به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید

تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان / انجمن مذهبی و دفاع مقدس / تالار قرآن و نهج البلاغه / شبهات و سوالات قرآني وديني v / نظر اسلام درباره شراب چیست؟

نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده‌ی ارسال‌های تازه‌ مشاهده‌ی ارسال‌های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید


نظر اسلام درباره شراب چیست؟
زمان کنونی: شنبه ۳ آبا ۱۳۹۳, ۲۲:۳۵ عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: حسن ضیغم تبار
آخرین ارسال: حسن ضیغم تبار
پاسخ: 5
بازدید: 3937



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نظر اسلام درباره شراب چیست؟

نویسنده پیام
*
ارسال‌ها: 7,918
اعتبار: 24
سپاس کرده: 1,576
سپاس شده: 2,151 در 929 موضوع

امتياز: 1,301.16

ارسال: #1
نظر اسلام درباره شراب چیست؟
حـكم قطـعي قران كريـم درباره شراب حرمــت مي باشد چنان كه مي فرمايد :" يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده90) ".



اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! شراب و قمار و بتها و ازلام‏[ نوعى بخت‏آزمايى‏]، پليد و از عمل شيطان است، از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد!

ودر ادامه در بيان علت حرمت شراب مي فر مايد : شيطان مي خواهد در ميان شما به وسيله شراب وقمار عداوت ايجاد كند وشما را از ذكر خداوند و از نماز باز داردآيا ( با اين همه زيان و فساد و با اين نهي اكيد ) خودداري خواهيد كرد ؟(2)


امام صادق (ع) مي فرمايند: هركس جرعه اي شراب بنوشد ، خدا وفرشتگان و پيامبر ومؤمنان او را لعنت مي كنند واگر شراب بنوشد تا مست شود روح ايمان از پيكرش مي گريزد و روحي پست ولعنت شده جاي آن مي نشيند.

و در پايان مي فرمايد : و اطاعت خدا و اطاعت پيامبر كنيد و ( از مخالفت فرمان او بترسيد ) واگر روي برگردانيد ومخالفت نماييدمستحق مجازات خواهيد بود...)(3)



همانطوركه ملاحضه مي كنيد در آيه اول لفظ اجتناب ( فاجتنبوه ) به كار برده شده و اجتناب مفهومي رساتر از نهي دارد زيرا معني اجتناب فاصله گرفتن و دوري كردن ونزديك نشدن است كه به مراتب از جمله ننوشيد رساتر است . ودر پايان آيه بعد به عنوان يك استفهام انكاري مي گويد ايا شما خودداري خواهيد كرد ( فهل انتم منتهون) يعني پس از اين همه تاكيد باز جاي بهانه جويي يا شك و ترديد در مورد ترك اين دو گناه بزرگ باقي مانده است ؟(4)



در روايات نيز شراب خواري اكيدا مورد نهي قرار گرفته است:



پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي فرمايند : ( گناهان همه در خانه اي فراهم آمده اند و كليد آن خانه شراب است )(5) و امام صادق (ع) مي فرمايند: ( هركس جرعه اي شراب بنوشد ، خدا وفرشتگان و پيامبر ومؤمنان او را لعنت مي كنند واگر شراب بنوشد تا مست شود روح ايمان از پيكرش مي گريزد و روحي پست ولعنت شده جاي آن مي نشيند ). (6)



و در جاي ديگر كسي كه به شرب خمر به طور دائمي مبادرت ورزد را از زمره مسلمانان خارج و كافر محسوب مي كند ومي فرمايد : (آنكه هميشه مي نوشد بت پرست است).(7)



و حكم فقها براي كسي كه شراب نوشيده هشتاد ضربه شلاق است. براي مرتبه سوم ( يا چهارم بنا بر قول بعضي ) شراب نوشيده قتل است ( البته با وجود شرايطي چون وجود دو شاهد ، علم به حرمت.... ).(8)


[تصویر:  44202391099124315525323522276931522503769.jpg]
اما از آنجا كه گاه ضرورت هايي پيش مي آيد كه انسان براي حفظ جان خويش مجبور به استفاده از بعضي خوردني ها حرام مي شود استـفاده از آن هـا در اين موارد اسـتثناء شـده اسـت هـمان گونه كه خداوند در قرآن كريـم مي فرمـايد:

إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ ( نحل115)

‹‹ خداوند، تنها مردار، خون، گوشت خوك و آنچه را با نام غير خدا سر بريده‏اند، بر شما حرام كرده است؛ امّا كسانى كه ناچار شوند، در حالى كه تجاوز و تعدّى از حدّ ننمايند، (خدا آنها را مى‏بخشد؛ چرا كه) خدا بخشنده و مهربان است. (115) ››. (9)



البته اين اجازه تنها براي كساني است كه خواهان لذت از خوردن اين محرمات نباشند و از مقدار لازم كه براي نجات از مرگ ضروري است تجاوز نكنند.(10)



امام خميني در تحرير الوسيله مقام اضطرار به نوشيدن شراب را از حكم شراب استثناء كرده و مي فرمايند: ‹‹ لو اضطر الي شرب المسكر لحفظ نفسه عن الهلاك او من مرض شديد فشرب ليس عليه حد ››.(11)


امضا كاربر
خدايا ظهر امام زمان را نزديك بفرما
اللهم عجل لوليك الفرج
چهار شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۰ ۱۷:۲۸ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1 کاربر به دلیل این ارسال از حسن ضیغم تبار سپاسگزاری کرده است.
fatima900
*
ارسال‌ها: 7,918
اعتبار: 24
سپاس کرده: 1,576
سپاس شده: 2,151 در 929 موضوع

امتياز: 1,301.16

ارسال: #2
RE : نظر اسلام درباره شراب چیست؟
منافع شراب كه در قرآن بيان شده چه مواردي مي باشد ؟


در پرسش از منافع شراب بايد گفت: همان طور كه مي دانيد حكم حرمت شراب به صورت تدريجي به مردم ابلاغ شد لذا آياتي كه قبل از حرمت قطعي درباره شراب نازل شده نامي از منافع يا منفعت نيز در كنار اثم كبير و گناه بزرگ شراب خواري برده شده تا زمينه براي حكم قطعي (آيه 90 مائده) و پذيرش مردم فراهم شود.



در آيه اي از قرآن كه در آن به منافع يا منفعت شراب خواري اشاره شده خداوند چنين

مي فرمايند: ‹‹ يسئلونك عن الخمرو المسير قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما... . (12)



يعني ‹‹ در باره شراب و قمار از تو سؤال مى‏كنند، بگو: «در آنها گناه و زيان بزرگى است؛ و منافعى(از نظر مادى) براى مردم در بردارد؛ (ولى) گناه آنها از نفعشان بيشتر است››(بقره 219)


يكي از روان پزشكان معروف غربي در اين مورد مي گويد‹‹ متأسفانه حكومت ها حساب منافع و عايدات مالياتي شراب را مي كنند ولي حساب بودجه ها ي هنگفت ديگري را صرف ترميم مفاسد شراب مي شود، نكرده اند.

منظور از شراب و قمار استفاده هايي است كه از طريق فروش و ساختن و سرگرمي با آن ها به دست مي آيد و نكته اين كه در جمله اول ‹‹ فيهما اثم كبير و منافع للناس ›› منافع به طور جمع آورده شده و در جمله دوم ‹‹ اثمهما اكبر من نفعهما ›› نفع به طور مفرد : اين است كه جمله اول در مقام اثبات منفعت است و چون ممكن است از چند جهت از آنها استفاده شود لذا منافع به طور مفرد ذكر شده است.(13)



يكي از روان پزشكان معروف غربي در اين مورد مي گويد‹‹ متأسفانه حكومت ها حساب منافع و عايدات مالياتي شراب را مي كنند ولي حساب بودجه ها ي هنگفت ديگري را صرف ترميم مفاسد شراب مي شود، نكرده اند، اگر دولت ها در اثر مستي، و فساد نسل هاي پاك، و تنبلي و بي قيدي و بي كاري، و عقب ماندن فرهنگ و زحمات و گرفتاري هاي پليس و پرورشگاه ها جهت سرپرستي اولاد الكليها و بيمارستان ها، و تشكيلات دادگستري براي جنايات آن ها و زندان ها براي مجرمين از الكليها، و ديگر خسارت هاي ناشي از مي گساري را ايجاد بكنند خواهند دانست كه به عنوان عوارض و ماليات شراب عايد مي گردد، در برابرخسارت نام برده هيچ است، به علاوه نتايج اسف انگيز صرف مشروبات الكلي را تنها با دلار و پول نمي توان سنجيد زيرا مرگ عزيزان و به هم خوردن خانواده ها و آرزوهاي بر باد رفته و فقدان مغز هاي متفكر انساني، به هيچ وجه قابل مقايسه با پول نمي باشد.(14)



ضمنا آية مورد بحث به پاره اي از گفته هاي پزشكان كه مشروبات الكلي را در مبارزه با بعضي بيماري ها مفيد مي دانند نيز عملا پاسخ گفته است كه اين گونه منافع اجتماعي هيچ گاه با زيان هاي ناشي از آن قابل مقايسه نيست يعني اگر روي يك بيماري اثر مثبت داشته باشد ممكن است سرچشمه بيماري هاي خطرناك تري گردد، و اين كه در پاره اي از روايات وارد شده كه خداوند در مشروبات الكلي شفا نيافريده است، شايد اشاره به همين حقيقت باشد .(15)


ضمنا آية مورد بحث به پاره اي از گفته هاي پزشكان كه مشروبات الكلي را در مبارزه با بعضي بيماري ها مفيد مي دانند نيز عملا پاسخ گفته است كه اين گونه منافع اجتماعي هيچ گاه با زيان هاي ناشي از آن قابل مقايسه نيست.
اگر كسي با خوردن شراب مست نشد چه حكمي دارد؟


اين مورد به چند صورت قابل فرض است كه حكم همه آنها حرمت است. يك فرض آن است كه شراب به حد مست كنندگي نرسيده باشد مثل اين كه آب انگوري باشد كه يا خود به خود جوشيده و يا در اثر آفتاب يا حرارت جوشيده است ( اگر در اثر جوشيدن دو سوم آن كسر شده باشد و يا تبديل به سركه شده باشد پاك است) اما مستي آور نباشد كه در اين صورت نيز خوردن آن حرام است اگر چه مست كننده بودن آن اثبات نشده باشد امام خميني در تحرير الوسيله در اين ارتباط مي فرمايند: ‹‹ لا اشكال في حرمت العصير العنبي سواءغلي بنفسه بالنار او باالشمس الا اذا ذهب ثلثاه او ينقلب خلا لكن يثبت اسكاره....››.

(16)
[تصویر:  1136884187886559171176101411341064548242.jpg]
یعنی فرقی نمی کند جوشش آب انگور به چه شکل باشد؛ چه خود به خود بجوشد چه با حرارت خورشید! باز هم حرام است مگراین که دو سومش بر اثر جوشیدن تبخیر شود.

فرض ديگر آن است كه شراب به حد مست كنندگي رسيده است، اما اگر شخص به مقدار بسيار كم از آن بخورد به حالت مستي نمي افتد كه در اين صورت نيز باز هم خوردن آن هرچند به ميزان بسيار كم و حتي يك قطره باشد حرام است.



در حديث آمده است: ‹‹ آنكه مقدار كمي از آن چه زيادش مستي مي آورد در رگي از رگ هاي خويش داخل كند( اگر چه آن مقدار كم مستي نياورد) خداوند آن رگ را به سيصد و شصت گونه عذاب بياورد››.(17)



مورد ديگري را كه مي توان فرض كرد كه شخص شراب بخورد ولي مست نشود موردي است كه شخص در اثر مداومت در خوردن شراب به جايي رسيده كه در اثر خوردن ميزان شرابي كه معمولا در بقيه ايجاد مستي مي كند ؛ مست نمي شود مانند حالت مقاومتي كه بدن در برابر قرصهاي مسكن در هنگام استفاده مداوم از آن ها پيدا مي كند كه ديگر آن قرص ها اثر تسكين گذشته را ندارند و بايد قرص ها به ميزان بالاتري مصرف شوند تا در بيمار ايجاد تسكين نمايند. كه در اين صورت شخص جزء افرادي مي شود كه شراب را به طور هميشگي مي نوشد و در اين حالت اين شخص از دين اسلام خارج شده و جزء كفار مي باشد. در روايت است: آن كه هميشه مي نوشد بت پرست است و همانطور كه در مطالب گذشته به عرضتان رسيد حكم فقها در مورد اين شخص كشتن اوست.


امضا كاربر
خدايا ظهر امام زمان را نزديك بفرما
اللهم عجل لوليك الفرج
چهار شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۰ ۱۷:۲۹ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال‌ها: 7,918
اعتبار: 24
سپاس کرده: 1,576
سپاس شده: 2,151 در 929 موضوع

امتياز: 1,301.16

ارسال: #3
RE : نظر اسلام درباره شراب چیست؟
چرا با وجود حرمت شراب در اديان گذشته ، این مسئله در اسلام بلافاصله تحريم نشد؟



دستورات الهي بر پايه ضرر و منفعت پايه ريزي شده و به اموري كه به نفع انسانهاست امر شده و از اموري كه به ضرر ايشان است نهي شد. ( اگرچه درك و كشف ضرر و منفعت در همه موارد براي انسان ها ممكن نباشد) و يكي از اموري كه به ضرر انسان تمام مي شود مصرف مشروبات الكلي است كه حكم قطعي خداوند درباره آن تحريم است بنابراين در آيين يهود و مسيحيت نيز كه آيين الهي است حكم مشروبات الكلي تحريم است و اگر چه با انجام تحريفاتي كه در اين دو كتاب مقدس و آسماني صورت گرفت حكم شراب نيز دستخوش اين تحريفات گرديد به طوري كه حتي در آياتي از اين كتب آسماني به نوشيدن شراب امر شده است و در اعياد مذهبي ايشان شراب جايگاه ويژاي دارد. اما آيين اسلام كه با حفظ الهي از تحريفات لفظي و معنوي مصون مانده حكم تحريم را براي مشروبات الكلي اعلام مي كند.



يكي از دانشمندان انگليسي به نام بنتام مي نويسد: آيين اسلام تمام انواع نوشابه هاي الكلي را تحريم كرده است و اين يكي از امتيازات اسلام مي باشد. (19)



اما در اين كه چرا حـكم شراب به صورت تدريـجي به مردم ابـلاغ شد به اين علت اسـت كه مسئله شـــراب خواري و ميگساري در زمان جاهليت و قبل از ظهور اسلام فوق العاده رواج داشت و به صورت يك بلاي عمومي درآمده بود، تا آنجا كه بعضي مورخان مي گويند عشق عرب جاهلي در سه چيز خلاصه مي شد: شعر و شراب و جنگ و نيز از روايات استفاده مي شود كه حتي بعد از تحريم شراب مسأله ممنوعيت آن براي بعضي از مسلمانان فوق العاده سنگين و مشكل بود تا آنجا كه مي گفتند: ‹‹ هيچ حكمي بر ما سنگين تر از تحريم شراب نبود››.


يكي از دانشمندان انگليسي به نام بنتام مي نويسد: آيين اسلام تمام انواع نوشابه هاي الكلي را تحريم كرده است و اين يكي از امتيازات اسلام مي باشد.

روشن است كه اگر اسلام مي خواست بدون رعايت اصول رواني و اجتماعي با اين بلاي بزرگ عمومي به مبارزه برخيزد ممكن نبود، و لذا از روش تحريم تدريجي و آماده ساختن افكار و اذهان براي ريشه كن كردن ميگساري كه به صورت يك عادت ثانوي در رگ و پوست آن ها نفوذ كرده بود استفاده كرد، به اين ترتيب كه نخست در بعضي از سوره هاي مكي اشاراتي به زشتي اين كار نمود چنانكه در آيه 67 سوره نمل مي خوانيم‹‹ و من الثمرات النخيل و الاعناب تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا›› يعني از ميوه هاي درخت نخل و انگور، مسكرات و روزي هاي پاكيزه فراهم مي كنيد. در اين جا سكر يعني مسكر و شرابي را كه از خرما و انگور مي گرفتند، درست در مقابل رزق حسن قرار داده است و آن را يك نوشيدني ناپاك و آلوده شمرده است.



ولي عادت زشت شراب خواري از آن ريشه دارتر بود، كه با اين اشاره ها ريشه كن شود، بعلاوه شراب بخشي از در آمدهاي اقتصادي آن ها را نيز تأمين مي كرد لذا هنگامي كه مسلمانان به مدينه منتقل شدند و نخستين حكومت اسلامي تشكيل شد، دومين دستور در زمينه منع شراب خواري به صورت قاطعتري نازل گشت، تا افكار را براي تحريم نهايي آماده تر سازد در اين موقع بود كه آيه 219 سوره بقره نازل گرديد ‹‹ يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما›› در اين آيه ضمن اشاره به منافع اقتصادي مشروبات الكلي براي بعضي جوامع همانند جامعه جاهليت، اهميت خطرات و زيان هاي بزرگ آن را كه به درجات از منافع اقتصادي آن بيشتر است ياد آور مي شود.



به دنبال آن درآيه 43 سوره نساء ‹‹ يا ايها الذين آمنوا لاتقربوا الصلاه و انتم سكاري حتي تعلموا ما تقولون›› به مسلمانان صريحا دستور داده شد كه در حال مستي هرگز نماز نخوانند تا بدانند با خداي خود چه مي گويند. البته مفهوم آيه آن نبود كه در غير حال نماز، نوشيدن شراب مجاز بود، بلكه برنامه همان برنامه تحريم تدريجي و مرحله به مرحله بود و به عبارت ديگر اين آيه نسبت به غير حال نماز سكوت داشت و صريحا چيزي نمي گفت. آشنايي مسلمانان به احكام اسلام و آمادگي فكري آن ها براي ريشه كن ساختن اين مفسده بزرگ اجتماعي كه در اعماق وجود آن ها نفوذ كرده بود، سبب شد كه دستور نهايي با صراحت كامل و بيان قاطع كه حتي بهانه جويان نيز نتوانند به آن ايراد گيرند نازل گرديد‹‹ يا ايها الذين آمنوا انما الخمر و الميسر و الانصاب و والازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون›› يعني: اي كساني كه ايمان آورده ايد شراب و قمار و بتها و ازلام( كه يك نوع بخت آزمايي بوده) پليدند و از عمل شيطانند از آن ها دوري كنيد تا رستگار شويد.(20)

امضا كاربر
خدايا ظهر امام زمان را نزديك بفرما
اللهم عجل لوليك الفرج
چهار شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۰ ۱۷:۲۹ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال‌ها: 7,918
اعتبار: 24
سپاس کرده: 1,576
سپاس شده: 2,151 در 929 موضوع

امتياز: 1,301.16

ارسال: #4
RE : نظر اسلام درباره شراب چیست؟
از آنجا که قرآن می فرماید در حال مستی نماز نخوانید می توان نتیجه گرفت نماز برای افراد مست و شرابخوار واجب نیست؟


خیر – معنی آیه فوق این نیست که نماز برای افراد شرابخوار واجب نیست زیرا اگر اینگونه باشد باید بگوییم افراد دائم الخمر لازم نیست هیچگاه نماز بخوانند و نماز از آنها ساقط است بنابراین لازمه چنین تصوری عدم مؤاخده آنها در مقابل ترک نماز است که قطعا چنین چیزی نیست . بلکه به عکس ملاک و معیار قبولی سایر اعمال نیز نماز است "ان قبلت قبل ما سواها وان ردت رد ما سواها " و اگر نمازی در کار نباشد یعنی هیچ عملی برای شخص در پیشگاه الهی وجود ندارد و در واقع اعمال دیگرش پذیرفته نمی شود.


مفسر کبیر قرآن کریم علامه طباطبایی در تفسیر این آیه فرموده اند : منظور از صلاه در این آیه مسجد است برای اینکه می فرماید در حال جنابت نیز نزدیک مسجد نشوید و از از آن عبور نکنید

با اینکه بسیاری از اعمال در شرایطی برای انسان محدود و یا برداشته می شود ولی نماز در هیچ حالی از انسان ساقط نمی شود مثلا روزه برای افراد مریض واجب نیست ولی برای همین افراد نماز واجب است

مفسر کبیر قرآن کریم علامه طباطبایی در تفسیر این آیه فرموده اند : منظور از طلاه در این آیه مسجد است برای اینکه می فرماید در حال جنابت نیز نزدیک مسجد نشوید و از از آن عبور نکنید پس در این تعبیر مجاز بکار رفته ، و چون استعمال مجازی مجوز لازم دارد، مجوز در این که مسجد را نماز خوانده (طلاه را به معنای مسجد آورده) جمله : حتی تعلموا ما تقولون است چون اگر فرموده بود( در حال مستی نزدیک مسجد نشوید دیگر تعلیل آوردن با جمله حتی تعلموا ما تقولون خیلی مناسب بنظر نمی رسید .

همچنین علامه می فرمایند: بنابراین پس همانطور که گفتیم جمله حتی تعلموا ما تقولون در مقام این است که نهی از شراب به طوری که مستیش تا حال نماز باقی بماند را تعلیل کند و بفرماید: اگر شما را از شراب نهی کردیم غایت و هدفمان این بود که در نماز بفهمید چه می گویید پس کلمه حتی در جمله نامبرده برای افاده غایت و علت است نه برای مرز بندی حکم ؛ نمی خواهد بفرماید نزدیک نماز نشوید نشوید نشوید؛ تا مستی شما به کلی از بین برود و بفهمید چه می گویید وقتی فهمیدید چه می گویید آنوقت دیگر عیبی ندارد نماز بخوانید



حتی در بعضي از روايات ( لاتقربوا الصلاه وانتم سكاري ) به اين شكل تفسير شده كه در حالت سكرخواب و خواب آلودگي نماز نخوانيد .البته خواب آلودگي يكي از مصاديق مسكر است و سكار به حالت مستي هم گفته مي شود .در اين صورت باز هم سخني در كار نيست ؛ چون آيه نفرموده است خوردن شراب اشكال ندارد؛ بلكه از خواندن نماز در حالت مستي نهي كرده است ؛ يعني ، نماز خواندن درحال مستي صحيح و مقبول نيست . پس بايد شراب نخوريد؛ چرا كه درصورت خوردن شراب نمي توانيد نماز بخوانيد .

گفتني است كه تكليف كردن شخص مست ، به نزديك نشدن به نماز معنا ندارد، چون مست اين مطلب رانمي فهمد كه به او گفته شود نماز خواندن در حالت مستي حرام است ( مثل ديوانه و بچه غير مميز كه نمي تواند مكلف به احكام باشند ) بنابراین شاید بتوان این مسئله را علاوه بر آیه اثم خمر از این آیه نیزاستباط کرد که اصلا از ابتدا سراغ شراب نروید و شراب حرام است و اثم و گناه بزرگی است ؛زیرا در حال مستی نباید نماز گزارد چون نمی فهمید چه می گویید و شایسته نیست در حال زوال عقل و فسق شرابخواری در مقابل پروردگار بزرگ و عظیم بایستید.

طبیعی است که نماز از افراد مست ساقط نمی شود بلکه شرایط بجا آوردن نماز را ندارند- مانند افرادی که شرایط و مقدمات نماز را فراهم نکرده اند- و باید هنگام برطرف شدن سکر و مستی علاوه بر توبه از این گناه بزرگ ؛ اگر وقت نماز سپری شده بود ؛ قضای نمازهای فوت شده در حال مستی را نیز بجا آوردند.


امضا كاربر
خدايا ظهر امام زمان را نزديك بفرما
اللهم عجل لوليك الفرج
چهار شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۰ ۱۷:۲۹ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال‌ها: 7,918
اعتبار: 24
سپاس کرده: 1,576
سپاس شده: 2,151 در 929 موضوع

امتياز: 1,301.16

ارسال: #5
RE : نظر اسلام درباره شراب چیست؟
آیا شراب نجس است و باید دستها و ظروف آلوده به آن را تطهیر کرد حتی یک قطره؟


یکی از نجاسات یازده گانه شراب می باشد و فرقی نمی کند یک قطره باشد یا بیشتر و کسانی که مبتلا به این گناه بزرگ و کبیره می شوند برای نماز باید دهان و نقاطی که با آن تماس داشته اند راتطهیر نمایند نجاسات عبارتند از :

1 - بول، 2 - غائط ، 3 - مني، 4 - مردار، 5 - خون، 6 - سگ، 7 - خوك، 8 - كافر، 9 - شراب، 10 - فقّاع (آبجو)، 11 - عرق شتر نجاستخوار.(1)

1 - توضيح المسائل مراجع، ص 75، مسئله 83.



منابع و مآخذ:

1.2.3ـ قرآن كريم، سوره مباركه مائده آيه 90ـ92

4ـ تفسير نمونه، جمعي از نويسندگان ج1 ص583

5ـ وسايل الشيعه، ج17، ص271

6ـ همان، ص238.

7ـ همان، ص254.

8ـ شرح لمعه، باب حدود، ص350.

9ـ قرآن كريم، سوره مباركه بقره، آيه 173.

10ـ تفسير نمونه، جمعي از نويسندگان، ج1، ص583

11ـ تحرير الوسيله، امام خميني، كتاب حدود، مسئله5 ص480

12ـ قرآن كريم، سوره بقره آيه219

13ـ تفسير الميزان، علامه طباطبايي(ره)، ج3، ص285.

14.15ـ تفسير نمونه، جمعي از نويسندگان، ج2، ص76، 79.

16ـ تحرير الوسيله، امام خميني(ره)، كتاب الحدود، مسأله1، ص479.

17ـ فروع كافي، چاپ جديد، ج6، ص429.

18ـ قرآن كريم، سوره مباركه آل عمران، آيه19.

19ـ تفسير نمونه، جمعي از نويسندگان، ج5، ص74.

20ـ همان، ص 70ـ71.


امضا كاربر
خدايا ظهر امام زمان را نزديك بفرما
اللهم عجل لوليك الفرج
چهار شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۰ ۱۷:۳۰ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1 کاربر به دلیل این ارسال از حسن ضیغم تبار سپاسگزاری کرده است.
fatima900
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1393.