به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید

تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان / انجمن دانشگاه / تالار دانشگاه / تالار صنایع نظامی , هوانوردی و کیهان شناسی / صنایع هوائی - انواع بالگردها و هواپیماها v / هواپیمای مفهومی آینده آژانس هوافضا و دفاعی اروپا eads

نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات : 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هواپیمای مفهومی آینده آژانس هوافضا و دفاعی اروپا eads

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 7,099
اعتبار: 174
سپاس کرده: 2,616
سپاس شده: 8,157 در 3,660 موضوع

امتياز: -7.00

ارسال: #1
هواپیمای مفهومی آینده آژانس هوافضا و دفاعی اروپا eads




آژانس هوافضا و دفاعی اروپا در روز افتتاحیه شو هوایی پاریس در سال 2011 ، هواپیمای مفهومی آینده خود را با نام وسیله حمل و نقل مافوق صوت با ضریب انتشار آلودگی صفر ( زست ) در معرض عموم قرار داد که دارای سرعتی بالای 4 ماخ بوده و می تواند مسافت مابین توکیو و لندن را در زمانی کمتر از 2 ساعت بپیماید . در طرح مطالعاتی زست ، سه سیستم متفاوت نیروی محرکه پیش بینی شده است که این وسیله را قادر خواهد ساخت مسافران را تا ارتفاع 100 هزار پایی معادل 32 کیلومتری زمین ببرد. این طرح فرصت دارد تا سال 2050 به اهداف پیش بینی شده کمیسیون اروپا در خصوص کاهش آلودگی های محیط زیستی ( انتشار دی اکسید کربن و دی اکسید نیتروژن NOX ) یا به عبارت دیگر آسمان آبی دست یابد .



کارهای مطالعاتی این وسیله در سال 2006 بطور مشترک توسط دفتر مطالعات و طرحهای نوآورانه و بخش آستریوم ( بازوی فن آوری فضایی ASTRIUM ) آژانس هوافضا و دفاعی اروپا آغازگردید و در سال 2007 نمونه کامل نمایشی آن در پاریس به معرض عموم در آمد .
زست ، اگر چه از منظر بیرونی شبیه فضا پیمای ویرجین گالاکتیک یا کهکشانی که از نظر حرفه ای ، جهت حمل 4 مسافر به همراه یک خلبان بمنظور رسیدن به ارتفاع 100 کیلومتری طراحی گردیده است ، می باشد . ولی در مقابل، زست بعنوان یک سیستم حمل و نقل تجاری با هدف پرواز در مسافت های طولانی طراحی شده است . اما اگر بتوان کاری کرد که مسافت های پروازی 10 الی 12 ساعته به چیزی کمتر از 2 ساعت کاهش یابد به نظر می رسد که ذکر عبارت مسافت طولانی دراینجا کمی زائد به نظر می رسد.



پروژه زست به منظور دستیابی به اهداف بلند پروازانه از پیش تعیین شده ، در حال حاضر بر روی ارزیابی طراحی و چالشهای صنعتی خود متمرکز گردیده است. آنها عبارتند از اولا تحقیق و تفحص بر روی مواد هوشمندی که بتوانند ضمن بکار گیری در بدنه این وسیله نقلیه، قادر به تحمل درجه حرارتهای غیر قابل تصور ( 1000 درجه سلیسیوس ) باشند و ثانیا بررسی راههایی بمنظور کاهش اثرات حاصل از شکست دیوار صوتی بموازات به حداقل رساندن تاثیر تولید گازهای گلخانه ای در تخریب لایه اوزون است.
قابلیت دوام و ماندگاری هیدروژن بعنوان سوخت اصلی سیستم سه مرحله ای نیروی محرکه زست ، موضوعی است که نیز تحت بررسی و ارزیابی قرار دارد . در مرحله اول، سوختهای بیو زیستی در موتورهای توربو جت زست، بمنظور برخاست از باندهای معمولی و صعود به ارتفاع 5 کیلومتری سطح زمین با سرعتی معادل 8/0 سرعت ماخ بکار برده می شوند . در مرحله دوم با استفاده از مخلوط اکسیژن و هیدروژن مایع در موتورهای موشکی، صعود با شیب 90 درجه به ارتفاع 23 کیلومتری از سطح زمین با سرعت 5/2 ماخ صورت می گیرد. در مرحله نهایی دو موتور هوا تنفسی با سوخت هیدروژن از نوع رم جت، زست را بر حسب مصرف سوخت، با بالاترین سرعت ممکن ( بالاتر از 4 ماخ ) به ارتفاع 32 کیلومتری از سطح زمین می رساند. در مسیر بازگشت موتورهای توربو جت در ارتفاع 10 کیلومتری از سطح زمین بمنظور تسهیل فرودی متعارف مجددا فعال می گردند. مدیریت انتقال مابین این مراحل در سیستم محرک زست چالش دیگری است که طرح با آن روبرو می باشد.



در تمامی این موارد، آژانس هوافضا و دفاعی اروپا می گوید هدفش از این طرح ، ایجاد تسهیلاتی برای مسافران علاقمند است تا ضمن تجربه پروازی طبیعی در ارتفاعات بالای سطح زمین ، در معرض نیروهای وارده بیش از 2/1 جی قرار نگیرند.
بنا براین، چه زمانی شاهد خواهیم بود که تعدادی از اینگونه رویاهای ( جدا شدن از زمین ) به وقوع بپیوندد ؟ زمان تحقق این ایده ها سال 2050 تخمین زده شده است اما با یک احتمال پایین تر شاید این واقعیت در سال 2020 تحقق یابد!
طرح پروژه زست هم اکنون با مشارکت دفتر ملی مطالعات و پژوهش هوا فضا ONERA و پشتیبانی مالی آژانس مدیریت عمومی هوانوردی غیر نظامی فرانسه DGAC در دست اجرا قرار دارد .




- ZEHST : Zero Emission Hypersonic Transport
- EADS : European Aeronautic Defence and Space Copmpany
- DGAC : Direction General de l’aviation Civile
- ONERA : Office National D’etudes et de Recherches Aerospatiales
- ASTRIUM : The Space Technology Arm Of EADS
- NOX : Nitrogen Dioxide

منبع : EADS ZEHST concept plane: How does Tokyo to London in just over two hours sound?
تحقیق ، ترجمه و ویرایش : حمید قناعتی
شنبه ۷ آبا ۱۳۹۰ ۲۰:۱۴ عصر
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1397.