به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید

تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان / تالار عمومی / انجمن پزشکی ,آرایشی . بهداشتی / تالار پزشكي و بهداشتي / بيماري هاي زنان و مردان v / همه آنچه دختران باید درمورد سلامت بدانند / چرا خانم‌ها نباید آب پر

نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

همه آنچه دختران باید درمورد سلامت بدانند / چرا خانم‌ها نباید آب پر

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 2,296
سپاس کرده: 5,454
سپاس شده: 5,136 در 2,295 موضوع

امتياز: 1,734.10

ارسال: #1
همه آنچه دختران باید درمورد سلامت بدانند / چرا خانم‌ها نباید آب پر
جوانان هم این مشكل را دارند

بی‌اختیاری ادراری یعنی این‌كه ناخودآگاه از بدن فرد ادرار خارج می‌شود. این مسئله به‌خصوص در زمان خنده، سرفه، تشنج یا ورزش كردن می‌افتد. در اكثر موارد فرد قبل از این‌كه به دستشویی برسد خود را خیس كرده است. در بین زنان و دختران جوان، عموما بی‌اختیاری ادراری به دلیل صدمات و مشكلات ناشی از ورزش است. درواقع آمار نشان می‌دهد، در مدارس و دانشگاه‌ها 20درصد خانم‌های عضو تیم‌های مختلف ورزشی دچار این مشكل هستند، این مسئله به‌خصوص در زمان ورزش كردن ورزشكاران رشته‌های دوومیدانی، ژیمناستیك و چتربازی رخ می‌دهد. در این ورزش‌ها فرد با نیرویی زیاد پاهایش را به زمین می‌كوبدیا پاهایش به زمین كوبیده می‌شود و این می‌تواند به عضلات لگن و بافت‌های محافظ مثانه فشار وارد كند كه باعث بی‌اختیاری ادراری می‌شود جالب است كه مشكل بی‌اختیاری ادراری هم مثل دیدچشم، مسئله‌ای است كه تاحدودی ارثی است. بی‌اختیاری ادراری، هم در زنان و هم در مردان در هر سنی رخ می‌دهد، اما شیوع آن در زنان 2 برابر مردان است. در زنان بالارفتن سن و بچه‌دار شدن، احتمال این مسئله را افزایش می‌دهد. در مورد سن این مسئله ناشی از كاهش استروژن است كه قدرت عضلات را كاهش می‌دهد.



این یك مشكل دائمی است؟

به‌عنوان یك زن جوان،‌ اگر دچار این مشكل شدید فكر نكنید كه این مسئله تا آخرعمر گریبان شما را می‌گیرد. برای مثال بی‌اختیاری در مقطع بارداری یا پس از آن در بسیاری از زنان دیده می‌شود و حالت گذرا هم دارد. این حالت با انجام ورزش‌های موسوم به ورزش‌های لگن بهبود نسبی می‌یابد. بی‌اختیاری ادراری ناشی از عفونت مثانه هم در هر سنی ممكن است اتفاق بیفتد و با درمان عفونت بهبود خواهد یافت. حتی اگر این مشكل خودبه‌خود خوب نشد با انجام تمرینات، تغییرات در شیوه زندگی، درمان دارویی و در صورت نیاز جراحی‌های كوچك برطرف خواهد شد. اصلی‌ترین علت‌های بی‌اختیاری ادراری عبارتند از: عفونت دستگاه ادراری، ضعیف شدن عضلات لگن ناشی از بارداری یا زایمان، جراحی‌های لگن، برخی داروها، سرفه‌های مزمن، دیابت و در گاهی موارد بلند كردن وزنه‌های سنگین.



چه زمانی به پزشك خودتان مراجعه كنید؟

اگر دچار مشكل بی‌اختیاری هستید حتما به پزشك مراجعه كنید. پزشك شما سوالات زیادی خواهد پرسید تا متوجه شود مشكل شما به چه چیزهایی ارتباط دارد. سابقه خانوادگی شما، سابقه بیماری‌های قلبی، داروهایی كه مصرف می‌كنید و تعداد فرزندان شما در راه تشخیص به پزشك شما كمك خواهد كرد. پزشك‌تان قطعا شما را معاینه خواهد كرد و برای‌تان آزمایش می‌نویسد. تعیین حجم مثانه و اندازه‌گیری میزان ادرار در مثانه پس از تخلیه آن از آزمایش‌های مهم است. تجزیه ادرار، انجام سونوگرافی تشخیصی و سیستوسكوپی كه در آن توسط یك آندوسكوپ یك دوربین بسیار كوچك به داخل مجرای ادراری و مثانه فرستاده می‌شود تا داخل آن‌ها معاینه شود از سایر روش‌های تشخیصی است.



جراحی یا دارو؟

شیوه‌های دیگر، به‌جز ورزش هم برای بهبود این حالت مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای مثال تحریك الكتریكی عضلات لگن یا E.M.S كه نتایج بسیار خوبی هم داشته است یا شیوه موسوم به بیوفیزیك یا درمان‌های دارویی كه برخی از آن‌ها باعث كمتر شدن انقباض مثانه می‌شوند و بعضی دیگر قدرت عضله‌ها را بیشتر می‌كنند، اگر همه این شیوه‌ها جواب نداد آن‌وقت ممكن است برای شما درمان با جراحی درنظر گرفته شود كه البته عمل‌های جراحی كوچك است و با پاسخ بسیار خوبی همراه بوده است.



با ورزش درمان كنید!

بی‌اختیاری ادراری یك علامت است كه می‌تواند چند علت داشته باشد. درمان باید از بین بردن علت این مشكل باشد اما یكی از بهترین شیوه‌های در دسترس ورزش‌هایی است كه به تقویت عضلات كف لگن كمك می‌كند كه این ورزش‌ها را «كگل» می‌نامند. زمانی كه این ورزش‌ها را یاد گرفتید می‌توانید همه‌جا آن‌ها را به كار ببرید. برای آن‌كه این ورزش‌ها را فرا بگیرید باید این كارها را انجام دهید:

1- عضلات مناسب را شناسایی كنید: پزشك‌تان به شما یاد خواهد داد كه چگونه عضلات لازم را شناسایی كنید.

2- فقط عضلات لازم را تمرین دهید: در زمان انجام این تمرینات سعی كنید كه كل بدن‌تان را ریلكس كنید. مهم‌ترین اشتباهی كه ممكن است مرتكب شوید سفت كردن عضلات پشت و كمر است.

3- ورزش‌ها را به‌طور منظم انجام دهید: یادتان باشد كه تنها انجام منظم ورزش می‌تواند به شما كمك كند.

4- بر شدت ورزش بیفزایید: هر زمان كه احساس كردید این ورزش‌ها ساده شده است باید زمان و میزان انجام آن‌ها را بیشتر كنید.

5- پایدار باشید: این ورزش‌ها در آغاز ممكن است سخت باشند. ممكن است گاهی نتوانید آن‌ها را انجام بدهید اما باید بدانید كه مداومت داشتن در انجام آن‌ها می‌تواند به شما كمك كند تا مشكل خودتان را حل كنید.



چرا نباید آب پرتقال و سس گوجه‌فرنگی بخورید؟

اگر مشكل شما خیلی جدی نیست و می‌خواهید از درمان‌های دارویی و جراحی استفاده نكنید، این توصیه‌ها را جدی بگیرید:

1- هول نزنید: لازم نیست یك بطری آب را در چند ثانیه سر بكشید. سعی كنید كه هرچند دقیقه یك‌بار جرعه‌ای آب بنوشید تا مثانه شما بتواند با حجم مایع وارد شده به بدن كنار بیاید.

2- كم آب ننوشید: فكر می‌كنید كمتر آب خوردن مشكل شما را حل می‌كند، نه، مطمئن باشید كه این حالت مشكل شما را سخت‌تر خواهد كرد. با كم مصرف كردن ‌آب مثانه و كلیه‌های‌تان را حساس خواهید كرد و این مشكل را بدتر خواهد كرد.

3- رژیم غذایی مناسب: بعضی موادغذایی و نوشیدنی هستند كه مشكل بی‌اختیاری ادراری را بدتر می‌كنند چراكه حاوی مواد محركی هستند كه باعث تكرر ادرار و كنترل نكردن می‌شوند. از جمله این‌ها نوشیدنی‌های حاوی كافئین است (از جمله قهوه، چای و انواع كولاها)، آبمیوه‌های اسیدی مثل آب پرتقال، آب آناناس، آب گوجه‌فرنگی و نیز سایر محصولات ساخته شده با گوجه‌فرنگی (مثل سس‌های گوجه) جزو این دسته هستند. همچنین مطالعات نشان داده است كه غذاهای تند و تمامی طعم‌دهنده‌های تند چه حاوی فلفل و چه سایر انواع مواد غذایی تند، جایگزین‌های قند و قندهای مصنوعی و مكمل‌های حاوی ویتامین B و C هم می‌توانند حالت بی‌اختیاری ادراری را بدتر كنند. خوردن میوه‌هایی مثل هلو، پاپایا و هندوانه می‌تواند در این مورد بسیار به افراد دارای مشكل كمك كند.



4- تمرین كنید: شما می‌توانید با تمرین كنترل كردن ادرار خود توان خودتان در زمینه حل این مشكل را افزایش بدهید. البته این كار را باید به صورت تدریجی و آرام انجام بدهید.

5- ورزش كنید: هرچقدر كه توان عضلانی خودتان را افزایش بدهید وضعیت بهتری خواهید داشت پس ورزش منظم و هدفمند را فراموش نكنید.
منبع: کلوب
يك شنبه ۱۳ شهر ۱۳۹۰ ۲۰:۴۰ عصر
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1 کاربر به دلیل این ارسال از سارا ایروانی سپاسگزاری کرده است. فرحناز
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1397.