به انجمن های تخصصی دانلود رایگان خوش آمدید

تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان / تالار عمومی / تالار گفتگو عمومی / خودرو / خودرو های خارجی v / تاریخچه لاستیک اتومبیل

نام کاربری یا ایمیل:  
پسورد:     
ثبت نام | بازیابی پسورد
ثبت نام راهنما لیست اعضا مشاهده ارسال های جدید مشاهده ارسال های امروز
X اطلاعات تالار نشان میدهد که شما عضو نیستید. لطفا از این لینک در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام کنید



ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاریخچه لاستیک اتومبیل

نویسنده پیام
*
ارسال ها: 33
اعتبار: 0
سپاس کرده: 1
سپاس شده: 0 در 0 موضوع

امتياز: 272.50

ارسال: #1
تاریخچه لاستیک اتومبیل
این مقاله در باره ی لاستیک های ماشین هایی است که در خیابان ها مورد استفاده قرار میگیرد که شامل لاستیک های بادی و لاستیک های جامد میشود و آنها را با توجه به سالی که به وجود آمده اند دسته بندی شده اند
لاستيک (انگليسي آمريکايي Tire و در انگليسي بريتانيايي Tyre) قسمت هاي حلقه اي شکل که يا بادي و يا جامد هستند; از جمله : جيري، مرکب هاي فلز و پلاستيک ميباشند، که در دور چرخ کيپ گرفته مي شوند و از آنها مراقبت مي کنند و عملکردشان را افزايش ميدهند.لاستيک هاي بادي بر روي بسياري از انواع وسايل نقليه، از قبيل دوچرخه، موتور سيکلت، ماشين هاي سواري، ماشين هاي باري، بولدوزرها و هواپيما ها استفاده مي شوند. لاستيک ها بوسيله فراهم کردن کشش، ترمز، فرمان و تحمل بار عملکرد خودروي بهتري را امکان پذير مي سازد. لاستيک ها يک بالشتک انعطاف پذيري بين جاده و خودرو را تشکيل ميدهند که ضربات را صاف و روان مي کند و به يک سواري راحت کمک مي کند. تاريخچه
لاستيک ها پيشين نوارهاي آهني (و بعدها فولادي) بودند، که بر روي چرخ هاي چوبي در کالسکه ها و ارابه ها قرار مي گرفتند. لاستيک ها در آتش کوره آهنگري داغ مي شدند و بر روي چرخ قرار مي گرفتند و سرد مي شدند که منجر ميشد تا فلز منقبض شود و بر روي چرخ به سختي جا شود. يک صنعتگر ماهر، موسوم به چرخ ساز اين کار را صورت ميداد. کشش نوار فلزي بدرد نگه داشتن و يا گره زدن پره هاي چرخ به هم مي خورد. از آن پس اصطلاح tire بر روي ان گذاشته شد. (در انگليسي tie يعني گره زدن و اگر er را به آن اضافه کنيم يعني گره زننده). علاوه بر گره زدن پره هاي چرخ به هم، لاستيک همچنين سک سطح مقاوم در برابر ساييدگي براي محيط چرخ را فراهم مي کرد. همانجور که با مرور زمان چرخ ها تغيير مي کردند، اصطلاح Tire (به فارسي لاستيک) براي استفاده در نوار خارجي ادامه پيدا کرد حتي در زماني که که ديگر بدرد گره زدن پره هاي چرخ هم نمي خورد.
ديکته tire ديکته قديمي تري از tyre است، ولي هر دو در قرن هاي پنزدهم و شانزدهم براي لاستيک فلزي بکار ميرفتند، ديکته Tire در قرن هفدهم املاي قطعي آن شد. در انگلستان، املاي tyre دوباره در قرن نوزدهم براي چرخ هاي بادي احيا شد، شايد به خاطر اينکه در بعضي از اسناد انحصاري استفاده ميشد، ولي بسياري همچنان به استفاده از املاي tire براي نوع آهني آن ادامه دادند. روزنامه تايمز تا سال 1905همچنان از tire استفاده مي کرد.
اولين لاستيک عملي توسط Scot, John Boyd Dunlop، در سال 1887 براي دوچرخه پسرش ساخته شد تا تلاش کند تا از سردردهاي پسرش در هنگام دوچرخه سواري در جاده هاي ناصاف جلوگيري کند.لاستيک هاي بادي از مواد الاستومر(کشي) انعطاف پذيري، مثل جير، با تقويت کردن موادي از قبيل پارچه و سيم ساخته مي شوند. شرکت هاي لاستيک اولين بار در اوايل قرن بيستم شروع به کار کردند و همزمان با صنعت خودرو رشد مي کردند. امروزه، بيش از يک ميليارد لاستيک در سال، در بيش از 400 کارخانه لاستيک توليد مي شود. شرح وقايع به ترتيب زمانى
1843 - Charles Goodyear اعلام ولكانيزاسيون کرد (سخت كردن لاستيك توسط گوگرد و حرارت شديد)
1846 - Robert William Thomson لاستيک بادي را اختراع و به نام خود ثبت کرد.
1888 - اولين لاستيک بادي دوچرخه توسط Dunlop توليد شد.
1889 - John Boyd Dunlop لاستيک بادي را در بريتانيايي کبير به ثبت رساند.
1890 - Dunlop و William Harvey Du Cros شروع به توليد لاستيک بادي در ايرلند مي کنند.
1891 - ثبت اختراع Dunlop به نفع Thomson نامعتبر شد.
1892 - لاستيک هاي لبه برگردانده شده در ايالات متحده معرفي شد.
1894 - E.J. Pennington اولين لاستيک بادي عاج دار را اختراع کرد.
1895 - Michelin لاستيک هاي ماشين بادي را معرفي کرد.
1898 - Schrader ميله دريچه خروجي (والف، فنتيل) را ثبت کرد.
1900 - لاستيک هاي سيمي توسط Palmer (انگلستان) و BFGoodrich (ايالات متحده) معرفي شد.
1903 - شرکت لاستيک سازي Goodyear اولي لاستيک بدون تويي( تيوب سرخود) را ثبت کرد. گرچه تا سال 1954 معرفي نشد.
1904 - شرکت هاي Goodyear و Firestone شروع به توليد لاستيک هاي جوشندار بادي کردند.
1904 - طوقه هاي قابل نصبي معرفي شدند که به راننده اجازه ميداد تا لاستيک هاي پنجر را خودشان درست کنند.
1906 - اولين لاستيک هواپيمايي بادي
1908 - Frank Seiberling لاستيک هاي شياردار با اصطکاک بهتري به جاده را معرفي کرد.
1910 - شرکت BFGoodrich لاستيک با طول عمر بيشتري را با اضافه کردن دوده به جير را اختراع کرد.
1919 - شرکت هاي Goodyear و Dunlop لاستيک هاي بادي ماشين هاي سنگين را اعلام کردند.
1938 - Goodyear لاستيک سيمي ريون‌ (ابريشم مصنوعي) را معرفي کرد.
1940 - BFGoodrich اولين تاير لاستيکي ساختگي تجاري را معرفي کرد.
1946 - Michelin لاستيک راديال (دورتاب) را معرفي کرد.
1947 - شرکت Goodyear اولين لاستيک نايلون را معرفي کرد.
1947 - شرکت BFGoodrich اولين لاستيک تيوب سرخود را معرفي کرد.
1963 - استفاده از سيم پلي استر توسط شرکت Goodyear معرفي شد.
1965 - Armstrong Rubber لاستيک فايبرگلاس تسمه اي اريب را معرفي کرد. (فايبر گلاس = شيشه رشته مانند،پشم شيشه)
1965 - شرکت اولين لاستيک راديال را در آمريکاي شمالي معرفي کرد.
1967 - لاستيک هاي پلي/ گلاس توسط شرکت هاي Firestone and Goodyear معرفي شدند.
1974 - Pirelli لاستيک هاي راديال پهن را معرفي کرد.

منبع: بخش مقالات سایت پی تی سی
يك شنبه ۲۵ مرد ۱۳۹۴ ۲۲:۳۵ عصر
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 






تالار گفتمان اف دی ال - انجمن تخصصی دانلود رایگان - تالار گفتگوی ایرانیان © 1396.