به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید
نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اصطلاحات موسیقی ایرانی

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 15,594
اعتبار: 252
سپاس کرده: 7,731
سپاس شده: 12,330 در 5,159 موضوع

امتياز: 1,161,039.79

ارسال: #31
RE: اصطلاحات موسیقی ایرانی
حرف ( ن )


نار شيرين:نام نوايي است از موسيقي

ناز نوروز:نام نوايي است از موسيقي.

ناقوس:در موسيقي نام يك آواز از دستگاه سه گاه است.

ناقوسي:نام لحن بيست و ششم از سي لحن باربد.

ناله:آواي ادوات موسيقي.

نخجيرگان:نام نوايي است از موسيقي كه باربد آن را ساخته است.

اين نوا را نخچير گان و نخچيرگاني هم گويند كه نام لحن سي ام باربد است.

و به قولي نام لحن بيست و هفتم است.

نخچير گاو:نام نوايي است از موسيقي. ظاهراً اين كلمه مصحف نخچير گان است.

نستور:در موسيقي نام يك رنگ دستگاه همايون و نوا است.

نشابور:يا نشابورك نام نوايي است از موسيقي و نام شعبه اي است از نوا كه به نواشابور مشهور است.

نصيرخاني:چهار پاره را به ببينيد.

نغمه:صدایی که از دستباز وتر ایجاد می شود یا صدایی که از زدن زخمه ای با ساز ایجاد می گردد

که امروز تحت تاثیر از فرهنگ غربی آن را نت می گویند.

نغمه:گوشه اي از دستگاه راست پنجگاه است كه سه ضربي است.

نوا:فواصل درجات دستگاه نوا با گام شور مشابه است فقط نت اصلي آن با گام شور تفاوت دارد.

در اين دستگاه حالت آرمش و سلامت نفس مشاهده مي شود

و براي همراهي اشعاري حاكي از معاني فلسفي مناسب است.

گوشه هاي مهم اين دستگاه عبارتند از: درآمد، كه از مايه شروع مي شود و شاهد آن نت چهارم گام

و ايست آن نت دوم است. گردانيه، گوشت، نهفت.

گوشه هاي ديگر‌ آن: نغمه، بيات راجع، حزين، مويه، عشاق،

عشيران، نيشابورك، خجسته، مجلسي، ملك حسيني، بوسليك، نيريز، نستوري، طاقديس، رهاب، عراق.

نوبهاري:از آواز هاي باربد كه نظامي آنرا غنچه كبك دري ناميده است.

نوروز:از الحان سي گانه باربد در مايه همايون است كه به نام جشن باستاني و ملي ايران ناميده شده

و به نامهاي مختلف، نوروز كوچك و نوروز خارا و نوروز كيقبادي آمده است

كه بعدها نوروز صبا جانشين آنها شد و در كتابهاي دوران بعد نوروز عجم و نوروز عرب نيز آمده است.

نوروز صبا:در پرده چكاوك و از پرده بيداد شروع مي شود ( نوروز را به ببينيد ).

نوروز غرب:در پرده چكاوك توقف مي كند ( نوروز را به ببينيد ).

نوروز خارا:به پرده چكاوك فرود مي آيد ( نوروز را ببينيد ).

نوشين باده:از الحان سي گانه باربد است.

نهفت:از نغمه هاي دوره ساساني كه در مايه نوا ساخته شده است.

نهفت شكسته:از گوشه هاي دستگاه شور است.

نيشاپور:از گوشه هاي دستگاه شور است.

نيم ثقيل:هفده ضرب ( ديك دك ديك دك دك ديك دك ديك دك دك دك ) از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

نيم دور:ده ضرب ( ديك دك ديك دك دك دك دك )‌. از ضربهاي موسيقي ايران مي باشد.

نيمروز:از الحان سي گانه باربد است.

امضا كاربر
آنکه دنبال حیات ابدی می گردید

کاش یک تا دو قدم

به سوی ظلمت چشم تو قدم بر می داشت

و به یک جرعه ی آن

ابدی می گردید.
چهار شنبه ۲۰ شهر ۱۳۹۲ ۱۷:۵۵ عصر
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 15,594
اعتبار: 252
سپاس کرده: 7,731
سپاس شده: 12,330 در 5,159 موضوع

امتياز: 1,161,039.79

ارسال: #32
RE: اصطلاحات موسیقی ایرانی
حرف ( ه )


هفت گنج:نام نوايي است از موسيقي.

همايون:گام همايون را مي توان با گام كوچك موسيقي غربي مقايسه نمود.

نغمات اين دستگاه ملايم و گوشه هاي آن ماليخوليايي است،

گوشه هاي اين دستگاه عبارتند از:

درآمد، چكاوك، بختياري، ليلي و مجنون، بيداد، كه گوشه هاي اصلي را تشكيل مي دهند

و گوشه هاي ديگر مواليان، ني داود، باوي، ابوالچپ، راه ندي،

موره، طرز، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروز خارا، نفير و فرنگ،

شوشتري، ميگلي، دلنواز، غزال، مؤالف، دناسري، جامه داران،

فرح، شهر آشوب، پروانه، نغمه بيات اصفهان را مي توان از دستگاه همايون دانست

و لي اكنون آنرا دستگاه مستقلي مي دانند گوشه هاي اين نغمه،

در آمد، بيات راجع، عشاق، سوز و گداز، جوايه، راز و نياز، چهار مضراب، مثنوي، فرح انگيز است.

امضا كاربر
آنکه دنبال حیات ابدی می گردید

کاش یک تا دو قدم

به سوی ظلمت چشم تو قدم بر می داشت

و به یک جرعه ی آن

ابدی می گردید.
چهار شنبه ۲۰ شهر ۱۳۹۲ ۱۷:۵۵ عصر
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 15,594
اعتبار: 252
سپاس کرده: 7,731
سپاس شده: 12,330 در 5,159 موضوع

امتياز: 1,161,039.79

ارسال: #33
RE: اصطلاحات موسیقی ایرانی
حرف ( ي )


يزدان آفريد:نخستين آوازي كه باربد براي خسرو پرويز خواند و سبب نامي شدن او گرديد.

يك و نيم ساز:گونه اي از فنون و هنرهاي سازندگي سازهاي زهي.

امضا كاربر
آنکه دنبال حیات ابدی می گردید

کاش یک تا دو قدم

به سوی ظلمت چشم تو قدم بر می داشت

و به یک جرعه ی آن

ابدی می گردید.
چهار شنبه ۲۰ شهر ۱۳۹۲ ۱۷:۵۵ عصر
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 15,594
اعتبار: 252
سپاس کرده: 7,731
سپاس شده: 12,330 در 5,159 موضوع

امتياز: 1,161,039.79

ارسال: #34
RE: اصطلاحات موسیقی ایرانی
واژه های موسیقی




آرپژ: از کلمه ARPa یا ARPe به معنای هارپ گرفته شده است. اصوات یک آکورد به جای اجرای همزمان، یکی پس از دیگری و عموماً از بم ترین تا زیرترین صوت به صدا درآیند.

آکسان: تکیه روی صدا، تاکید روی برخی اصوات، ضربات و آکوردها می باشد.

آکورد: سه یا بیشتر از سه صوت موسیقی که همزمان به صدا درآیند را آکورد گویند. در دانش آکوردشناسی به خصوصیات آکوردها به شکل منفصل و مستقل از یکدیگر و روابط آکوردها نسبت به همدیگر توجه می شود.

آکوستیک: علم ادراک صوت صداشناسی و بخشی از علم فیزیک است که درباره هر آنچه مربوط به حس شنوایی و خصوصیات ایجاد و انتقال اصوات می پردازد.

ارکستر: به مفهومی کلی به مجموعه ای از سازهای هنگون یا ناهمگون اطلاق می شود که به اجرای قطعه.ای از پیش. آماده شده می پردازد. اگر تعداد سازها و نوازندگان کم، یعنی از 2 تا 9 نفر باشد این مجموعه را ارکستر مجلسی می نامند. در ارکستر مجلسی معمولاً از هر نوع ساز یک عدد وجود دارد.
در ارکستر بزرگ (مانند ارکستر سمفونیک، ارکستر اپرا) سازها از چهار دسته کلی و هر دسته از چند گروه و هر گروه از تعدادی نوازنده به ترتیب زیر تشکیل می شود.

1. دسته زهی: ویولن ها، مرکب از ویولون های اول، ویولن های دوم، ویولا، ویولن سل ها و کنترباس ها
2. دسته بادی های چوبی: فلوت ها، پیکولو، ابواها، کرانگله، کلارینت ها، فاگوت و کنترفاگوت
3. دسته بادی های برنجی: کُرها، ترومپت، ترومبون، توبا
4. دسته سازهای ضربی: که از انواع مختلف و تعداد متفاوت آلات ضربی تشکیل می شود.

امضا كاربر
آنکه دنبال حیات ابدی می گردید

کاش یک تا دو قدم

به سوی ظلمت چشم تو قدم بر می داشت

و به یک جرعه ی آن

ابدی می گردید.
چهار شنبه ۲۰ شهر ۱۳۹۲ ۱۷:۵۶ عصر
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 15,594
اعتبار: 252
سپاس کرده: 7,731
سپاس شده: 12,330 در 5,159 موضوع

امتياز: 1,161,039.79

ارسال: #35
RE: اصطلاحات موسیقی ایرانی
شیفراژ



Figured Bass به معنای باس شماره گذاری شده، که در کشور ما بیشتر با اصطلاح "شیفراژ" بکار برده می شود نوعی روش استفاده از اعداد برای مشخص کردن فاصله های موجود در آکودرها نسبت به نت بخش باس است. این روش معرفی آکوردها بیشتر در دوران باروک بخصوص برای همراهی سازی مانند ارگ با گروه کر، کاربرد داشته است و امروزه نیز در کتب مختلف برای آموزش هارمونی از آن استفاده می شود.

استفاده از فاصله های نوشته شد روی باس برای سادگی قرائت موسیقی بکار برده می شود. اما روش کار به این صورت بود که سازی مسئولیت نواختن باس را برعهده می گرفت (مانند ویولن سل، باسون و ... ) و ساز دیگری (هارپسیکورد، هارپ و ...) اقدام به اجرای فاصله ها نسبت به بخش باس می کرد، نکته جالب اینکه بخش همراهی کننده حتی ممکن بود، نحوه اجرای آکوردها را بصورت بداهه انجام دهد؛ روشی که پس از دوران باروک بندرت در موسیقی کلاسیک دیده می شود و در اغلب موارد نوازنده حق تصرف در موسیقی را ندارد.

روش تهیه بسیار ساده است، برای هر نت، زیر خطوط حاملی که برای بخش باس نوشته می شود، اعدادی قرار می گیرد که معرف فاصله نتهایی است که در آکورد باید وجود داشته باشد، البته نسبت به نتی که برای بخش باس تنظیم شده است.






از آنجایی که فاصله های سوم و پنجم طبیعی ترین فاصله هایی است که یک آکورد می تواند داشته باشد، برخی از آهنگسازان در نوشتن Figured Bass این فاصله ها را متذکر نمی شدند.

بعنوان مثال اگر روی نتی شیفراژ قرار نگیرد معنی آن است که آکورد ساده شامل فاصله سوم و پنجم باید اجرا شود.



حالت دیگری که بسیار مرسوم است آنکه اگر روی یک نث باس فقط شماره 6 باشد به این معنی است که این آکورد شامل فاصله سوم نیز هست بنابراین آکورد حاصله معکوس اول خواهد بود.


همچنین مورد متداول دیگر نوشتن عدد 7 بر روی باس است که به تنهایی نشان می دهد این آکورد شامل فاصله های 3 و 5 نیز هست.

دقت کنید که اگر آهنگساز بخواهد تاکید کند که در قسمتی از موسیقی هارمونی نباید وجود داشته باشد، ممکن است زیر نت باس از عدد 0 استفاده کند تا بر این موضوع تاکید داشته باشد.

نکته مهم آن است که نوازنده تقریبآ آزاد است که فاصله مورد نظر آهنگساز را در هر اکتاوی که بخواهد اجرا کند، اما شرایط موسیقی از جمله فضا، تمپو و ... عملآ محدودیت هایی را برای او بوجود می آورد که باید آنها را رعایت کند.

در مواردی که نت باس حالت پدال دارد و ماندگار است، ممکن است آهنگساز بخواهد آکورد را عوض کند در این صورت در زمان لازم کنار نت باس اقدام به نوشتن Figured Bass جدید می نماید.

حالت برعکس هم کاملآ وجود دارد اینکه ترکیب شیفراژ ثابت بماند اما نت باس تغییر کند، که در اینصورت با امتداد یک خط از سمت شیفراژ قبلی - زیر نت باس قبل - به سمت نت باس جدید، آهنگساز نشان می دهد که هنوز باید همان شیفراژ را اجرا کند.




مواردی که زیر نت باس بدون آوردن شما از علائم تغییر کروماتیک (دیز، بمل و ...) استفاده شود، عمومآ منظور فاصله سوم آکورد است چرا که این فاصله روی شخصیت آکورد تاثیر زیادی دارد. در غیر اینصورت فاصله ای که باید تغییر کروماتیک داشته باشد مشخص می شود، بعنوان مثال ممکن است لازم باشد یک فاصله پنجم افزوده مشخص شود که 5# آورده می شود.


لازم به ذکر است که در برخی کتابها بجای علامتهای دیز، بمل و ... از + و - استفاده می کنند در اینصورت +6 معادل 6# است.

امضا كاربر
آنکه دنبال حیات ابدی می گردید

کاش یک تا دو قدم

به سوی ظلمت چشم تو قدم بر می داشت

و به یک جرعه ی آن

ابدی می گردید.
چهار شنبه ۲۰ شهر ۱۳۹۲ ۱۷:۵۶ عصر
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
ارسال ها: 15,594
اعتبار: 252
سپاس کرده: 7,731
سپاس شده: 12,330 در 5,159 موضوع

امتياز: 1,161,039.79

ارسال: #36
RE: اصطلاحات موسیقی ایرانی
حالت های درونی ( کاراکتر )
21.amabile
مهربان
22. amoroso
عاشقانه
23. ardito
با شجاعت
24.capriccioso
باهوس
25. comodo
راحت
26. con grazia
با لطف
27.dolce
شیرین ، ملایم
28.dolorose
دردناک
29. furioso
خشمگین
30. giocoso
با خوشحالی
31.mesto
غمگین
32. pomposo
با ابهت و جلال
33. rustico
دهقانی
34. religioso
مذهبی
35.tranquillo
ارام

امضا كاربر
آنکه دنبال حیات ابدی می گردید

کاش یک تا دو قدم

به سوی ظلمت چشم تو قدم بر می داشت

و به یک جرعه ی آن

ابدی می گردید.
چهار شنبه ۲۰ شهر ۱۳۹۲ ۱۷:۵۷ عصر
یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1396.