در زبان و قالب ترانه تغییر جدی پدید نیامد.[۳]

در سال‌های آغازین دههٔ پنجاه، با آغاز موج نوی ترانه یا همان ترانهٔ نوین و تولد موسیقی پاپ در ایران، زبان به فراخور موسیقی دچار شکستگی شد و به واقع به زبان گفتاری مردم کوچه و بازار نزدیک شد. ترانه از آن پس از تعاریف قالب‌های کلاسیک بیرون آمد و در حقیقت تعریف آن دیگرگون شد. از آن تاریخ تا امروز تغییر بنیادین به مثابهٔ آنچه در دههٔ ۵۰ اتفاق افتاد، در ترانه رخ نداده‌است. ولی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری به فراخور تغییرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، در آن بوده‌ایم.

امضا كاربر
يك شنبه ۸ اسف ۱۳۸۹ ۰۶:۴۰ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 593
اعتبار: 160
سپاس کرده: 12,301
سپاس شده: 20,058 در 8,652 موضوع

امتياز: 58,172.91

ارسال: #7
RE : موسیقی
آکورد

به نواختن همزمان چند نت با هم آکورد گفته می‌شود. آکوردها به منظور ایجاد هارمونی در آهنگ استفاده می‌شوند.

امضا كاربر
يك شنبه ۸ اسف ۱۳۸۹ ۰۶:۴۶ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 593
اعتبار: 160
سپاس کرده: 12,301
سپاس شده: 20,058 در 8,652 موضوع

امتياز: 58,172.91

ارسال: #8
RE : موسیقی
ارتفاع (موسیقی)

زیروبمی یا ارتفاع در موسیقی به معنای درکی است که گوش شنونده از بسامد یا میزان زیر و بم بودن نت‌ها دارد.

چون گوش انسان نمی‌تواند بسامد نت‌ها را به دقت وسائل اندازه‌گیری تشخیص دهد، زیروبمی با فرکانس فرق دارد. مثلاً نت «لا» صدائی خالص است با فرکانس ۴۴۰ هرتز ولی اگر دستگاهی یا سازی صدائی با بسامد ۴۴۵ هرتز تولید کند گوش انسان این تفاوت بسامد را درک نمی‌کند و آن را نیز نت لا می‌پندارد.

امضا كاربر
يك شنبه ۸ اسف ۱۳۸۹ ۰۶:۴۶ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 593
اعتبار: 160
سپاس کرده: 12,301
سپاس شده: 20,058 در 8,652 موضوع

امتياز: 58,172.91

ارسال: #9
RE : موسیقی
بن‌مایه (موسیقی)

بُنمایه یا تونیک (به انگلیسی: tonic) که به آن نت پایه نیز می‌گویند، نخستین نت هر گام موسیقی است.

مرتضی حنانه معتقد است که مفهوم نت شاهد در موسیقی ایرانی همان تونیک در موسیقی غربی است.

امضا كاربر
يك شنبه ۸ اسف ۱۳۸۹ ۰۶:۴۷ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 593
اعتبار: 160
سپاس کرده: 12,301
سپاس شده: 20,058 در 8,652 موضوع

امتياز: 58,172.91

ارسال: #10
RE : موسیقی
تئوری موسیقی

تئوری موسیقی نظریه‌ای دربارهٔ مکانیک موسیقی و نحوهٔ کارکرد موسیقی است. تئوری موسیقی از قرنهای گذشته ابداع شده و به تدریج کامل‌تر شده‌است. تئوری موسیقی شامل تحلیل نت‌های ملودی و نیز بررسی آنها از نظر ریتم و هارمونی (هماهنگی) اجزاء آن می‌باشد. ممکن است صداها در ملودی همدیگر را تقویت یا تضعیف کنند که در این صورت هارمونی‌های متفاوتی خواهند داشت. در تئوری موسیقی به بررسی پویایی و دینامیک موسیقی نیز می‌پردازند و آن بستگی به نرمی یا سختی اصوات و نت‌ها دارد. می‌توان تئوری موسیقی را براساس روابط ریاضی نیز مطرح کرد. در این صورت قوانین موجود در ریاضی در تئوری موسیقی به‌کارمی‌رود.

تئوری موسیقی شاخه‌ای تخصصی از رشته موسیقی است و کسی که در این زمینه کارمی‌کند باید با انواع صدای نت‌ها، فاصله‌ها، میزان ترکیب‌ها و پرده‌های موسیقی آشنا باشد. اهمیت تئوری موسیقی به قدری است که نوازنده، آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر که در این زمینه کار نکرده‌اند از نظریه‌دان یا تئوریسین موسیقی که در این زمینه کارمی‌کند جدا درنظر گرفته می‌شوند.

صدا و ریتم مهمترین عناصر تئوری می‌باشند .اهمیت اصوات در موسیقی مانند اهمیت رنگ در نقاشی است . ولی از هر صوتی نمی‌توان در موسیقی استفاده کرد .از نظر موسیقیدان‌ها صداها به دو دسته تقسیم می‌شوند. صداهای موسیقیایی و صداهای غیرموسیقیایی .صداهای موسیقیایی دارای مشخصه‌هایی است که درادامه به آن اشاره خواهد شد و اگر صدایی این مشخصه‌ها را نداشت صدای غیرموسیقیایی محسوب می‌شود .

امضا كاربر
يك شنبه ۸ اسف ۱۳۸۹ ۰۶:۴۸ صبح
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1396.