به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید

تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان / انجمن دانشگاه / تالار دانشگاه / تالار رشته های هنر / نقاشي v / تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :

نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 6,283
اعتبار: 194
سپاس کرده: 9,674
سپاس شده: 11,239 در 5,795 موضوع

امتياز: 5,932.31

ارسال: #1
تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :



مقدمه:
در تاریخ جنگ‌ها، سبک‌ها و تاکتیک‌های جنگی، استفاده از هنر به روشنی دیده می‌شود؛ همانند: استفاده از رجزخوانی، طبل‌زنی و... . در خارج از میدان نیز روحیه جنگ‌ستیزی منجر به تولیدات آثار هنری بر روی منقوشات و ادوات جنگی شده است و آثار و تبعاتی از جنگ در دوره یا دوره‌های هنری به جای گذاشته است و ادوات هنری نیز در روحیه جنگ‌ستیزی یا شهامت و شجاعت مؤثر بوده که با مطالعه تاریخ جنگ‌ها به روشنی می‌توان اثرات این تاثیر و تاثر را جویا شد.
در این مقاله سعی شده است به طور خلاصه به تأثیر فاشیسم بر هنر آلمان پرداخته شود و اگر ظهور و حضور فاشیسم را دلیل جنگ افروزی، ترویج روحیه خشونت و جنگ‌ستیزی بگیریم، باید حزب نازی و تفکرات نازیسم را یکی از موثرترین شکل‌دهندگان جنگ جهانی دوم دانست و اثراتی که این جنگ بر هنر، هنرمندان و فضای هنری آلمان پدید آورد. در پی آن در سطوح گسترده‌تر اروپا و فضای جامعه جهانی و بین الملل داشته است.
جمعه ۲۸ مرد ۱۳۹۰ ۰۰:۳۴ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 6,283
اعتبار: 194
سپاس کرده: 9,674
سپاس شده: 11,239 در 5,795 موضوع

امتياز: 5,932.31

ارسال: #2
RE: تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :
پیشینه واژه هنر در آلمان و قرون وسطی
در زبان آلمانی از کلمه Kunst در برابر واژه لاتینی art استفاده می‌کنند. اصل این لفظ Konnen به معنای توانستن است. این لفظ مانند تخته یونانی در آغاز به ظاهر با «زیبایی» یعنی Schonheit نسبتی نداشت و در قرن هجدهم در ترکیب هنرهای زیبا die schonheit kunst به کار رفت. البته هنرهای زیبا شامل هنرهای شش‌گانه خاص کهن می‌شد؛ یعنی شعر، نقاشی، مجسمه‌‌سازی (صنایع مستظرفه)، موسیقی، معماری و نمایش.
در پایان قرون وسطی، و نیز در روزگار رنسانس از دو نوع هنر یا art و artos یاد شد: یکی راars mechanicus می‌خواندند، و مقصود از آن، فن یا هنر مکانیکی‌ بود که به تولید دستی یا جسمانی بازمی‌گشت. دیگری را ars libralis می‌نامیدند که تا حدودی برابر هنرهای زیبا است، و به ابداع فکری و ذوقی و هنر انسانی ارتباط پیدا می‌کرد.
گاهی در مباحث هنری و فلسفی از این مفهوم ثانویِ هنر، با اصطلاح ars poetica نیز یاد می‌شد؛ اصطلاحی که قرن‌ها پیش «هوراس» شاعر و ادیب یونانی به کار برده بود. بر این اساس، شعر، هنری متعالی تلقی می‌شد و نقاشی در حد تولیدی مکانیکی ارج و اعتباری نداشت زیرا به کار دستی تعلق داشت و یونانیان و مسیحیان فرهیخته برای آن شأنی جدی قائل نبودند، هر چند به ضرورت آن برای بیان افتخارات تاریخی، بیان زندگی خویش و یا بیان و آموزش عقاید دینی قائل بودند. (1)
جمعه ۲۸ مرد ۱۳۹۰ ۰۰:۳۵ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 6,283
اعتبار: 194
سپاس کرده: 9,674
سپاس شده: 11,239 در 5,795 موضوع

امتياز: 5,932.31

ارسال: #3
RE: تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :
گستره فرهنگ آلمان
تاریخ فرهنگ آلمان را فقط از راه هم‌بستگی کامل مجموع فرهنگ اروپایی می‌توان دریافت. تنها در این صورت ویژگی‌ها و استقلال آن آشکار می‌گردد.
در تاریخ بشریت فرهنگ‌های بی‌شماری وجود دارند که یکی جای دیگری را گرفته و یا به موازات هم به حیات خود ادامه داده‌اند که در عین حال، هر کدام از این فرهنگ‌ها اهمیت ویژه‌ای را حفظ می‌کند. برای وضع کنونی جهان، فرهنگ اروپایی در سطح پیشرفت نوینش تعیین‌کننده خط مشی شده است.
قلمرو فرهنگی آلمان بیش از مرزهای ملی کنونی این کشور است. در ساختمان فکری اروپا، آلمان، اتریش و سوییسِ آلمانی زبان، هم‌بستگی ژرفی را تشکیل می‌دهند. آن‌چه در بخش شرقی آلمان نوشته می‌شود و به تفکر می‌آید، از این حوزه فرهنگی خارج نیست، بلکه دارای اهمیت معنویی بسزایی است.
در آلمان، همچون پاریس در فرانسه مرکزی فرهنگی یافت نمی‌شود. از ایام پیشین فرهنگ در هر یک از بخش‌های آلمان در برهه‌های گوناگون گسترش یافته و به صورت رسوم و سنت‌های گوناگون تجلی کرده است. خودآگاهی فرهنگی به معنای اصلی خود به اوایل قرون وسطی و دوره گرایش به آیین مسیحیت بر می‌گردد و کلیساهای «دومان» و «گوتیک» با وجود ویران شدن در جنگ، پس از تجدید بنا و همچنین آثار تاریخی و هنری تمام دوره‌های تاریخ آلمان، این سنت را آشکار می‌سازد.
واژه کولتور (فرهنگ) از کلمه colere گرفته شده است که در معنای اصلی خود تمام آفرینش‌های فرهنگی، مانند کشت و زرع را رسانده، در ضمن تراوش‌های فکری و مسایل دینی را نیز در برمی‌گیرد. از این رو، معنای وسیع‌تر آن را با مفاهیم: پرورش دادن (pflegen) و گرامی داشتن (rerehren) می‌توان بیان کرد.
بنابراین فرهنگ، بیان مظاهر انسانی در اعمال و شیوه‌های زندگی است. از زمانی که بشر وجود داشته، فرهنگ نیز پدیدار گشته است.
به طور کلی در زبان آلمانی واژه‌های فرهنگ (KULTUR) و تمدن (zirilisation) از یکدیگر جدا هستند. در واقع، منظور از تمدن، پیشرفت‌های فنی و همزیستی در خور شخصیت انسانی در ممالک مدرن می‌باشد.
اما فرهنگ، مفهوم کلی‌تر و وسیع‌تری است که امور اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و همچنین علمی هنری و مذهبی را نیز در برمی‌گیرد. وقتی می‌توان از فرهنگ سخن راند که امور از حدود مشخصی پا فراتر نهاده، صورتی کلی از رسوم، تشکیلات یا شیوه زندگی به خود بگیرد. بیشتر واژه فرهنگ را از واژه طبیعت تفکیک کرده‌اند. در دوره جدید، به ویژه درباره این دو واژه، در فلسفه فرهنگ بحث مفصلی درگرفته است که در آلمان تا زمان معاصر طرف‌داران مهمی داشته است؛ مانند: هردر (Herder) شلگل (Schlegel)، بورکهارت (Burckhardt) نیچه (Nietzsche) شپلنگر (Spengler) وبر (Weber) و گواردینی (Guardini). از نظر تاریخ فلسفه مهم آن است که بشر، تاریخی است و خود از قلمرو کلی موجودات بالاتر بوده، به وسیله نیروی تفکر و اعمالش، موجودی دارای ارزش تاریخی می‌سازد. (2)
جمعه ۲۸ مرد ۱۳۹۰ ۰۰:۳۵ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 6,283
اعتبار: 194
سپاس کرده: 9,674
سپاس شده: 11,239 در 5,795 موضوع

امتياز: 5,932.31

ارسال: #4
RE: تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :
فاشیسم و هنر (جنگ با هنر مدرن)
در آلمان پس از سال 1933 م. موج نیرومندی از فرار شهروندان پیش آمد که در تاریخ بشر کم‌نظیر بود. در عرض چند سال، تمام نخبگان فرهنگی آلمان میهن خود را ترک کردند. در همان نخستین دوران تأسیس رایش سوم، هنرشناسان وابسته به حزب نازی بیش از بیست هزار اثر هنری را از موزه‌ها و نمایشگاه‌های هنری مصادره کردند. هر آن‌چه که کارشناسان هنری با درک محدود خود نمی‌فهمیدند یا با ذوق معیوبشان ناساز می‌آمد، منحرف یا گمراه‌کننده می‌نامیدند.
به علاوه، هنر وظیفه اخلاقی داشت که نقش خود را در خلق انسان نو ایفا کند. به عبارت دیگر، هنر باید در راه پرورش انسانی تلاش می‌کرد که با ایمان سرسخت و روحیه پولادین، برده‌وار از نظام مسلط و رهبران دیوانه آن پیروی کند.
در تاریک‌ترین لحظات زندگی بشر، هنری که واقعیت زندگی را تیره و تار نشان می‌داد، مخرب و بیمارگونه معرفی می‌شد.
جمعه ۲۸ مرد ۱۳۹۰ ۰۰:۳۵ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 6,283
اعتبار: 194
سپاس کرده: 9,674
سپاس شده: 11,239 در 5,795 موضوع

امتياز: 5,932.31

ارسال: #5
RE: تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :
دیکتاتورها و هنر مدرن
سال 1937 م. برای هنر مدرن سالی سرنوشت‌ساز بود. آلمان نازی هنر مردن را قلع و قمع کرده و اینک به دنبال مشروعیت بخشیدن به این وحشی‌گری بود. در نوزده ژوئیه 1937 م. نمایشگاه هنرِ گمراه‌کننده در مونیخ، با هزار نمونه از آثار هنری گشایش یافت که هنر‌شناسان نازی آن‌ها را انحرافی یا گمراه‌کننده دانسته بودند.
نمایشگاهی که به تازگی به عنوان تکمیل و تخریب سال 1937 م. در موزه هنری شهر بیلنلد برگزار شده، از یک نظر واکنشی است که با تاخیری هفتاد ساله به نمایشگاه معروف نازی‌ها در مونیخ صورت می‌گیرد. در این نمایشگاه با نزدیک چهار هزار اثر هنری در رشته‌های نقاشی، طراحی، عکس و مجسمه از حدود 180 هنرمند مدرنیست، در رابطه فاشیسم و هنر دریچه تازه‌‌ای باز می‌شود. نمایشگاه فرصتی تازه فراهم می‌کند تا با دقت در این رابطه دریابیم که دیکتاتورها از هنر مدرن چه می‌فهمند و چرا از آن بیم دارند.
جمعه ۲۸ مرد ۱۳۹۰ ۰۰:۳۵ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 6,283
اعتبار: 194
سپاس کرده: 9,674
سپاس شده: 11,239 در 5,795 موضوع

امتياز: 5,932.31

ارسال: #6
RE: تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :
هنر مدرن
هنر مدرن که در اوایل قرن بیستم در غرب اروپا جوانه زد، به مکتب‌ها و جریان‌های گوناگونی شکل داد که ویژگی مشترک آن‌ها دوری از طبیعت‌گرایی بود. هنر مدرن از بازآفرینی واقعیت فاصله گرفت و حتی وقتی بیان‌گرایی (اکسپرسیونیسم) نامیده می‌شد، از آن دوری می‌کرد.
نازی‌ها هنر آوانگارد را پوچ و بی‌معنی می‌دانستند و زیباتر ‌آن‌که درست از همین هنر نامفهوم، بی‌محتوا و در هم بود که بیشترین ترس را داشتند. آن‌ها با خشم و خشونتی یکسان به جنگ سبک‌های گوناگون هنر آوانگارد رفتند.
در آلمان نازی تنها هنرمندان متمایل به اندیشه‌های سوسیالیستی و کمونیستی در معرض سرکوب قرار نداشتند، بلکه هر کسی که در آفرینش یا اسلوب پرداخت هنری به نوجویی، آزمون و ابتکار دست می‌زد، به نافرمانی و سرکشی در برابر قواعد هنری مسلم متهم می‌شد. او آشکار می‌کرد که از ذوقی مستقل و روحیه‌ای آزاد برخوردار است که در قالب نظام تک‌صدایی حاکم نمی‌گنجد. بدین‌سان هنرمند مستقل خواه ناخواه از نظر نظام مسلط مشکوک ارزیابی می‌شد.
بیشتر آثار هنرهای مدرن مضمون یا پیام سیاسی آشکار ندارند، اما با اندکی دقت می‌توان به ریشه ناسازی آن‌ها با چارچوب‌ها و استانداردهای نظام فاشیستی پی برد.
جمعه ۲۸ مرد ۱۳۹۰ ۰۰:۳۶ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 6,283
اعتبار: 194
سپاس کرده: 9,674
سپاس شده: 11,239 در 5,795 موضوع

امتياز: 5,932.31

ارسال: #7
RE: تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :
فاشیسم و سبک کوبیسم
در جنگ داخلی اسپانیا شهر کوچک گوئرنیکا در منطقه باسک از پایگاه‌های اصلی پایداری جمهوری‌خواهان در برابر نیروهای فاشیستی ژنرال فرانکو بود. در 26 آوریل 1937 م. نیروی هوایی آلمان به یاری فرانکو شتافت و شهر گوئرنیکا را بمباران کرد. حمله‌ای وحشیانه که هدف آن نابودی تمام نشانه‌های حیات در این شهر بود.
هنرمندان مدرنیست اروپا به بمباران گوئرنیکا واکنش نشان دادند و بیش از همه «پابلو پیکاسو» که تابلوی او در اعتراض به فاجعه گوئرنیکا معروف‌ترین تابلوی قرن بیستم شد. فاشیسم سبک کوبیسم را گمراه‌کننده خوانده بود؛ زیرا آن را پوچ و بی‌معنی می‌دانست و سرانجام از همین سبک بود که شدیدترین ضربه را دریافت کرد. (3)
جمعه ۲۸ مرد ۱۳۹۰ ۰۰:۳۶ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 6,283
اعتبار: 194
سپاس کرده: 9,674
سپاس شده: 11,239 در 5,795 موضوع

امتياز: 5,932.31

ارسال: #8
RE: تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :
نازیسم و تاریخ ادبیات آلمان
به باور یکی از جامعه‌شناسان، بیش از یک چهارم تاریخ آلمان در جنگ گذشته است. اگر از لحاظ کیفی نیز نگاه کنیم، آلمان در بزرگ‌ترین جنگ‌های جهان نقش اساسی داشته و بیشترین پیامدهای این جنگ‌ها نیز دامن‌گیر این کشور بوده است. از این رو طبیعی است که جنگ و پدیده‌های مرتبط به آن از جمله ایثار، فداکاری و مقاومت نیز در تاریخ ادبیات این کشور از مضامین مهم باشد.
در برهه مهمی از تاریخ آلمان (1933-1945) دو نوع ادبیات آلمانی وجود داشته است: ادبیات دولتی ناسیونال سوسیالیستی و ادبیات در تبعید آزادی خواهان نازی.
طبیعی است که در هر دو نوع ادبیات، آثاری با مضمون فداکاری، مقاومت و حتی دعوت به شهادت، گرچه نه به معنای مذهبی‌اش، به چشم می‌خورد. با این تفاوت که ادبیات ناسیونال سوسیالیستی، فداکاری و مرگ در راه آرمان‌های نژادی و ایدئولوژیکیِ خود را تشویق و ادبیات در تبعید آلمان مقاومت، فداکاری در راه آزادی و رهایی از نوع نازیسم را تبلیغ می‌کرد.
آثار ادبیات ناسیونال سوسیالیستی فاقد ارزش کافی ادبی‌ هستند و ادبیات آن‌ها زیر پرسش است. دوم این که در واقع از مفاهیم ایثار و مقاومت در این آثار استفاده بد شده است و آنچه تبلیغ می‌شود، به راستی ادبیات مقاومت نیست؛ بلکه ادبیاتی تهاجمی، شعاری، سطحی و مبتذلی است، برای تحمیق خوانندگانش تا جان و مال را بر سر حاکمیتی استبدادی ببازند.
جمعه ۲۸ مرد ۱۳۹۰ ۰۰:۳۶ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 6,283
اعتبار: 194
سپاس کرده: 9,674
سپاس شده: 11,239 در 5,795 موضوع

امتياز: 5,932.31

ارسال: #9
RE: تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :
ایجاد ادبیات ضد جنگ
آلمان نمی‌توانست دارای ادبیات جنگ به مفهوم متعارف خود باشد؛ زیرا هم متجاوز و هم شکست خورده بود. چنین شد که آلمان دارای پدیده‌ای به نام ادبیات ضد جنگ شد. از این رو مضامین ایثار، فداکاری و شهادتی که در ادبیات این کشور می‌بینیم، بیشتر جنبه ضد جنگ دارند. ایثاری که مردم یک کشور علیه حکومت جنگ افروز خودشان به خرج می‌دهند، نه ایثاری که مردمی علیه سربازان کشوری مهاجم به کار می‌بندند.
نویسندگان کم نام‌تری نیز به نقد دوران نازیسم و ایستادگی در برابر ظلم پرداختند، از جمله «هانس ولفگانگ کخ» با رمان «می‌توان فراموش کرد؟» «کندرشایس» با رمان «لنا ماجرای جنگ» و داستان «ده ما» تئودور پلی ئیر، با آثارش درباره بازداشتگاه‌های نازی، و نویسندگانی دیگر همچون: ورنر برگنروش، گرترود فونله فروت، ادتسارد شاپر، شتفان آندرس، آلبرت گس، کورت توخلسکی، یوهانس بوبرفسکی، اینگبورگ باخمان، هاینار کیپفارت، ولفگانگ هیلدزهایمر، هوبرت فیشته، ولف دیتریش شنوره، ارنست شابل، هانس مایری، یوهانس ر. بشر، کریستاولف و بسیاری دیگر آثاری نگاشتند که در آن‌ها به مقوله مقاومت و فداکاری از زاویه‌های گوناگون اشاره شده بود.
گویی فاجعه جنگ و جنایات نازی‌ها و تشریک مساعی آلمانی‌ها به ایجاد گونه‌ای عذاب وجدان در نویسندگان آلمانی منجر شده بود. ادبیات معاصر آلمان پس از جنگ کوشیده است با شرح جنایات نسل‌های گذشته و فداکاری‌های قربانیان و لزوم ایثار نسل حاضر و آینده، به نوعی از گذشته عبرت گیرد و دوری جوید.
جمعه ۲۸ مرد ۱۳۹۰ ۰۰:۳۷ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 6,283
اعتبار: 194
سپاس کرده: 9,674
سپاس شده: 11,239 در 5,795 موضوع

امتياز: 5,932.31

ارسال: #10
RE: تاثیر فاشیزم بر هنر آلمان :
عدم کارآیی ادبیات علیه استبداد
با این که ما از ادبیات مقاومت در آلمان فهرستی طولانی به دست دادیم، چرا این ادبیات در سقوط نازیسم چندان موثر نبود؟ نخست آن که این آثار بیشتر در تبعید و یا حتی پس از جنگ نوشته شدند و مردم آلمان در دوره نازیسم به آن‌ها دسترسی نیافتند. دیگر این که نازی‌ها با داشتن امکاناتی صدها و هزاران برابر بیش از نویسندگان مخالف آلمانی، با خلق ادبیاتی تبلیغی و تحمیقی آلمان را بمباران کرده بودند. (4)
جمعه ۲۸ مرد ۱۳۹۰ ۰۰:۳۷ صبح
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1397.